Aktualne wydanie

2020 07 okladka

Świat Szkła 07-08/2020

User Menu

 20191104-V1-BANNER-160x600-POL

 

 

 

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

Wydanie Specjalne

okladka Dom inteligentny 22

(w opracowaniu) 

 dom bez barier okladka

gotowy

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

katalog 2018 a

 

banner konferencja 04 2019

 RODO

 

TopPageBanner BestMakin

 

baner glaslift smartlift b2

Artykuły z ostatniego wydania miesięcznika Świat Szkła

Jak przyspieszyć montaż okien na wysokościach?

Sporym wyzwaniem inwestycji jest montaż okien wielkopowierzchniowych. Tafle szkła przyjeżdżają od dostawców pięknie zapakowane i gotowe do instalacji na wysokości nierzadko kilkunastu czy kilkudziesięciu metrów nad poziomem gruntu.

Dom bez barier architektonicznych 2020

Dom bez barier Praktyczny poradnik dla seniorów i osób niepełnosprawnych oraz ich opiekunów (na temat domów bez barier architektonicznych), a także dla firm branżowych i architektów

Efektywność kosztowa produkcji szkła laminowanego, którą należy uwzględnić

W czasach, gdy liczba dostawców we wszystkich branżach (a także oczywiście w przemyśle szklarskim) stale rośnie, a równocześnie rynek staje się coraz bardziej przejrzysty, znaczenie opłacalnej produkcji i uzyskiwanie wyższych marż zysku ogromnie wzrasta. Co więcej, poszczególni przedstawiciele przem...

Czy warto wprowadzić większą cyfryzację do procesu laminowania szkła?

Digitalizacja staje się strategiczną dyscypliną w prawie wszystkich przedsiębiorstwach i branżach, a przetwórstwo szkła nie jest tu wyjątkiem. Jeśli zastanawiasz się, czy warto wprowadzić nowe możliwości produkcyjne poprzez digitalizację w niektórych procesach szkła laminowanego, ten artykuł pomoże ...

Wyjątkowa sława i reputacja – od rozpadającego się otoczenia do dzisiaj

Jesteśmy w Petersburgu, gdzie odwiedziliśmy siedzibę firmy AKMA, założonej przez Aleksieja Kindera w 1991 roku, której jest właścicielem i dyrektorem zarządzającym.   Na 30 000 m² powierzchni produkcyjnej, podzielonej na 10 hal, w których pracuje tysiąc osób, każdego miesiąca wykonuje się pon...

Szybka lokalizacja nieszczelności dzięki przemysłowej kamerze dźwiękowej

Sprężone powietrze może być przyczyną 40% strat energii. Do tej pory lokalizacja nieszczelności w układach sprężonego powietrza, gazu i podciśnienia, była bardzo uciążliwa i czasochłonna. Dzięki innowacyjnej technologii zastosowanej w kamerze dźwiękowej Fluke ii900 można zlokalizować miejsce wyciek...

Inżynierskie programy komputerowe do określania oddziaływania uderzenia ciałem miękkim na przeszklone powierzchnie

Współczesne normy i kodeksy budowlane dotyczące praktyki projektowania wymagają oceny reakcji oszklonych powierzchni w odniesieniu do uderzeniowych oddziaływań dynamicznych, w celu uniknięcia kruchego pękania szkła. Badanie odporności na uderzenia ciałem miękkim pozwala odtworzyć efekt przypadkowego...

Cyfryzacja i inteligentna fabryka jako zintegrowana koncepcja dla firm zajmujących się obróbką szkła

Wiele firm z branży przetwórstwa szkła ma wystarczającą wydajność maszyn i systemów, aby przetwarzać zamówienia klientów. Ale brak wykwalifikowanych pracowników, procesy, które nie są optymalnie zharmonizowane, potrzeba dużej koordynacji wewnętrznej oraz rosnąca ilość danych dotyczących dostaw i pre...

Drzwi ze szklanymi skrzydłami

Drzwiami nazywany jest wyrób budowlany służący do zamykania otworu w ścianie oraz umożliwiający przejście, a w przypadku zastosowania szklanego skrzydła, także przepuszczający w stanie zamkniętym światło. We współczesnym budownictwie, wejścia do budynków oraz poszczególnych pomieszczeń są coraz czę...

Ramka dystansowa Butylver TPS: maksymalna wytrzymałość, automatyzacja produkcji i współczesny design

Produkcja okien i fasad architektonicznych wymaga coraz częściej opracowania wysoce spersonalizowanych propozycji, szczególnego designu i niestandardowego projektu w celu uzyskania awangardowej wydajności i najwyższego komfortu pomieszczeń mieszkalnych.   Wszystkie elementy muszą doskonale łą...

Profesjonalny montaż okien i drzwi Część 3: Mocowanie

Prawidłowy montaż jest niezbędny dla funkcjonalności i trwałości elementów, takich jak okna, drzwi, rolety i bramy. Oceny raportów ift pokazują, że ponad 50% wad konstrukcyjnych wynika z nieprawidłowego montażu. Aby tego uniknąć, trzy części artykułu ift Rosenheim przekazują informacje dotyczące pro...

Zamontuj poprawnie ścianę osłonową z nową instrukcją Część 2

Nowoczesne fasady są dziś często arcydziełami inżynierii. Wystarczy przypomnieć filharmonię w Hamburgu lub Burj Khalifa w Dubaju, obecnie najwyższy budynek na świecie o wysokości 828 m. Ale fasady „normalnych” budynków muszą również spełniać szeroki zakres wymagań w odniesieniu do fizyki budowli, no...

Zmiana na stanowisku dyrektora zarządzającego SWISSPACER

Andreas Geith, dotychczasowy dyrektor zarządzający SWISSPACER, odchodzi ze stanowiska z dniem 31 maja 2020 r. Decyzję tę podjął osobiście, aby cieszyć się przejściem na emeryturę. Pani Victoria Renz-Kiefel, dotychczasowa dyrektor ds. strategii spółki Saint-Gobain High Performance Solutions przejmuje...

Glasbau 2020

Tegoroczne wydanie książki Glasbau 2020, jest kolejną, oczekiwaną publikacją wybranych prac naukowych, dotyczących aktualnego stanu wiedzy nt. konstrukcji ze szkła w budownictwie.   Grono 75 autorów, pracujących głównie w Niemczech i w Austrii, ale pochodzących też z innych krajów, zaprezento...

Firma DZIADEK dołącza do inicjatywy G-U

Firma DZIADEK, producent stolarki okienno-drzwiowej, dołącza do ekspertów portalu www.drzwitarasowe.pl, który powstał z inicjatywy Grupy G-U. Strona drzwitarasowe.pl jest poświęcona rozwiązaniom do drzwi podnoszono-przesuwnych i adresowana do osób, które szukają informacji na temat nowoczesnych rozw...

ML System z powodzeniem realizuje projekty strategiczne Quantum Glass oraz Ultra PV

ML System zainstalował dotychczas pilotażowo moduły z powłoką kwantową na budynku biurowym firmy ALURON w Zawierciu oraz we własnej, nowo wybudowanej fabryce dla projektu Quantum Glass, zlokalizowanej w podrzeszowskim Zaczerniu.

Kamery termowizyjne - przegląd

             (kliknij na rysunek aby zobaczyć                           szczegóły oferty firmy)        

Deklaracja środowiskowa EPD dla lustra ekologicznego MIRALITE PURE

Lustro MIRALITE PURE po raz kolejny zostało docenione za najwyższą jakość oraz minimalny wpływ na środowisko. Właśnie otrzymało Deklarację Środowiskową Produktu (Environmental Product Declaration). Jest to kolejne potwierdzenie najwyższej jakości lustra MIRALITE PURE, a zarazem efekt działań związa...

Guardian Glass uruchamia nowy coater w zakładzie produkcyjnym w Częstochowie

Nowy coater, nowa linia produkcyjna szkła float oraz nowe produkty dowodem zaangażowania firmy w Europie i potwierdzeniem misji tworzenia produktów poprawiających standard życia. Guardian Glass rozpoczął produkcję opartą o zaawansowany technologicznie coater, który został uruchomiony 6 lipca w drug...

ROLLTECH uruchamia nową stronę internetową i aktualizuje aplikację WINUM dla ekspertów w firmach stosujących ciepłe ramki w szybach zespolonych

W Rolltech zawsze liczy się wygoda użytkownika. Dzięki nowej stronie internetowej, całkowicie odświeżonemu projektowi i nawigacji, a także zaktualizowanej zawartości aplikacji, która oblicza wartość Psi (liniowy współczynnik przenikania ciepła) dla szyb zespolonych, lider Grupy Fenzi w rozwoju i pro...

VITRO-JET MULTIFLEX, nowa koncepcja kompaktowych drukarek cyfrowych do szkła architektonicznego

Firma Tecglass, lider technologii w dziedzinie druku cyfrowego na szkle, wprowadza na rynek nową maszynę – „autentycznie przełomową” - zaprojektowaną, aby umożliwić każdej firmie zajmującej się szkłem architektonicznym „skok” w kierunku druku cyfrowego.

XXXVI Konferencja Techniczna miesięcznika „Świat Szkła” Nowoczesne przeszklone przegrody kluczem do komfortowego budynku

24 czerwca br., w Centrum Targowo-Kongresowym GLOBAL EXPO w Warszawie, odbyła się kolejna Konferencja Techniczna naszego miesięcznika. Stali uczestnicy naszych konferencji od razu zauwazyli, że różniła się ona od tego, do czego byli przyzwyczajeni.

Dzięki ALU PRO, THERMIX TX PRO nadal się rozwija

Niemal rok po przejęciu od firmy Ensinger marki Thermix przez Fenzi Group, ciepła ramka Thermix jest obecnie produkowana w całości we Włoszech i całkowicie zintegrowana z działalnością Alu Pro w jej zakładzie w Noale (Veneto), który już jest globalnym centrum dostaw nowoczesnych ramek dystansowych d...

Ensinger stawia na największe na świecie targi BAU

Kryzys wywołany koronawirusem ma przy tym istotne znaczenie, tym bardziej, że nie został on jeszcze zażegnany. Sytuacja ta wyzwoliła niesamowity potencjał energii i kreatywność. — Szczególnie teraz możliwe są zmiany, które będą kształtowały przyszłość w branży budowlanej — mówi Matthias Rink, kiero...

BeSeal: wodoszczelne połączenie w budownictwie

BeSeal to wodoszczelne połączenie austriackiej firmy Kraus GmbH, które pozwoli łączyć powierzchnie szklane w różnych płaszczyznach, dzięki szerokim możliwościom regulacji.

Chrzanów, Trzcianka, Łódź – trio idealne. Łódzka fabryka Hydro z certyfikatem ASI

Po zakończonym procesie certyfikacji wszystkie trzy zakłady Hydro w Polsce mogą poszczycić się działaniem zgodnym ze Standardem Wydajności ASI (ASI Performance Standard) oraz Standardem Kontroli Pochodzenia Produktu ASI (ASI Chain of Custody Standard).

Ściany zewnętrzne przeszklone słupowo-ryglowe a ochrona przeciwpożarowa Część 1 Systemy stalowe

Od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku następuje ogromne zainteresowanie zastosowaniem ścian zewnętrznych przeszklonych, z uwagi na: z jednej strony podnoszenie walorów architektonicznych budynków oraz udoskonalanie panujących w nich warunków pracy i życia, oraz z drugiej strony rozwój technologii ...

Edgetech oferuje Super Spacer® T-Spacer™ SG - system ciepłej ramki dystansowej do szklenia strukturalnego i szyb XXL

Firma Edgetech/Quanex pokazuje swoim produktem Super Spacer® T-Spacer™ SG dalszy rozwój systemu ramki dystansowej Super Spacer® T-Spacer™ Premium Plus. Produkt ten został opracowany specjalnie dla szklenia strukturalnego i szyb o rozmiarach XXL, w celu optymalizacji właściwości zespolenia krawędzi ...

Ramki dystansowe w szybach zespolonych – wszystko, co powinieneś wiedzieć

Dzisiaj, gdy efektywność energetyczna jest ważniejsza niż kiedykolwiek, nastał dobry czas, aby porozmawiać o ramkach dystansowych do izolacyjnych szyb zespolonych. Podobnie jak w przypadku wypełnienia gazem szlachetnym hermetycznej przestrzeni (komory) zamkniętej między taflami szkła, ramki dystans...

Konieczne części składowe marki TermoProfi dla energooszczędnych okien

Dom pasywny to innowacyjne rozwiązanie budowlane, które nie tylko zapewnia wysoką efektywność energetyczną i komfort cieplny, ale również generuje oszczędności eksploatacyjne i ogranicza zużycie nieodnawialnych źródeł energii. Technologia ta wyznacza nowe kierunki rozwoju budownictwa w wielu rozwini...

Jetskin® Spacer – ciepła ramka METAL UNION

METAL UNION Sp. z o.o. poszerzyła swoją ofertę o nową ramkę Jetskin® Spacer, z unikalną technologicznie metodą nakładania powłoki cynku za pomocą pary wodnej w komorze próżniowej.

SWISSPACER w górskim pensjonacie - 4500 metrów kwadratowych relaksu

Lśniące jeziora, zaczarowane lasy i imponujące górskie krajobrazy charakteryzują Karyntię na południu Austrii. Ekskluzywny ośrodek górski Feuerberg znajduje się tuż poniżej szczytu Gerlitzen Alpe na wysokości 1769 metrów nad poziomem morza. Aby goście mogli się zrelaksować i czuć się dobrze, biuro ...

W szklanej harmonii

Projektowanie nowoczesnych przestrzeni, łączących funkcjonalność z estetyką i świeżym designem zawsze było sporym wyzwaniem. Otwarte oraz przeszklone przestrzenie są niesłabnącym trendem, jednakże w dużym stopniu ograniczają prywatność oraz utrzymują wysoki dostęp światła słonecznego, które nie zaw...

ISO-Chemie - Nowa zieleń jest niebieska – zrównoważone uszczelnienia okien za pomocą „blue line“

U specjalisty od uszczelnień, firmy ISO-Chemie, dostępna jest teraz nowa linia produktowa z biokomponentów, przyjazna środowisku i dbająca o klimat. Za pomocą nowych, opartych na surowcach naturalnych, folii do połącze okiennych ISO-CONNECT „BLUE LINE“, możemy teraz uszczelniać okna z wewnętrznej i...

Cyfryzacja w branży okiennej: procesy produkcyjne, produkty, badania i usługi

Cyfryzacja zmienia cały łańcuch wartości w branży okiennej, drzwiowej i fasadowej. Obejmuje to sprzedaż z działami sprzedaży online, narzędzia konfiguracyjne i platformy sprzedażowe, planowanie ofert posprzedażowych i konserwację w oparciu o cyfrowe informacje o produkcie.  Oczywiście okna i ...

Uni_Link łączy i automatyzuje produkcję

Coraz trudniejszy rynek pracownika, nieustanna walka o jakość i wydajność, coraz większe wymagania klientów przy olbrzymiej różnorodności stosowanych rozwiązań, zmuszają producentów stolarki do automatyzacji produkcji, której już nie da się odłożyć na później.

Aplikacja HEGLA uzupełnia braki digitalizacji i usprawnia procesy produkcyjne

W przyszłości produkcja szkła będzie całkowicie zintegrowana z siecią i zdigitalizowana, aby umożliwić pracownikom między innymi szybki wgląd w stopień obciążenia maszyn i bieżące położenie szyby. Chociaż realizacja wielu takich pomysłów byłaby wykonalna już dzisiaj przy użyciu centralnych baz danyc...

Mini żurawie – nieodzowne narzędzie montażystów stolarki okiennej

Montaż okien w domach i rezydencjach Pierwszy krok przy planowaniu zakupu mini żurawia, to zdefiniowanie swoich potrzeb i oczekiwań. Jeżeli naszą główną profesją jest montaż okien w domach i rezydencjach, zbędnym jest kupowanie drogich żurawi o dużym udźwigu i wysięgu, bo najczęściej operujemy na p...

Zarabiaj pieniądze i oszczędzaj energię

W przetwórstwie szkła coraz ważniejsza staje się kontrola kosztów energii. Zużycie energii jest szczególnie wysokie w przypadku pieców do hartowania szkła ESG i można je znacznie zmniejszyć nie tylko w obszarze pieca, a także w przypadku hartowania i chłodzenia.

LISEC wyjaśnia: Dlaczego wstępne laminowanie jest sercem systemu laminowania?

Laminowanie wstępne (pre-laminacja) jest często określane w przemyśle szklarskim jako serce systemu laminowania. I słusznie, ponieważ proces laminowania w dużej mierze odbywa się podczas laminacji wstępnej, gdzie folia jest podgrzewana, a następnie dociskana (i klejona) do szkła za pomocą rolek.

Masy uszczelniająco-klejące do szyb zespolonych - przegląd

    (kliknij na rysunek aby zobaczyć                    szczegóły oferty firmy)                   

Ramki dystansowe i szprosy do szyb zespolonych - przegląd

             (kliknij na rysunek aby zobaczyć                           szczegóły oferty firmy)                       &...

Przeciwpożarowe przegrody budowlane 2020

  Opublikowaliśmy ostatnio wydanie specjalne:   a w nim następujące tematy:     - Dachy przeszklone a bezpieczeństwo pożarowe – wymagania, badania i klasyfikacje, Zofia Laskowska , Andrzej Borowy   - Wymagania w zakresie bezpieczeństwa pożarowego dotyczące ścia...

  • Jak przyspieszyć montaż okien na wysokościach?

  • Dom bez barier architektonicznych 2020

  • Efektywność kosztowa produkcji szkła laminowanego, którą należy uwzględnić

  • Czy warto wprowadzić większą cyfryzację do procesu laminowania szkła?

  • Wyjątkowa sława i reputacja – od rozpadającego się otoczenia do dzisiaj

  • Szybka lokalizacja nieszczelności dzięki przemysłowej kamerze dźwiękowej

  • Inżynierskie programy komputerowe do określania oddziaływania uderzenia ciałem miękkim na przeszklone powierzchnie

  • Cyfryzacja i inteligentna fabryka jako zintegrowana koncepcja dla firm zajmujących się obróbką szkła

  • Drzwi ze szklanymi skrzydłami

  • Ramka dystansowa Butylver TPS: maksymalna wytrzymałość, automatyzacja produkcji i współczesny design

  • Profesjonalny montaż okien i drzwi Część 3: Mocowanie

  • Zamontuj poprawnie ścianę osłonową z nową instrukcją Część 2

  • Zmiana na stanowisku dyrektora zarządzającego SWISSPACER

  • Glasbau 2020

  • Firma DZIADEK dołącza do inicjatywy G-U

  • ML System z powodzeniem realizuje projekty strategiczne Quantum Glass oraz Ultra PV

  • Kamery termowizyjne - przegląd

  • Deklaracja środowiskowa EPD dla lustra ekologicznego MIRALITE PURE

  • Guardian Glass uruchamia nowy coater w zakładzie produkcyjnym w Częstochowie

  • ROLLTECH uruchamia nową stronę internetową i aktualizuje aplikację WINUM dla ekspertów w firmach stosujących ciepłe ramki w szybach zespolonych

  • VITRO-JET MULTIFLEX, nowa koncepcja kompaktowych drukarek cyfrowych do szkła architektonicznego

  • XXXVI Konferencja Techniczna miesięcznika „Świat Szkła” Nowoczesne przeszklone przegrody kluczem do komfortowego budynku

  • Dzięki ALU PRO, THERMIX TX PRO nadal się rozwija

  • Ensinger stawia na największe na świecie targi BAU

  • BeSeal: wodoszczelne połączenie w budownictwie

  • Chrzanów, Trzcianka, Łódź – trio idealne. Łódzka fabryka Hydro z certyfikatem ASI

  • Ściany zewnętrzne przeszklone słupowo-ryglowe a ochrona przeciwpożarowa Część 1 Systemy stalowe

  • Edgetech oferuje Super Spacer® T-Spacer™ SG - system ciepłej ramki dystansowej do szklenia strukturalnego i szyb XXL

  • Ramki dystansowe w szybach zespolonych – wszystko, co powinieneś wiedzieć

  • Konieczne części składowe marki TermoProfi dla energooszczędnych okien

  • Jetskin® Spacer – ciepła ramka METAL UNION

  • SWISSPACER w górskim pensjonacie - 4500 metrów kwadratowych relaksu

  • W szklanej harmonii

  • ISO-Chemie - Nowa zieleń jest niebieska – zrównoważone uszczelnienia okien za pomocą „blue line“

  • Cyfryzacja w branży okiennej: procesy produkcyjne, produkty, badania i usługi

  • Uni_Link łączy i automatyzuje produkcję

  • Aplikacja HEGLA uzupełnia braki digitalizacji i usprawnia procesy produkcyjne

  • Mini żurawie – nieodzowne narzędzie montażystów stolarki okiennej

  • Zarabiaj pieniądze i oszczędzaj energię

  • LISEC wyjaśnia: Dlaczego wstępne laminowanie jest sercem systemu laminowania?

  • Masy uszczelniająco-klejące do szyb zespolonych - przegląd

  • Ramki dystansowe i szprosy do szyb zespolonych - przegląd

  • Przeciwpożarowe przegrody budowlane 2020

 

 Baner 2

 

wlasna-instrukcja ift--baner do newslet-2019

 

 LiSEC SS Konfig 480x120

 

Drobne uszkodzenia szyb czołowych i ich naprawa

Nie wszystkie uszkodzone samochodowe szyby przednie muszą być wymieniane. W wieluprzypadkach niektóre małe odpryski, gwiazdki i bawole oczka wystarczy naprawić (rys.1). Koszt jest znacznie niższy niż cena nowej szyby.

 

Charakterystyka uszkodzeń nadających się do naprawy
Są to uszkodzenia powstałe najczęściej od uderzenia kamienia w szybę. Odprysk na szybie może doprowadzić do całkowitego pęknięcia szyby w każdej chwili, często w najmniej oczekiwanym momencie.

Jeżeli pęknięcie powstanie podczas prowadzenia pojazdu bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów może zostać poważnie zagrożone. Szyba czołowa ma możliwość zapewnia do 30% wytrzymałości konstrukcyjnej pojazdu, a działanie poduszki powietrznej pasażera zależne jest od stanu szyby czołowej, która stanowi dla niej oparcie w czasie otwarcia.

 

Naprawa uszkodzenia punktowego sprawi, że szyba czołowa będzie tak samo wytrzymała jak przed jej uszkodzeniem. Istotną kwestią jest, aby naprawy szyby dokonywać jak najszybciej po wystąpieniu uszkodzenia.

Uszkodzone miejsce wypełnia się bowiem zanieczyszczeniami, które powodują korozję szkła i mogą pogorszyć jakość naprawy. Podczas opadów deszczu, czy zimą wraz ze śniegiem, do pęknięcia dostaje się woda z minerałami i pyłami.

 

Pęknięcia szyb samochodowych dzielimy na: a) pęknięcia wzdłużne (występują znacznie rzadziej, ale są dużo groźniejsze), b) punktowe (występują częściej od wzdłużnych, ich naprawa jest bardziej efektywna).

Pęknięcie na szybie jest widoczne, ponieważ powietrze znajdujące się w szczelinie pęknięcia ma inny współczynnik załamania światła niż szkło. Stąd też czarna krawędź pęknięcia. Jakość naprawy zależy od wyciągnięcia powietrza ze szczelin pęknięcia. Naprawa polega na tym, aby na miejsce wyciągniętego ze szczelin powietrza wprowadzić żywicę.

 

Do naprawy stosuje się preparat utwardzający się pod wpływem promieni ultrafioletowych. Klej taki staje się po utwardzeniu przezroczysty, a ze względu na to, że jednocześnie ma współczynnik załamania światła identyczny jak szkło, naprawa jest niewidoczna. Naprawiać można także pęknięcia długie, ale pod warunkiem, że są to pęknięcia pojedyncze, a ich początek lub koniec nie osiąga krawędzi szyby.

Nie można natomiast naprawiać pęknięć spowodowanych wadliwym wklejeniem szyby, naprężeniami karoserii po naprawie blacharskiej lub dużych i rozległych pęknięć wywołanych uderzeniami różnych przedmiotów. Szyby nie powinny być naprawiane jeżeli uszkodzenie znajduje się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy, jest dłuższe niż 50 mm, jeżeli średnica jego obwodu jest większa jak 5 mm, a wilgoć i brud wniknęły głęboko w strukturę szyby.

 

 

 
 
 

 

Rys. 1. Drobne odpryski i uszkodzenia szyb

 

Przed przystąpieniem do naprawy należy dokładnie umyć szybę, zabezpieczając uszkodzone miejsce przed przedostaniem się środka myjącego w szczeliny pęknięcia. Należy także zwrócić uwagę na temperaturę szyby – powinna mieć temperaturę pokojową. Nie można wykonywać naprawy na zewnątrz i w bezpośrednim działaniu promieni słonecznych.

Szyby przednie w trakcie użytkowania wieloletniego lub przebiegającego w warunkach silnego zapylenia tracą stopniowo przejrzystość na skutek erozyjnego zużycia swych zewnętrznych powierzchni.

 

Szczególnie narażone są na to fragmenty położone w zasięgu ramion wycieraczek. Jednak tego rodzaju zużycie, nawet dość znaczne, nie oznacza jeszcze konieczności kosztownej (zwłaszcza w ciężkich pojazdach użytkowych) wymiany całych tafli. Zazwyczaj skutecznym zabiegiem okazuje się w takich wypadkach mechaniczne polerowanie szkła za pomocą mechanicznej polerki, z użyciem specjalnej pasty ściernej rozcieńczanej wodą lub glikolem. Nie wymaga to wymontowywania szyby z pojazdu. Polerować można zarówno szyby hartowane, jak i klejone.

 

Metodyka dokonania naprawy Aby wykonać naprawę, uszkodzenie musi spełniać określone kryteria:
- całkowita wielkość uszkodzenia nie może być większa jak 20 mm (wielkość monety 5 zł),
- odległość uszkodzenia od krawędzi szyby jest większa niż 10 cm,
- odległość pomiędzy wieloma uszkodzeniami na szybie jest większa niż 10 cm.

Metoda ręczna
1. Za pomocą wiertła lub frezu (rys. 7b) oczyszczamy miejsce uderzenia kamienia (rys. 2). Jednak nie powiększamy uszkodzenia i nie usuwamy resztek szkła.

 

Głęboko zaabsorbowaną wilgoć usuwamy za pomocą pompki podciśnieniowej, jednocześnie podgrzewając uszkodzone miejsc od wewnątrz gorącym powietrzem. Stosowanie pompki nie jest konieczne, jeżeli uszkodzenie jest świeże i nie zabrudzone. W niemieckich warsztatach rozdawane są samoprzylepne, foliowe krążki w celu naklejenia, gdy po uderzeniu kamienia powstanie uszkodzenie szyby. Nie usunięcie wilgoci prowadzi do ponownego pękania naprawionego miejsca.

 

2. Od wewnątrz mocujemy do szyby lusterko i tak ustawiamy, żeby można było w nim dokładnie obserwować miejsce uszkodzone (rys. 3). Wkręcamy dozownik do wstrzykiwania kleju w uchwyt i tak go ustawiamy, żeby wylot dozownika trafiał dokładnie w środek uszkodzenia i przylegał do szyby. Do kontroli jego położenia służy lusterko (rys. 7a). Następnie mocujemy uchwyt do szyby za pomocą przyssawki. Dokręcamy dozownik do szyby tak, aby gumowa uszczelka przylegała do szyby.

 

 

44-fot2a 

Rys. 2. Przygotowywanie uszkodzonej szyby do naprawy

 

 

 

 

Rys. 3 Montowanie dozownika w miejscu uszkodzenia

 

3. Napełniamy dozownik kilkoma kroplami żywicy. Ilość żywicy jest zależna od wielkości uszkodzenia. Butelkę z żywicą zaraz potem chowamy szybko do pudełka, ponieważ żywica nie jest odporna na działanie promieni UV.

Następnie wkręcamy tłoczek dozownika do wyczuwalnego oporu i pozostawiamy na kilka (3-5) minut. W tym czasie płynna żywica wciskana jest pod dużym ciśnieniem w szczeliny pęknięcia.

Następnie wykręcamy powoli tłoczek z dozownika, aż do momentu usłyszenia wyraźnego pyknięcia. Jest to efekt przeskoczenia gwintu i oznacza całkowite wykręcenie tłoczka. Jednak podciśnienie wytworzone w dozowniku nie pozwala na wyjęcie tłoczka. To podciśnienie powoduje wyciąganie powietrza ze szczelin, aż do powstawania próżni pomiędzy szczelinami. W takim położeniu pozostawiamy tłoczek także przez kilka minut.

Następnie ponownie wkręcamy powoli tłoczek dozownika, aż do wyczuwalnego oporu i obserwujemy jak żywica rozpływa się w szczelinach dokładnie je wypełniając. Pomaga nam w tym zamocowane od wewnętrznej strony szyby lusterko. Prawidłowe naprężenie jest osiągnięte wtedy, gdy środek uszkodzenia od wewnątrz będzie przejrzysty.

 

4. Po wypełnieniu uszkodzonego miejsca żywicą zdejmujemy dozownik z uchwytem i natychmiast przykładamy wcześniej przygotowaną folię pokrywającą, żeby nie dopuszczać do naprawianego miejsca powietrza.

 

5. Nad miejscem naprawianym mocujemy lampę UV i pozostawiamy przez około 10 minut, aż do utwardzenia się żywicy. Po zdjęciu lampy usuwamy nadmiar żywicy przy pomocy żyletki lub ostrza wymiennego skrobaka. Ostrze przesuwamy po naprawianym miejscu pod kątem 90° i ostrożnie wygładzamy, a następnie polerujemy.

Po całkowitym wypełnieniu uszkodzenia następuje naświetlanie (rys. 4) lampą emitującą promienie w paśmie A ultrafioletu (tzw. UV-A o długości fali 320-380 nm) w celu wysuszenia (utwardzenia) żywicy pod ciśnieniem.

 

Naprawa szyby nie jest naprawą bezśladową. Zawsze będzie widoczny mały ślad w miejscu wprowadzania żywicy, jak również mogą pozostać mało widoczne miejsca w postaci cienkich, ciemnych kresek, do których nie dotarła żywica. Naprawa jest jednorazowa. Źle wykonana nie daje się naprawić.

Jednak prawidłowe jej wykonanie i zastosowanie preparatów dobrej jakości pozwalają na udzielenie gwarancji. Pęknięcie nie powinno się ponownie, samoistnie powtórzyć. Zaletą naprawy drobnych uszkodzeń szyby jest to, że samochód natychmiast po jej zakończeniu jest gotowy do jazdy.

 

W Polsce jest z tym problem natury prawnej, gdyż nasze przepisy nie zostały odpowiednio dostosowane do europejskich. Wynika więc z nich wciąż jeszcze, że jedyną dozwoloną metodą naprawy uszkodzeń szyby jest jej całkowita wymiana.

Także według przepisów zagranicznych ten rodzaj napraw może okazać się niedopuszczalny nawet przy małych rozmiarach ubytków, jeśli uszkodzone miejsce znajduje się w stałym polu widzenia kierowcy, czyli w przypadku samochodów osobowych w strefie o szerokości 22 cm, umieszczonej symetrycznie względem kolumny kierownicy.

Jej górną i dolną granicę wyznacza pole działania wycieraczek. W dużych pojazdach użytkowych strefa ta ma kształt kwadratu o boku 22 cm, ze środkiem znajdującym się na wysokości 70 cm od powierzchni nieobciążonego siedzenia kierowcy.

 

Rys. 4. Utwardzanie żywicy za pomocą promieni ultrafioletowych

 

Rys. 5. Klejenie szyby za pomocą żywicy podciśnieniem

 

Rys. 6. Zestaw do naprawy drobnych uszkodzeń szyb

 

 

  

 

Rys. 7. Drobne narzędzia do naprawy niewielkich uszkodzeń:
a - lusterko do podglądania pęknięć, b – szlifierko-polerka elektryczna z nakładkami polerskimi

 

Rys. 8. Technologia naprawy niewielkich uszkodzeń szyb samochodowych

 

Metoda wspomagana elektrycznie
Do napraw w pozostałych strefach stosowane są rozmaite opatentowane metody, różniące się szczegółami technicznymi i oprzyrządowaniem, ale ich ogólna zasada jest zawsze podobna i zgodna z następującym, schematycznym opisem. Skuteczne klejenie szkła żywicą możliwe jest w temperaturach powyżej 18oC.

Pierwszym krokiem jest zwykle zamocowanie  przyssawkami do wewnętrznej strony szyby pomocniczego lusterka, pozwalającego śledzić dokładnie cały przebieg naprawy. Następnie za pomocą twardej igły i (ewentualnie) wiertarki z wiertłem do szkła usuwa się z wnętrza ubytku luźne lub dające się wykruszyć cząstki. Otoczenie uszkodzonego miejsca należy potem starannie oczyścić i odtłuścić preparatem do mycia szyb.

 

Do oczyszczonej powierzchni przykłada się szczelnie przyssawkę połączoną elastycznym wężem z pompą podciśnieniową (rys. 5). Uruchomienie pompy powoduje usunięcie resztek wilgoci z miejsca naprawy. Kolejną operacją jest aplikowanie płynnej żywicy.

Sposób, w jaki to się odbywa, zależy od zastosowanej metody i rodzaju uszkodzenia. Przy ubytkach powierzchniowych żywica może być dozowana z mechanicznego aplikatora przypominającego strzykawkę albo za pomocą instalacji podciśnieniowej, do tego stosowane są odpowiednie zestawy naprawcze (rys. 6).

Otwory przelotowe wypełnia się najczęściej przez wstrzykiwanie żywicy, ale są też metody oparte na jej zasysaniu z przeciwnej strony naprawianej szyby. Do precyzyjnego prowadzenia aplikatora w niektórych metodach używa się specjalnych mostków przemieszczanych po szybie na przesuwnych przyssawkach.

 

W każdym wypadku ważne jest, by żywica przylgnęła  dokładnie do całej powierzchni wypełnianego otworu, a także, by nie pozostawały w niej pęcherzyki powietrza. Usterki takie łatwo jest dostrzec bezpośrednio lub w pomocniczym lusterku (rys. 7a). Obecność pęcherzyków wymaga odessania całej porcji wprowadzonej do otworu i ponownego jego wypełniania – aż do pożądanego skutku. Niedostateczne przyleganie żywicy do szkła poprawia się przez podgrzanie naprawianego miejsca suszarką nadmuchową.

 

Po całkowitym usunięcia powietrza i przylgnięciu żywicy główny proces naprawy jest zakończony. Płynny materiał naprawczy trzeba przykryć płatkiem ochronnej folii i utwardzić go przez naświetlanie specjalną lampą emitującą promienie ultrafioletowe w czasie co najmniej 10 minut. Potem zdejmuje się folię i usuwa nadmiar stężałej już żywicy ostrym skrobakiem, wchodzącym w skład kompletu oprzyrządowania.

 

W trakcie skrobania może się okazać, iż na powierzchni wykonanej plomby widoczne są niewielkie zagłębienia. Nie wolno ich w żadnym wypadku pozostawiać, gdyż nawet najdrobniejsze tego rodzaju skazy psują cały efekt wykonanej naprawy. Miejsca te dopełnia się kroplami żywicy za pomocą pipetki, ponownie przykrywa folią, naświetla lampą UV przez 10 minut i wyrównuje skrobakiem. Zależnie od rozmiarów uszkodzenia, zastosowanej metody i doświadczenia wykonawcy cała naprawa jednego ubytku trwa od 15 do 60 minut (rys. 8).

 

Zalety i wady obu metod
Doświadczenie pokazuje, iż metoda „ręczna” jest bezpieczniejsza, ponieważ możliwość obserwacji procesu naprawy jest lepsza, a ciśnienie wytwarzane przez inżektor jest niższe i w każdym momencie może być zmienione przez odpowiednie ustawienie tłoka.

 

W metodzie wspomaganej elektrycznie częściej zdarzają się pęknięcia szyby w trakcie naprawy, szczególnie gdy usuwamy szkodzenie typu „gwiazdka” o rozwartości mikropęknięć 180o.

 

Ze względu na stosunkowo dużą średnicę głowicy, uszkodzenia w pobliżu krawędzi i narożników szyb są przy pomocy tej metody niemożliwe do naprawy. W metodzie „ręcznej” tych ograniczeń nie ma – urządzenia są stosunkowo małe, a dodatkowo można skorzystać ze specjalnych wysięgników wchodzących w skład zestawu.

Cykl roboczy naprawy „oczek” w metodzie wspomaganej elektrycznie trwa ok. 20-30 min. Metoda ręczna naprawy trwa dłużej. W zależności od postaci, stopnia skomplikowania uszkodzenia oraz warunków atmosferycznych czas naprawy waha się w granicach 30-60 minut.

 

Metoda elektryczna daje najlepsze rezultaty przy naprawie uszkodzeń typu „bycze oko” lub „kombinowane”. Przy uszkodzeniach typu „gwiazdka” lub „kombinowanych” o bardzo ciasnych mikropęknięciach, widocznych jako cienkie, świecące niteczki usytuowane blisko folii PVB, lepsze efekty daje użycie metody „ręcznej”.

Często nieodzowna bowiem staje się ingerencja naprawiającego, pozwalająca na udrożnienie ciasnych kanałów mikropęknięć przez naciskanie odpowiednich fragmentów uszkodzenia. W znanej mi metodzie „elektrycznej” dostęp do uszkodzenia jest niemożliwy ze względu na wielkość głowicy naprawczej.

 

Rodzaje żywic
Do naprawy szyb warstwowych używa się specjalistycznych żywic światłoutwardzalnych, produkowanych przez wyspecjalizowane firmy na świecie.

Żywice podlegają ciągłemu udoskonaleniu, co uwarunkowane jest jakością i trwałością napraw. Jednym z istotniejszych parametrów jest lepkość. W zależności bowiem od postaci uszkodzenia i temperatury otoczenia używa się żywic o różnej lepkości. W trakcie naprawy w miejsce powietrza, które dostaje się do pęknięcia zostaje wprowadzona żywica o współczynniku załamania światła zbliżonym do współczynnika załamania światła dla szkła.

Z samego tego faktu wynika, że widoczność uszkodzenia w miejscu naprawy znacznie się zmniejsza. Aby poprawić efekt optyczny jakości naprawy wprowadzono na rynek żywice barwione w kolorze szyb: zielone, błękitne, szare. Stosuje się je w zależności od koloru szyby i miejsca położenia uszkodzenia.

 

Korzyści wynikające z naprawy szyb
Oszczędność czasu
Proces naprawy uszkodzenia punktowego jest znacznie krótszy od wymiany całej szyby czołowej. Uszkodzenie na szybie czołowej może zostać naprawione przez fachowców w ciągu 30 min. Po tym czasie samochód jest gotowy do jazdy.

 

Oszczędność pieniędzy
Jeżeli polisa pojazdu obejmuje ubezpieczenie  szyb, w serwisie można naprawić uszkodzenie bezgotówkowo, a koszt naprawy w żaden sposób nie wpłynie na posiadane zniżki w firmie ubezpieczeniowej.

Spełnienie warunków przeglądu technicznego Po uszkodzeniu szyby czołowej samochód nie przejdzie pozytywnie przeglądu technicznego. Warto  uchronić się przed tym naprawiając ją w chwili, gdy uszkodzenia są jeszcze niewielkie.

 

Wnioski
Wzrasta liczba aut poruszających się po polskich drogach, ale jakość polskich dróg pozostawia nadal wiele do życzenia. Są to jedne z podstawowych   czynników, które powodują, że wzrasta ilość różnego typu uszkodzeń szyb samochodowych. W związku z tym powstają coraz nowsze technologie naprawy szyb oraz materiały naprawcze o ulepszonych parametrach, które sprawiają, że czas naprawy szyby jest krótszy i bardziej opłacalny, niż wymiana szyby na nową, co jest kosztowniejsze.

 

 Paweł Foryś

 

inne artykuły tego autora:  

Drobne uszkodzenia szyb czołowych i ich naprawa, Paweł Foryś, Świat Szkła 03/2012

Przebieg procesu technologicznego wklejania szyb w pojazdach, Paweł Foryś, Świat Szkła 11/2011

Wymiana szyb wklejanych w autobusach i w samochodach ciężarowych, Paweł Foryś, Świat Szkła 10/2011

Charakterystyka szyb samochodowych, Paweł Foryś, Świat Szkła 6/2011

 

patrz też:

XIX Konferencja Techniczna "Szyby do środków transportu (homologacja, montaż, naprawa)" , Świat Szkła 06/2012

Najnowsze trendy w przemyśle laminowanego szkła motoryzacyjnego , Michel Van Russel, Świat Szkła 3/2010

Podstawy prawne homologacji typu oszkleń bezpiecznych , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 4/2009

Materiały oszkleniowe dla pojazdów mechanicznych wg amerykańskiej normy ANSI/SAE Z26.1:1996 , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 9/2008

Szyby w nowoczesnych samochodach , Wiesław Wielgołaski, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

Przyciemnianie szyb samochodowych a homologacja , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

Najnowsze tendencje na rynku klejów poliuretanowych do montażu szyb , Maciej Nawrot, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

Wymagania jakościowe dla szyb samochodowych według normy amerykańskiej ANSI Z26.1 oraz norm w koncernach europejskich  , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła - Szyby samochodowe II 

Bezpieczeństwo w aucie , Świat Szkła - Szyby samochodowe II

Badania eksperymentalne różnych materiałów stosowanych w szkle laminowanym w charakterze przekładek , Bernhard Weller, Jan Wünsch, Kristina Härth, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

 - Szyby samochodowe I , Wydanie Specjalne Świat Szkła 

 

 Literatura
http://www.nordglass.pl/: Diamentowe szyby samochodowe
http://www.e-autonaprawa.pl/: Internetowy serwis branżowy
http://www.naprawa-szyb-samochodowych.pl/: Auto Glass naprawa szyb samochodowych
http://www.moto.media.pl/
http://www.automotoserwis.com.pl/

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

 

inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

 

więcej informacj: Świat Szkła 3/2012

 

 

 

 

01 chik
01 chik
         
Zamknij / Close [X]