Aktualne wydanie

2020 02 okladka gif

Świat Szkła 02/2020

(wydanie polsko-angielskie)

User Menu

 20191104-V1-BANNER-160x600-POL

  

 20200212a-SWIAT-SZKLA-HALIO-160X600-V3

  

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

Wydanie Specjalne

 

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

katalog 2018 a

 

banner konferencja 04 2019

 RODO

20200131a-SWIAT-SZKLA-HALIO-750x100-V3-PL

 

konferencja 2020 1

 

Artykuły z ostatniego wydania miesięcznika Świat Szkła

Wytyczne do montażu okien i drzwi zewnętrznych - tzw Instrukcja RAL

„Świat Szkła” wraz z ift Rosenheim oferują polskojęzyczną, obszerną instrukcję prawidłowego montażu okien i drzwi.   Jest ona pomocna – w projektowaniu i wykonywaniu montażu okien i drzwi zewnętrznych w nowych i remontowanych budynkach   Edycja polska - ostatnie egzempla...

Polskie wydanie Instrukcji RAL

Od września jest już w bieżącej sprzedaży polskie wydanie „Wytycznych do montażu okien i drzwi zewnętrznych”.   Ta, jak dotąd najbardziej komplementarna i wyczerpująca instrukcja RAL dla montażystów stolarki otworowej,   wydana przez ift Rosenheim,   jest już po polsku,  ...

Montaż okien w starym budynku. Praktyczne wskazówki dotyczące profesjonalnego projektowania i realizacji

Dobra jakość, użyteczność i funkcjonalność komponentów powoduje, że poszczególne elementy (profile, oszklenie, okucia itp.) działają jako system i są odpowiednie do zastosowania w konstrukcji okna. Jednak ostatnim ogniwem w jego „łańcuchu jakości” jest montaż, który decyduje, czy gwarantowane właśc...

Urządzenia do transportu i magazynowania szkła - przegląd 2019

(kliknij na tabele aby zobaczyć szczegóły oferty firmy)   

Targi Eurasia Window, Door and Glass 2020 prezentują najnowsze innowacje i najbardziej kreatywne podejście do projektowania i produkcji

Targi te odbędą się równolegle I będą zorganizowane przez Reed_Tüyap w dniach 4-7 marca 2020 r. w StambuleTargi otwierają się na rynki wschodzące Trwają przygotowania do znanego na całym świecie trio targowego, na które branża budowlana z uwagą czeka. Uczestnictwo w targach pozwala zwiększyć wydajn...

FENSTERBAU FRONTALE 2020: wiodące międzynarodowe targi z kompleksowym programem wspierającym

Za około dwa miesiące będzie można zobaczyć innowacje w zakresie okien, drzwi i fasad w centrum wystawowym w Norymberdze, na targach FENSTERBAU FRONTALE, które odbędą się w dniach 18–21 marca 2020 r. Oprócz stoisk z udziałem około 800 wystawców z całego świata, program wspierający zapewnia również ...

SWISSPACER Air - służy nie tylko do wyrównywania ciśnienia

Izolacja akustyczna, izolacja termiczna i ochrona przeciwsłoneczna: VEKA i SWISSPACER rozszerzają możliwości zastosowania innowacyjnego komponentu do konstrukcji okien

Inteligentne rozwiązania szklane dla centrali - SCOTT Sports w szwajcarskim Givisiez

Kiedy amerykański producent rowerów SCOTT rozszerzył działalność na Europę na początku lat 90. XX wieku, znalazł odpowiedni dom na zachodzie Szwajcarii. Zachował wierność cichej gminie Givisiez w pobliżu Fryburga do dnia dzisiejszego. Ostatnio jednak pracownicy – do tej pory pracujący w pięciu róż...

Na FENSTERBAU FRONTALE firma ISO-CHEMIE prezentuje nowe narzędzie on-line oraz produkty w zakresie fug budowlanych BAUFUGE 4.0

ISO-Chemie na targi Fensterbau Frontale 2020 trzyma w zanadrzu kilka nowości. Obok nowej przyjaznej środowisku linii produktowej, jak również innowacji w obszarze montażu naściennego oraz uszczelnień okiennych, ten profesjonalista od szczelnych fug prezentuje również interaktywny konfigurator uszcz...

Remmers będzie obecny na targach "FENSTERBAU FRONTALE" w Norymberdze

Od 18 do 21 marca br. zaprezentujemy produkty w zakresie profesjonalnego lakierowania drewna. Na naszym stoisku 251 w hali 5 na można będzie zapoznać się z licznymi nowościami przeznaczonymi do profesjonalnego powlekania okien i drzwi drewnianych. Oprócz produktów typu "3 w 1" i lakierów wodnych prz...

EVONIK otwiera nowe biuro w Warszawie

EVONIK, jeden ze światowych liderów w branży specjalistycznych chemikaliów, w lutym otworzył dla swojego zespołu nowe biuro w centrum stolicy Polski - Warszawie. — W ostatnich latach nasza działalność w Polsce rozwijała się bardzo pozytywnie i jest jednym z filarów naszego biznesu w Europie Wschodni...

Pilkington IGP rozbudowuje zakład w Ostrołęce

Pilkington IGP podjął decyzję o rozbudowie zakładu w Ostrołęce. Rozpoczęcie prac zaplanowane jest na marzec 2020 roku. Dzięki powiększeniu powierzchni, doposażeniu zakładu, a także zwiększeniu zatrudnienia, przewidywane jest podwojenie mocy produkcyjnych.

BUDMA 2020. Nowości CB Aluminum

Firma CB Aluminum pokazała na targach BUDMA 20 swoje nowości. Należały do nich przede wszystkim najnowsze rozwiązania systemowe Schuco:

FOREL na FENSTERBAU FRONTALE 2020

FOREL, wiodący producent maszyn dla przemysłu szkła płaskiego i szyb zespolonych, weźmie udział w targach FENSTERBAU FRONTALE 2020 (pawilon 3 stoisko 225) w Norymberdze.

Prezentacja rozwiązań zapewniających lepszą dostępność, jakość produktu i obsługę klienta

Cyfryzacja jest teraz czymś więcej niż tylko przemijającym trendem. Przetwórcy szkła łączą się z dużą ilością danych, otrzymując konkretne korzyści. Są w sytuacji odkrywcy, który szuka więcej informacji – teraz łatwo i automatycznie – dla swojego wyposażenia i maszyn.

Super Spacer® firmy Edgetech w wieżowcu HoHo Wien

HoHo Wien to nie tylko jeden z najwyższych drewnianych budynków na świecie. Jest on przede wszystkim przewodnim projektem proekologicznego budownictwa drewnianego. W równym stopniu wysoce efektywny pod względem izolacji termicznej, oszczędnego gospodarowania zasobami, efektywnością energetyczną i o...

Praktyczne doświadczenie z dostępnością – dom bez barier architektonicznych. Analiza zagrożeń obszaru progu

Wytwarzanie i instalowanie drzwi od podłogi do sufitu w taki sposób, aby uważano je za pozbawione barier architektonicznych, jest złożonym zadaniem. Dotyczy to szczególnie obszaru progowego. Z reguły w rejonie tym prowadzone są różne prace specjalistyczne i spotyka się tu wiele zawodów: prace konstr...

Przechowywanie, przemieszczanie, logistyka i cyfryzacja jako główne zagadnienia przy produkcji okien

Typowe, codzienne lub niepozorne procesy często zabierają niepotrzebnie czas lub utrudniają pracę. Zgodnie z opinią HEGLA i HEGLA boraident potencjał zmian kryje się przede wszystkim w magazynie, podczas przemieszczania i udostępniania danych. Wydarzenie na targach Fensterbau Frontale poświęcone tej...

System montażu w zewnętrznej warstwie izolacji cieplnej ISO-TOP WINFRAMER „TYP 3“ sprawdzony pod kątem RC 2

System montażu w zewnętrznej warstwie izolacji cieplnej ISO-TOP WINFRAMER „TYP 3” firmy ISO-Chemie, został przebadany w instytucie Holzforschung Austria w szerokim zakresie pod kątem właściwości antywłamaniowych ujętych w certyfikacie RC 2. Wyniki badań potwierdzają, że ten system montażowy w zewnęt...

Powłoka z ETFE – osłona przeciwsłoneczna do zastosowań architektonicznych Część 1

W 1982 r. ukończono budowę pierwszego budynku z systemem folii ETFE (tetrafluoroetylen etylenu) dla Burger’s Zoo w Arnhem, w Holandii. Jedną z głównych cech ETFE jest wysoka przezroczystość w całym spektrum słonecznym, od światła UV (280-380 nm), poprzez światło widzialne (380-780 nm) do promieniowa...

Nieniszczące badanie wytrzymałości szkła za pomocą ultradźwięków

Od wieków szkło było stosowane głównie jako wypełnienie okien i drzwi, natomiast w ostatnich latach stało się kluczowym materiałem w architekturze. Już w 1935 r. znakomity architekt okresu modernizmu Charles-Édouard Jeanneret, znany jako Le Corbusier, w cyklu swoich artykułów określił szkło jako „f...

ENDURA® DELTA System rekuperacji, sterowany za pomocą aplikacji i regulowany zapotrzebowaniem

Użytkownicy lokali mieszkalnych coraz częściej zdają sobie sprawę z tego, że budynek energooszczędny powinien być nie tylko wysokiej jakości i trwały, ale ma stanowić inwestycję w komfort oraz zdrowie. Budynek szczelny na przenikanie powietrza i z dobrą izolacją znacznie zmniejsza rachunki za energ...

Mikroskopia wysokotemperaturowa w badaniach szkieł i ich kompozytów

Mikroskopia wysokotemperaturowa (MWT) jest metodą badawczą, która pozwala na ocenę wpływu temperatury na zachowanie badanego materiału. Największą zaletą tej metody jest możliwość prowadzenia obserwacji in situ zmian wymiarów i kształtu próbki w trakcie jej nagrzewania. Przeprowadzenie badania w mik...

Inteligentny dom z nowoczesnymi oknami, drzwiami i bramami

Digitalizacja jest obecna wszędzie: czy to w samochodzie, w biurze, w zakładzie produkcyjnym, czy w rezydencji prywatnej. Internet i smartfony „podbijają” nasz dom. Nie jest to zaskakujące, ponieważ „inteligentne” bramy garażowe, drzwi wejściowe, okna lub rolety i systemy ochrony przeciwsłonecznej p...

Przyszłościowa, ulepszona zdalna usługa oparta na danych IoT

W kontekście nowoczesnego, zglobalizowanego i wysoce zdigitalizowanego (cyfrowego) świata sukces zakładów przetwórstwa szkła w dużej mierze zależy od tego, jak dobrze wykorzystują najnowsze technologie oparte na IoT (Internecie Rzeczy). Możliwość automatyzacji i ilość inteligentnych danych udostępni...

Zakup, wynajem i serwis maszyn budowlanych do montażu stolarki okiennej

Rynek sprzedaży, wynajmu i serwisu maszyn budowlanych do montażu stolarki okiennej znacznie wzrósł w Polsce w ostatnich latach. Rosnąca liczba inwestycji, coraz cięższe przeszklenia i malejąca liczba pracowników na rynku sprawiły, że firmy montażowe coraz częściej sięgają po maszyny wspomagające tra...

Laminowanie szkła nie tylko dla produkcji wielkoseryjnej

Czasy, gdy wyroby produkowało się na magazyn, a potem zastanawiało komu je sprzedać, minęły bezpowrotnie. Obecnie dominuje metoda Just In Time – produkcji na zamówienie, a to wymaga elastyczności w procesach produkcyjnych. Wymaga także maszyn: wydajnych – gdy dostaniemy duże zlecenie; ekonomicznych ...

Na co zwrócić uwagę w narzędziach do cięcia szkła laminowanego

Ze względu na szczególne właściwości laminowanego bezpiecznego szkła (LSG), podczas przetwarzania tego materiału należy wziąć pod uwagę szereg czynników. Wyprodukowane wyroby muszą nie tylko spełniać bardzo wysokie standardy jakościowe i funkcjonalne, w większości przypadków wymagania estetyczne i w...

Current Trends of the Steel-Glass Architecture in Japan

In this paper attention has been paid to certain specifics of modern Japanese architecture, which has been increasingly using steel and glass in particularly difficult local seismic conditions. Various innovative building structures satisfy not only structural requirements, but also reflect local c...

Purchase, rental and service of construction machinery for window montage

The market for the sale, rental and service of construction machinery for window montage has increased significantly in Poland in recent years. The growing number of investments, increasingly heavy glazing and decreasing number of employees on the market have meant that assembly companies are increa...

The Future of Software in Glass Processing

In the following we’ll be limiting ourselves to the production of single pieces and small jobs of identical pieces, with applications predominantly in construction (e.g. windows, curtain walls, doors, showers, mirrors, kitchen splash backs) and interior design (e.g. display cases, furniture). This ...

Szkło umożliwiające korzystanie z telefonii komórkowej dzięki uszlachetnianiu laserem

Z punktu widzenia fizyki właściwie nie ma rozwiązania tego problemu: jeśli dla polepszenia właściwości izolacyjnych szkło powleczone jest warstwą Low-E lub inną warstwą wierzchnią, zmniejsza się współczynnik przenikania ciepła, a tym samym poprawia się izolacja cieplna szyby.

Mir Stekla 2020

W dniach 8-11 czerwca, 22 edycja Międzynarodowych Targów Wyrobów Szklanych, Technologii Wytwarzania, Przetwarzania i Wykańczania: Mir Stekla 2020 odbędzie się na terenach targowych EXPOCENTRE w Moskwie, Rosja.

Fensterbau Frontale – czerwcowe targi odbędą się bez europejskich dostawców systemów profili PVC

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Okien z Tworzyw Sztucznych i Pokrewnych Wyrobów Budowlanych (EPPA), jego członkowie i współwystawcy rezygnują z udziału w tegorocznym Fensterbau Frontale, który niedawno został przeniesiony na czerwiec 2020 r. Główni gracze na europejskim rynku profili z tworzy...

  • Wytyczne do montażu okien i drzwi zewnętrznych - tzw Instrukcja RAL

  • Polskie wydanie Instrukcji RAL

  • Montaż okien w starym budynku. Praktyczne wskazówki dotyczące profesjonalnego projektowania i realizacji

  • Urządzenia do transportu i magazynowania szkła - przegląd 2019

  • Targi Eurasia Window, Door and Glass 2020 prezentują najnowsze innowacje i najbardziej kreatywne podejście do projektowania i produkcji

  • FENSTERBAU FRONTALE 2020: wiodące międzynarodowe targi z kompleksowym programem wspierającym

  • SWISSPACER Air - służy nie tylko do wyrównywania ciśnienia

  • Inteligentne rozwiązania szklane dla centrali - SCOTT Sports w szwajcarskim Givisiez

  • Na FENSTERBAU FRONTALE firma ISO-CHEMIE prezentuje nowe narzędzie on-line oraz produkty w zakresie fug budowlanych BAUFUGE 4.0

  • Remmers będzie obecny na targach "FENSTERBAU FRONTALE" w Norymberdze

  • EVONIK otwiera nowe biuro w Warszawie

  • Pilkington IGP rozbudowuje zakład w Ostrołęce

  • BUDMA 2020. Nowości CB Aluminum

  • FOREL na FENSTERBAU FRONTALE 2020

  • Prezentacja rozwiązań zapewniających lepszą dostępność, jakość produktu i obsługę klienta

  • Super Spacer® firmy Edgetech w wieżowcu HoHo Wien

  • Praktyczne doświadczenie z dostępnością – dom bez barier architektonicznych. Analiza zagrożeń obszaru progu

  • Przechowywanie, przemieszczanie, logistyka i cyfryzacja jako główne zagadnienia przy produkcji okien

  • System montażu w zewnętrznej warstwie izolacji cieplnej ISO-TOP WINFRAMER „TYP 3“ sprawdzony pod kątem RC 2

  • Powłoka z ETFE – osłona przeciwsłoneczna do zastosowań architektonicznych Część 1

  • Nieniszczące badanie wytrzymałości szkła za pomocą ultradźwięków

  • ENDURA® DELTA System rekuperacji, sterowany za pomocą aplikacji i regulowany zapotrzebowaniem

  • Mikroskopia wysokotemperaturowa w badaniach szkieł i ich kompozytów

  • Inteligentny dom z nowoczesnymi oknami, drzwiami i bramami

  • Przyszłościowa, ulepszona zdalna usługa oparta na danych IoT

  • Zakup, wynajem i serwis maszyn budowlanych do montażu stolarki okiennej

  • Laminowanie szkła nie tylko dla produkcji wielkoseryjnej

  • Na co zwrócić uwagę w narzędziach do cięcia szkła laminowanego

  • Current Trends of the Steel-Glass Architecture in Japan

  • Purchase, rental and service of construction machinery for window montage

  • The Future of Software in Glass Processing

  • Szkło umożliwiające korzystanie z telefonii komórkowej dzięki uszlachetnianiu laserem

  • Mir Stekla 2020

  • Fensterbau Frontale – czerwcowe targi odbędą się bez europejskich dostawców systemów profili PVC

wlasna-instrukcja ift--baner do newslet-2019

 

 

MS20 480x105 eng

 

 LiSEC SS Konfig 480x120

 

 konferencja ICG 1c

Drobne uszkodzenia szyb czołowych i ich naprawa

Nie wszystkie uszkodzone samochodowe szyby przednie muszą być wymieniane. W wieluprzypadkach niektóre małe odpryski, gwiazdki i bawole oczka wystarczy naprawić (rys.1). Koszt jest znacznie niższy niż cena nowej szyby.

 

Charakterystyka uszkodzeń nadających się do naprawy
Są to uszkodzenia powstałe najczęściej od uderzenia kamienia w szybę. Odprysk na szybie może doprowadzić do całkowitego pęknięcia szyby w każdej chwili, często w najmniej oczekiwanym momencie.

Jeżeli pęknięcie powstanie podczas prowadzenia pojazdu bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów może zostać poważnie zagrożone. Szyba czołowa ma możliwość zapewnia do 30% wytrzymałości konstrukcyjnej pojazdu, a działanie poduszki powietrznej pasażera zależne jest od stanu szyby czołowej, która stanowi dla niej oparcie w czasie otwarcia.

 

Naprawa uszkodzenia punktowego sprawi, że szyba czołowa będzie tak samo wytrzymała jak przed jej uszkodzeniem. Istotną kwestią jest, aby naprawy szyby dokonywać jak najszybciej po wystąpieniu uszkodzenia.

Uszkodzone miejsce wypełnia się bowiem zanieczyszczeniami, które powodują korozję szkła i mogą pogorszyć jakość naprawy. Podczas opadów deszczu, czy zimą wraz ze śniegiem, do pęknięcia dostaje się woda z minerałami i pyłami.

 

Pęknięcia szyb samochodowych dzielimy na: a) pęknięcia wzdłużne (występują znacznie rzadziej, ale są dużo groźniejsze), b) punktowe (występują częściej od wzdłużnych, ich naprawa jest bardziej efektywna).

Pęknięcie na szybie jest widoczne, ponieważ powietrze znajdujące się w szczelinie pęknięcia ma inny współczynnik załamania światła niż szkło. Stąd też czarna krawędź pęknięcia. Jakość naprawy zależy od wyciągnięcia powietrza ze szczelin pęknięcia. Naprawa polega na tym, aby na miejsce wyciągniętego ze szczelin powietrza wprowadzić żywicę.

 

Do naprawy stosuje się preparat utwardzający się pod wpływem promieni ultrafioletowych. Klej taki staje się po utwardzeniu przezroczysty, a ze względu na to, że jednocześnie ma współczynnik załamania światła identyczny jak szkło, naprawa jest niewidoczna. Naprawiać można także pęknięcia długie, ale pod warunkiem, że są to pęknięcia pojedyncze, a ich początek lub koniec nie osiąga krawędzi szyby.

Nie można natomiast naprawiać pęknięć spowodowanych wadliwym wklejeniem szyby, naprężeniami karoserii po naprawie blacharskiej lub dużych i rozległych pęknięć wywołanych uderzeniami różnych przedmiotów. Szyby nie powinny być naprawiane jeżeli uszkodzenie znajduje się bezpośrednio w polu widzenia kierowcy, jest dłuższe niż 50 mm, jeżeli średnica jego obwodu jest większa jak 5 mm, a wilgoć i brud wniknęły głęboko w strukturę szyby.

 

 

 
 
 

 

Rys. 1. Drobne odpryski i uszkodzenia szyb

 

Przed przystąpieniem do naprawy należy dokładnie umyć szybę, zabezpieczając uszkodzone miejsce przed przedostaniem się środka myjącego w szczeliny pęknięcia. Należy także zwrócić uwagę na temperaturę szyby – powinna mieć temperaturę pokojową. Nie można wykonywać naprawy na zewnątrz i w bezpośrednim działaniu promieni słonecznych.

Szyby przednie w trakcie użytkowania wieloletniego lub przebiegającego w warunkach silnego zapylenia tracą stopniowo przejrzystość na skutek erozyjnego zużycia swych zewnętrznych powierzchni.

 

Szczególnie narażone są na to fragmenty położone w zasięgu ramion wycieraczek. Jednak tego rodzaju zużycie, nawet dość znaczne, nie oznacza jeszcze konieczności kosztownej (zwłaszcza w ciężkich pojazdach użytkowych) wymiany całych tafli. Zazwyczaj skutecznym zabiegiem okazuje się w takich wypadkach mechaniczne polerowanie szkła za pomocą mechanicznej polerki, z użyciem specjalnej pasty ściernej rozcieńczanej wodą lub glikolem. Nie wymaga to wymontowywania szyby z pojazdu. Polerować można zarówno szyby hartowane, jak i klejone.

 

Metodyka dokonania naprawy Aby wykonać naprawę, uszkodzenie musi spełniać określone kryteria:
- całkowita wielkość uszkodzenia nie może być większa jak 20 mm (wielkość monety 5 zł),
- odległość uszkodzenia od krawędzi szyby jest większa niż 10 cm,
- odległość pomiędzy wieloma uszkodzeniami na szybie jest większa niż 10 cm.

Metoda ręczna
1. Za pomocą wiertła lub frezu (rys. 7b) oczyszczamy miejsce uderzenia kamienia (rys. 2). Jednak nie powiększamy uszkodzenia i nie usuwamy resztek szkła.

 

Głęboko zaabsorbowaną wilgoć usuwamy za pomocą pompki podciśnieniowej, jednocześnie podgrzewając uszkodzone miejsc od wewnątrz gorącym powietrzem. Stosowanie pompki nie jest konieczne, jeżeli uszkodzenie jest świeże i nie zabrudzone. W niemieckich warsztatach rozdawane są samoprzylepne, foliowe krążki w celu naklejenia, gdy po uderzeniu kamienia powstanie uszkodzenie szyby. Nie usunięcie wilgoci prowadzi do ponownego pękania naprawionego miejsca.

 

2. Od wewnątrz mocujemy do szyby lusterko i tak ustawiamy, żeby można było w nim dokładnie obserwować miejsce uszkodzone (rys. 3). Wkręcamy dozownik do wstrzykiwania kleju w uchwyt i tak go ustawiamy, żeby wylot dozownika trafiał dokładnie w środek uszkodzenia i przylegał do szyby. Do kontroli jego położenia służy lusterko (rys. 7a). Następnie mocujemy uchwyt do szyby za pomocą przyssawki. Dokręcamy dozownik do szyby tak, aby gumowa uszczelka przylegała do szyby.

 

 

44-fot2a 

Rys. 2. Przygotowywanie uszkodzonej szyby do naprawy

 

 

 

 

Rys. 3 Montowanie dozownika w miejscu uszkodzenia

 

3. Napełniamy dozownik kilkoma kroplami żywicy. Ilość żywicy jest zależna od wielkości uszkodzenia. Butelkę z żywicą zaraz potem chowamy szybko do pudełka, ponieważ żywica nie jest odporna na działanie promieni UV.

Następnie wkręcamy tłoczek dozownika do wyczuwalnego oporu i pozostawiamy na kilka (3-5) minut. W tym czasie płynna żywica wciskana jest pod dużym ciśnieniem w szczeliny pęknięcia.

Następnie wykręcamy powoli tłoczek z dozownika, aż do momentu usłyszenia wyraźnego pyknięcia. Jest to efekt przeskoczenia gwintu i oznacza całkowite wykręcenie tłoczka. Jednak podciśnienie wytworzone w dozowniku nie pozwala na wyjęcie tłoczka. To podciśnienie powoduje wyciąganie powietrza ze szczelin, aż do powstawania próżni pomiędzy szczelinami. W takim położeniu pozostawiamy tłoczek także przez kilka minut.

Następnie ponownie wkręcamy powoli tłoczek dozownika, aż do wyczuwalnego oporu i obserwujemy jak żywica rozpływa się w szczelinach dokładnie je wypełniając. Pomaga nam w tym zamocowane od wewnętrznej strony szyby lusterko. Prawidłowe naprężenie jest osiągnięte wtedy, gdy środek uszkodzenia od wewnątrz będzie przejrzysty.

 

4. Po wypełnieniu uszkodzonego miejsca żywicą zdejmujemy dozownik z uchwytem i natychmiast przykładamy wcześniej przygotowaną folię pokrywającą, żeby nie dopuszczać do naprawianego miejsca powietrza.

 

5. Nad miejscem naprawianym mocujemy lampę UV i pozostawiamy przez około 10 minut, aż do utwardzenia się żywicy. Po zdjęciu lampy usuwamy nadmiar żywicy przy pomocy żyletki lub ostrza wymiennego skrobaka. Ostrze przesuwamy po naprawianym miejscu pod kątem 90° i ostrożnie wygładzamy, a następnie polerujemy.

Po całkowitym wypełnieniu uszkodzenia następuje naświetlanie (rys. 4) lampą emitującą promienie w paśmie A ultrafioletu (tzw. UV-A o długości fali 320-380 nm) w celu wysuszenia (utwardzenia) żywicy pod ciśnieniem.

 

Naprawa szyby nie jest naprawą bezśladową. Zawsze będzie widoczny mały ślad w miejscu wprowadzania żywicy, jak również mogą pozostać mało widoczne miejsca w postaci cienkich, ciemnych kresek, do których nie dotarła żywica. Naprawa jest jednorazowa. Źle wykonana nie daje się naprawić.

Jednak prawidłowe jej wykonanie i zastosowanie preparatów dobrej jakości pozwalają na udzielenie gwarancji. Pęknięcie nie powinno się ponownie, samoistnie powtórzyć. Zaletą naprawy drobnych uszkodzeń szyby jest to, że samochód natychmiast po jej zakończeniu jest gotowy do jazdy.

 

W Polsce jest z tym problem natury prawnej, gdyż nasze przepisy nie zostały odpowiednio dostosowane do europejskich. Wynika więc z nich wciąż jeszcze, że jedyną dozwoloną metodą naprawy uszkodzeń szyby jest jej całkowita wymiana.

Także według przepisów zagranicznych ten rodzaj napraw może okazać się niedopuszczalny nawet przy małych rozmiarach ubytków, jeśli uszkodzone miejsce znajduje się w stałym polu widzenia kierowcy, czyli w przypadku samochodów osobowych w strefie o szerokości 22 cm, umieszczonej symetrycznie względem kolumny kierownicy.

Jej górną i dolną granicę wyznacza pole działania wycieraczek. W dużych pojazdach użytkowych strefa ta ma kształt kwadratu o boku 22 cm, ze środkiem znajdującym się na wysokości 70 cm od powierzchni nieobciążonego siedzenia kierowcy.

 

Rys. 4. Utwardzanie żywicy za pomocą promieni ultrafioletowych

 

Rys. 5. Klejenie szyby za pomocą żywicy podciśnieniem

 

Rys. 6. Zestaw do naprawy drobnych uszkodzeń szyb

 

 

  

 

Rys. 7. Drobne narzędzia do naprawy niewielkich uszkodzeń:
a - lusterko do podglądania pęknięć, b – szlifierko-polerka elektryczna z nakładkami polerskimi

 

Rys. 8. Technologia naprawy niewielkich uszkodzeń szyb samochodowych

 

Metoda wspomagana elektrycznie
Do napraw w pozostałych strefach stosowane są rozmaite opatentowane metody, różniące się szczegółami technicznymi i oprzyrządowaniem, ale ich ogólna zasada jest zawsze podobna i zgodna z następującym, schematycznym opisem. Skuteczne klejenie szkła żywicą możliwe jest w temperaturach powyżej 18oC.

Pierwszym krokiem jest zwykle zamocowanie  przyssawkami do wewnętrznej strony szyby pomocniczego lusterka, pozwalającego śledzić dokładnie cały przebieg naprawy. Następnie za pomocą twardej igły i (ewentualnie) wiertarki z wiertłem do szkła usuwa się z wnętrza ubytku luźne lub dające się wykruszyć cząstki. Otoczenie uszkodzonego miejsca należy potem starannie oczyścić i odtłuścić preparatem do mycia szyb.

 

Do oczyszczonej powierzchni przykłada się szczelnie przyssawkę połączoną elastycznym wężem z pompą podciśnieniową (rys. 5). Uruchomienie pompy powoduje usunięcie resztek wilgoci z miejsca naprawy. Kolejną operacją jest aplikowanie płynnej żywicy.

Sposób, w jaki to się odbywa, zależy od zastosowanej metody i rodzaju uszkodzenia. Przy ubytkach powierzchniowych żywica może być dozowana z mechanicznego aplikatora przypominającego strzykawkę albo za pomocą instalacji podciśnieniowej, do tego stosowane są odpowiednie zestawy naprawcze (rys. 6).

Otwory przelotowe wypełnia się najczęściej przez wstrzykiwanie żywicy, ale są też metody oparte na jej zasysaniu z przeciwnej strony naprawianej szyby. Do precyzyjnego prowadzenia aplikatora w niektórych metodach używa się specjalnych mostków przemieszczanych po szybie na przesuwnych przyssawkach.

 

W każdym wypadku ważne jest, by żywica przylgnęła  dokładnie do całej powierzchni wypełnianego otworu, a także, by nie pozostawały w niej pęcherzyki powietrza. Usterki takie łatwo jest dostrzec bezpośrednio lub w pomocniczym lusterku (rys. 7a). Obecność pęcherzyków wymaga odessania całej porcji wprowadzonej do otworu i ponownego jego wypełniania – aż do pożądanego skutku. Niedostateczne przyleganie żywicy do szkła poprawia się przez podgrzanie naprawianego miejsca suszarką nadmuchową.

 

Po całkowitym usunięcia powietrza i przylgnięciu żywicy główny proces naprawy jest zakończony. Płynny materiał naprawczy trzeba przykryć płatkiem ochronnej folii i utwardzić go przez naświetlanie specjalną lampą emitującą promienie ultrafioletowe w czasie co najmniej 10 minut. Potem zdejmuje się folię i usuwa nadmiar stężałej już żywicy ostrym skrobakiem, wchodzącym w skład kompletu oprzyrządowania.

 

W trakcie skrobania może się okazać, iż na powierzchni wykonanej plomby widoczne są niewielkie zagłębienia. Nie wolno ich w żadnym wypadku pozostawiać, gdyż nawet najdrobniejsze tego rodzaju skazy psują cały efekt wykonanej naprawy. Miejsca te dopełnia się kroplami żywicy za pomocą pipetki, ponownie przykrywa folią, naświetla lampą UV przez 10 minut i wyrównuje skrobakiem. Zależnie od rozmiarów uszkodzenia, zastosowanej metody i doświadczenia wykonawcy cała naprawa jednego ubytku trwa od 15 do 60 minut (rys. 8).

 

Zalety i wady obu metod
Doświadczenie pokazuje, iż metoda „ręczna” jest bezpieczniejsza, ponieważ możliwość obserwacji procesu naprawy jest lepsza, a ciśnienie wytwarzane przez inżektor jest niższe i w każdym momencie może być zmienione przez odpowiednie ustawienie tłoka.

 

W metodzie wspomaganej elektrycznie częściej zdarzają się pęknięcia szyby w trakcie naprawy, szczególnie gdy usuwamy szkodzenie typu „gwiazdka” o rozwartości mikropęknięć 180o.

 

Ze względu na stosunkowo dużą średnicę głowicy, uszkodzenia w pobliżu krawędzi i narożników szyb są przy pomocy tej metody niemożliwe do naprawy. W metodzie „ręcznej” tych ograniczeń nie ma – urządzenia są stosunkowo małe, a dodatkowo można skorzystać ze specjalnych wysięgników wchodzących w skład zestawu.

Cykl roboczy naprawy „oczek” w metodzie wspomaganej elektrycznie trwa ok. 20-30 min. Metoda ręczna naprawy trwa dłużej. W zależności od postaci, stopnia skomplikowania uszkodzenia oraz warunków atmosferycznych czas naprawy waha się w granicach 30-60 minut.

 

Metoda elektryczna daje najlepsze rezultaty przy naprawie uszkodzeń typu „bycze oko” lub „kombinowane”. Przy uszkodzeniach typu „gwiazdka” lub „kombinowanych” o bardzo ciasnych mikropęknięciach, widocznych jako cienkie, świecące niteczki usytuowane blisko folii PVB, lepsze efekty daje użycie metody „ręcznej”.

Często nieodzowna bowiem staje się ingerencja naprawiającego, pozwalająca na udrożnienie ciasnych kanałów mikropęknięć przez naciskanie odpowiednich fragmentów uszkodzenia. W znanej mi metodzie „elektrycznej” dostęp do uszkodzenia jest niemożliwy ze względu na wielkość głowicy naprawczej.

 

Rodzaje żywic
Do naprawy szyb warstwowych używa się specjalistycznych żywic światłoutwardzalnych, produkowanych przez wyspecjalizowane firmy na świecie.

Żywice podlegają ciągłemu udoskonaleniu, co uwarunkowane jest jakością i trwałością napraw. Jednym z istotniejszych parametrów jest lepkość. W zależności bowiem od postaci uszkodzenia i temperatury otoczenia używa się żywic o różnej lepkości. W trakcie naprawy w miejsce powietrza, które dostaje się do pęknięcia zostaje wprowadzona żywica o współczynniku załamania światła zbliżonym do współczynnika załamania światła dla szkła.

Z samego tego faktu wynika, że widoczność uszkodzenia w miejscu naprawy znacznie się zmniejsza. Aby poprawić efekt optyczny jakości naprawy wprowadzono na rynek żywice barwione w kolorze szyb: zielone, błękitne, szare. Stosuje się je w zależności od koloru szyby i miejsca położenia uszkodzenia.

 

Korzyści wynikające z naprawy szyb
Oszczędność czasu
Proces naprawy uszkodzenia punktowego jest znacznie krótszy od wymiany całej szyby czołowej. Uszkodzenie na szybie czołowej może zostać naprawione przez fachowców w ciągu 30 min. Po tym czasie samochód jest gotowy do jazdy.

 

Oszczędność pieniędzy
Jeżeli polisa pojazdu obejmuje ubezpieczenie  szyb, w serwisie można naprawić uszkodzenie bezgotówkowo, a koszt naprawy w żaden sposób nie wpłynie na posiadane zniżki w firmie ubezpieczeniowej.

Spełnienie warunków przeglądu technicznego Po uszkodzeniu szyby czołowej samochód nie przejdzie pozytywnie przeglądu technicznego. Warto  uchronić się przed tym naprawiając ją w chwili, gdy uszkodzenia są jeszcze niewielkie.

 

Wnioski
Wzrasta liczba aut poruszających się po polskich drogach, ale jakość polskich dróg pozostawia nadal wiele do życzenia. Są to jedne z podstawowych   czynników, które powodują, że wzrasta ilość różnego typu uszkodzeń szyb samochodowych. W związku z tym powstają coraz nowsze technologie naprawy szyb oraz materiały naprawcze o ulepszonych parametrach, które sprawiają, że czas naprawy szyby jest krótszy i bardziej opłacalny, niż wymiana szyby na nową, co jest kosztowniejsze.

 

 Paweł Foryś

 

inne artykuły tego autora:  

Drobne uszkodzenia szyb czołowych i ich naprawa, Paweł Foryś, Świat Szkła 03/2012

Przebieg procesu technologicznego wklejania szyb w pojazdach, Paweł Foryś, Świat Szkła 11/2011

Wymiana szyb wklejanych w autobusach i w samochodach ciężarowych, Paweł Foryś, Świat Szkła 10/2011

Charakterystyka szyb samochodowych, Paweł Foryś, Świat Szkła 6/2011

 

patrz też:

XIX Konferencja Techniczna "Szyby do środków transportu (homologacja, montaż, naprawa)" , Świat Szkła 06/2012

Najnowsze trendy w przemyśle laminowanego szkła motoryzacyjnego , Michel Van Russel, Świat Szkła 3/2010

Podstawy prawne homologacji typu oszkleń bezpiecznych , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 4/2009

Materiały oszkleniowe dla pojazdów mechanicznych wg amerykańskiej normy ANSI/SAE Z26.1:1996 , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 9/2008

Szyby w nowoczesnych samochodach , Wiesław Wielgołaski, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

Przyciemnianie szyb samochodowych a homologacja , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

Najnowsze tendencje na rynku klejów poliuretanowych do montażu szyb , Maciej Nawrot, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

Wymagania jakościowe dla szyb samochodowych według normy amerykańskiej ANSI Z26.1 oraz norm w koncernach europejskich  , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła - Szyby samochodowe II 

Bezpieczeństwo w aucie , Świat Szkła - Szyby samochodowe II

Badania eksperymentalne różnych materiałów stosowanych w szkle laminowanym w charakterze przekładek , Bernhard Weller, Jan Wünsch, Kristina Härth, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

 - Szyby samochodowe I , Wydanie Specjalne Świat Szkła 

 

 Literatura
http://www.nordglass.pl/: Diamentowe szyby samochodowe
http://www.e-autonaprawa.pl/: Internetowy serwis branżowy
http://www.naprawa-szyb-samochodowych.pl/: Auto Glass naprawa szyb samochodowych
http://www.moto.media.pl/
http://www.automotoserwis.com.pl/

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

 

inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

 

więcej informacj: Świat Szkła 3/2012

 

 

 

 

01 chik
01 chik
         
Zamknij / Close [X]