Czytaj także -

Aktualne wydanie

2021 03 okladka1

Świat Szkła 03/2021

User Menu

 

 ET-160x600-PL-3

 

 

 

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

Tagi Globalne

Wydanie Specjalne

okladka Dom inteligentny 22

(w opracowaniu) 

 dom bez barier okladka

gotowy

20200909przeciwpozarowe przegrody budowlane

 

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

Katalog 2021 okladka

 

banner konferencja 04 2019

 RODO

konferencja webinarium 2021 

 

TopPageBanner BestMakin

 

baner glaslift smartlift b2

Artykuły z ostatniego wydania miesięcznika Świat Szkła

Krzyżówka branżowa DORMAKABA

Zapraszamy Państwa do zabawy i do sprawdzenia swojej wiedzy fachowej.   Litery z oznaczonych pól utworzą rozwiązanie. Polub „Świat Szkła” na facebook.com/swiatszklaczasopismo oraz do 30 kwietnia 2021 prześlij e-mailem rozwiązanie na adres: szklo@swiat-szkla.pl   Sprawdź, czy potr...

Zdecentralizowany system wentylacji z funkcją odzyskiwania ciepła - ENDURA®TWIST z firmy RENSON

Powietrze w pomieszczeniach, w których przebywamy, często jest zanieczyszczone, co ma istotny wpływ na jakość i komfort naszego życia. Zbyt duża wilgotność w naszych domach może prowadzić do powstawania pleśni, podczas gdy zanieczyszczone powietrze o zbyt wysokim stężeniu CO2 powoduje bóle głowy, p...

Zabezpiecz okna i szyby do czasu zakończenia budowy

Tymczasowa folia ochronna w płynie VI-PRO®LIQUID FOIL Nowoczesne fasady i okna to drogie elementy budynku, które wymagają ochrony do czasu zakończenia procesu budowlanego. Po instalacji okien i fasad na budynku przeprowadzanych jest szereg prac wykończeniowych, takich jak tynkowanie, malowanie, mon...

Najnowsza japońska „architektura materiałów”: szkło i stal. Część 1

Tematyka związana z architekturą japońską była wielokrotnie podejmowana przez autorów w tym piśmie, począwszy od artykułu Kulisy architektury szkła w Japonii [1], poprzez Nowa architektura szkła w Japonii – budynki komercyjne [2], Budynki użyteczności publicznej [3], Stacje kolejowe [4], Terminale l...

Linie produkcyjne szyb zespolonych z użyciem Super Spacer® są podstawą działania w firmie Deschanet

Na automatyzacji zyskują małe i średnie firmy Brak wykwalifikowanych pracowników jest m.in. problemem we francuskim w przemyśle szklarskim. Automatyzacja jest naturalną odpowiedzią na przemiany demograficzne. Pytanie tylko, czy taki krok jest opłacalny także dla względnie małych lub średnich przeds...

W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie rośnie popyt na „europejskie okna”

Na rynku amerykańskim i kanadyjskim można zaobserwować coraz większe zainteresowanie oknami „made in Europe”. Badania przeprowadzone przez instytut EMU Systems są dla europejskich producentów ważnym źródłem informacji na temat różnic w podejściu do metod obliczeń i klasyfikacji okien między Europą a...

Ściany zewnętrzne przeszklone słupowo-ryglowe a ochrona przeciwpożarowa. Część 3-1

Artykuł jest kontynuacją cyklu artykułów na temat ścian zewnętrznych przeszklonych słupowo-ryglowych”. Część 1 [1] obejmuje systemy ścian zewnętrznych przeciwpożarowych o konstrukcji stalowej. Część 2 [2] obejmuje systemy ścian zewnętrznych przeciwpożarowych o konstrukcji aluminiowej.

Kompleksowe rozwiązania aluminiowo-szklane do ścian działowych

Nie ma nic bardziej cennego niż czas, dlatego też w każdym naszym działaniu szukamy rozwiązań mających na celu znaczną jego oszczędność. Poprzez kompleksowe rozwiązania ułatwiamy pracę monterskie oraz logistyczne.

Optymalizuje wydajność produkcji i dostępną przestrzeń

MOVETRO – światowy lider w produkcji automatycznych systemów magazynowania i transportu szkła – realizuje kolejne projekty w Polsce.

LISEC LONGLIFE – jak starsze systemy mogą zapewnić optymalną jakość obrzeży

Nowe maszyny LiSEC do szlifowania krawędzi szkła zostały wyposażone w czujniki o ulepszonej technologii, które pozwalają na prowadzenie pomiarów z większą precyzją, a tym samym gwarantują wysoką jakość wykończenia krawędzi szkła.

Okna do dachów płaskich – źródło światła (i rozterek)

Nic skuteczniej nie dostarczy światła do wnętrza niż okno dachowe. Promienie słoneczne mają dostęp do oszklenia niemal od świtu do zmierzchu, przez co zapotrzebowanie na energię do oświetlenia sztucznego będzie znacznie niższe. Zyskuje także architektura, gdyż rozwiązania tego typu pozwalają niebana...

Powłoki nakładane na szkło w celu zapobiegania zderzeniom ptaków

Szacuje się, że od 100 milionów do 1 miliarda ptaków ginie rocznie z powodu kolizji ze szkłem.1-2 W USA niektóre społeczności uchwaliły przepisy mające na celu ochronę ptaków, wzywając do zaprojektowania i zainstalowania oszklenia bezpiecznego - chroniące je przed zderzeniem ze szklana fasadą). Tak...

Szkło widoczne dla ptaków, opracowane dla ochrony przyrody

Pilkington United Kingdom Limited, należący do NSG Group, opracował nowe szkło Pilkington AviSafe™. Jego specjalna powłoka zapobiega zderzaniu się ptaków z oknami i szklanymi fasadami budynków.

Sprawdzenie, czy przeprowadzono test wygrzewania HST

Test wygrzewania szkła hartowanego termicznie przeprowadza się w celu zminimalizowania ryzyka samoistnego pęknięcia szkła z powodu obecności wtrąceń siarczku niklu. Jednak czasami dochodzi do spontanicznego pęknięcia szkła, nawet w przypadku, gdy producent twierdzi, że przeprowadzono test HST. Dlat...

Okucia do konstrukcji szklanych - przegląd

(kliknij na tabele aby zobaczyć szczegóły oferty firmy)            

Duże przeszklenia w nowoczesnej architekturze

Nowoczesna architektura to otwarta przestrzeń, funkcjonalne rozmieszczenie pomieszczeń, łatwa komunikacja pomiędzy nimi. Słowem komfort. Łączenie wnętrza domu z jego otoczeniem to także znak czasów. Bardzo duże przeszklenia, szerokie wyjścia na taras dają wrażenie optycznego przenikania się tych prz...

Zmiany w AGC - przebudowa działu EC Glass

AGC Inc. ogłasza dzisiaj nowe partnerstwo handlowe z Kinestral Technologies, Hayward CA., projektantem i producentem elektrochromowego systemu szklanego Halio. W rezultacie spółka joint venture Halio zostanie rozwiązana, aby zrobić miejsce dla szczuplejszej struktury sprzedaży i dystrybucji. AGC bę...

  • Krzyżówka branżowa DORMAKABA

  • Zdecentralizowany system wentylacji z funkcją odzyskiwania ciepła - ENDURA®TWIST z firmy RENSON

  • Zabezpiecz okna i szyby do czasu zakończenia budowy

  • Najnowsza japońska „architektura materiałów”: szkło i stal. Część 1

  • Linie produkcyjne szyb zespolonych z użyciem Super Spacer® są podstawą działania w firmie Deschanet

  • W Stanach Zjednoczonych i Kanadzie rośnie popyt na „europejskie okna”

  • Ściany zewnętrzne przeszklone słupowo-ryglowe a ochrona przeciwpożarowa. Część 3-1

  • Kompleksowe rozwiązania aluminiowo-szklane do ścian działowych

  • Optymalizuje wydajność produkcji i dostępną przestrzeń

  • LISEC LONGLIFE – jak starsze systemy mogą zapewnić optymalną jakość obrzeży

  • Okna do dachów płaskich – źródło światła (i rozterek)

  • Powłoki nakładane na szkło w celu zapobiegania zderzeniom ptaków

  • Szkło widoczne dla ptaków, opracowane dla ochrony przyrody

  • Sprawdzenie, czy przeprowadzono test wygrzewania HST

  • Okucia do konstrukcji szklanych - przegląd

  • Duże przeszklenia w nowoczesnej architekturze

  • Zmiany w AGC - przebudowa działu EC Glass

 pl 480x100 AW Banner 201208

 

baner4 abprojekt

 

 LiSEC SS Konfig 480x120

 

a Baner-1

 

 Baner 2

 

2021 03 49 1b

Planowanie okien w budynkach szkolnych w obliczu epidemii wirusowej i zmian klimatycznych

Okna zapewniają zdrowe światło dzienne, świeże powietrze i widok na zewnątrz, tworząc tym samym dobre środowisko do nauki. W szkołach i żłobkach warunki użytkowania są jednak trudne, więc złe planowanie może szybko doprowadzić do zniszczenia i zamknięcia klas.

 

Dlatego niezbędne jest profesjonalne planowanie i przetargi, aby uniknąć szkód oraz zapewnić bezpieczeństwo i zdrowie dzieci – jest to szczególnie ważne w czasie epidemii koronawirusowej.

 

2021 01 10 1 

Rys. 1. Projekty okien przeznaczonych do montażu w szkołach muszą uwzględniać dopływ światła dziennego i świeżego powietrza, dobrą ochronę przed słońcem i oślepianiem, a także duże obciążenia mechaniczne w czasie eksploatacji

 

 

Zapewnienie dostępu światła dziennego, ochrona przed przegrzewaniem i oślepianiem
Badania medyczne pokazują, że zapewnienie wystarczającej ilości naturalnego światła dziennego ma pozytywny wpływ na zdrowie, ponieważ aktywowane są „hormony dobrego nastroju”, takie jak seratonina i norepinefryna, poprawia się stan układu odpornościowego oraz zwiększa się efektywność i zdolność uczenia.

 

Podstawą dobrego zaprojektowania okien jest zatem:
- neutralne kolorystycznie przeszklenie o przepuszczalności światła od 65% do 75%;
- „normalny” podział na kwatery okienne (stosunek szerokość: wysokość – około 1: 2);
n powierzchnia okien powinna stanowić ok. 20% powierzchni
pomieszczenia;
- wysokość okna ok. 1,5 m do 2,0 m, wysokość ścianki pod oknem ok. 0,90 m i górna krawędź okna możliwie blisko sufitu;
- brak podziału powierzchni szyby przez szprosy;
- jak najmniej zacienienia wynikającego z większej grubości/szerokości ram okiennych lub dużej ilości roślin ustawionych na parapetach;
-  kontrola przenikania promieni słonecznych – zapewniajaca dostęp światła dziennego, a jednocześnie ochronę przed oślepianiem i przegrzewaniem (zapobieganie powstawaniu „efektu szklarniowego“).

 

 2021 01 10 2

Rys. 2. Okna szkolne z wysokimi, wąskimi skrzydłami zapewniają dużo światła dziennego, a automatycznie poruszana roleta/żaluzja zapewnia ochronę przed oślepianiem i przegrzewaniem (z powodu zbyt dużych zysków ciepła od słońca w lecie). Poruszane automatycznie skrzydła uchylne zapobiegają przegrzaniu pomieszczeń w dzień i umożliwiają chłodzenie w nocy

 


Wentylacja, emisja CO2 i higiena
Dopływ świeżego powietrza jest niezbędny do utrzymania zdrowia, dobrego samopoczucia i sprawności umysłowej. Dla dobrej jakości powietrza w pomieszczeniach zalecane jest średnie stężenie CO2 na poziomie 1000 ppm (ppm = liczba cząstek na milion). Ten wskaźnik może również służyć do określenia zanieczyszczenia powietrza aerozolami, drobnym pyłem i cząstkami wirusa (także koronawirusa, jak pokazują badania naukowe nad wirusami grypy).

 

Bez odpowiedniej wentylacji zawartość CO2 szybko wzrasta do niedopuszczalnego poziomu 2000 ppm w ciągu jednej lekcji. Ponieważ systemy wentylacyjne nie mogą być łatwo modernizowane w istniejących budynkach szkolnych, wentylacja za pomocą odpowiednich okien to najłatwiejszy sposób na uzyskanie świeżego i wolnego od wirusów powietrza. Samo filtrowanie powietrza jest niewystarczające, ponieważ nie zmniejsza stężenia CO2.

 

Obliczenia symulacyjne przeprowadzone przez ift Rosenheim dla typowej sali lekcyjnej pokazują, że wentylacja okienna jest skuteczna przy wystarczającej powierzchni okien, które można otworzyć, aby kontrolować stężenie CO2 (rys. 3). Korzystne jest połączenie ciągłej wentylacji przez uchylone okna i wzmożonej wentylacji przy otwartych oknach podczas przerw. Idealne są okna, które można otwierać oddzielnie w dolnej i górnej części (rys. 2).

 

 2021 01 10 3

Rys. 3 Możliwy dopływ świeżego powietrza do sali lekcyjnej przy otwartych i uchylonych oknach (kliknij na zdjęcie aby je powiekszyć)

 


Efektywność energetyczna i zmiana klimatu
Wysokie obciążenia cieplne wewnątrz pomieszczeń wynikające z przebywania ludzi w salach lekcyjnych zapewniają niższe zapotrzebowanie na energię grzewczą. Decydującymi czynnikami są straty ciepła przez wentylację zimą i unikanie przegrzania latem. Dlatego wietrzenie za pomocą okien powinno być wykonywane w razie potrzeby – najlepiej w zależności od zawartości CO2 w powietrzu.

 

Można to zrobić po prostu za pomocą czujnika CO2 z sygnalizacją świetlną i ręcznego otwierania okien lub za pomocą „zmotoryzowanego“ okna (z napędem) w połączeniu ze sterowaniem automatycznie otwierającym okna w zależności od stężenia CO2.

 

Ale nawet bez kontroli niezbędną wymianę powietrza można określić dokładniej, zgodnie z wymaganiami. Aby określić czas otwierania okien, można wziąć pod uwagę parametry takie jak: objętość pomieszczenia, ilość wymaganych wymian powietrza, powierzchnia otwieranego okna, rodzaj otwierania, stopień „zapełnienia“ pomieszczenia i różnica temperatur między powietrzem wewnętrznym i zewnętrznym.

 

Dzięki automatycznemu sterowaniu napędami do okien, systemami ochrony przed oślepianiem/olśnieniem i przegrzewaniem w wyniku zbyt intensywnego promieniowania słonecznego w lecie w połączeniu ze zdecentralizowanymi hybrydowymi systemami wentylacyjnymi można osiągnąć dobre warunki uczenia się i wysoką efektywność energetyczną. Zapobiega to nagrzewaniu się pomieszczeń w „południowych godzinach“ i umożliwia chłodzenie w nocy – co pozwala uniknąć kosztownej, energochłonnej klimatyzacji.

 

Tabela 1. Przydatność różnych typów okien w budynkach szkolnych (wyciągi z tabel 6 i 11 z Wytycznych ift FE-16/2 Okna w budynkach szkolnych)

 2021 01 10 4

źródło: Tabela 6 Przydatność różnych rodzajów skrzydeł okiennych w budynkach szkolnych

 

 

Tabela 2.  Przykład definicji różnych wymagań. Wprowadzenie różnych klas, wartości i wymagań; W razie potrzeby należy dokonać rozróżnienia między salami dla uczniów, pomieszczeniami specjalistycznymi, administracyjnymi, pomieszczeniami podległymi

 2021 01 10 5

Źródło: Tabela 11 Wybór wymagań dla okien w budynkach szkolnych na podstawie EN 14351-1

 


Wykonanie projektu i rozpisanie przetargu zgodnie z normą produktu EN 14351-1
Wymagania odnośnie okien można znaleźć w normach, specjalnych przepisach budowlanych, ogólnych przepisach prawnych, wytycznych dotyczących warunków w miejscu pracy i ustawie dotyczącej ochrony przed wypadkami (Gesetzlichen Unfallversicherung GUV).

 

Okna w szkołach i żłobkach powinny zapewnić możliwość wentylacji, optymalny dopływu światła dziennego, w tym ochronę przed oślepianiem i przegrzewaniem, ochronę przed hałasem oraz wytrzymałość na duże obciążenia mechaniczne podczas użytkowania. Dlatego należy określić najwyższe klasy naprężeń mechanicznych dla okuć, ram okiennych i oszklenia, zwłaszcza dla okien zamontowanych w salach lekcyjnych.

 

Poniższe zasady pomagają w projektowaniu okien i organizacji przetargów:
- proste elementy o „solidnej” konstrukcji (okucia, profile itp.) i odpowiedniej wytrzymałości mechanicznej i długotrwałej funkcjonalności zgodnie z wytycznymi ift FE-16/02;
- ograniczenie maksymalnych rozmiarów skrzydeł okiennych w celu zmniejszenia naprężeń mechanicznych;
- zabezpieczenie przed nieprawidłową obsługą (np. ogranicznik otwarcia);
- odpowiednie rodzaje otwierania okien z łatwą do sterowania, wydajną wentylacją dzięki uchylnym skrzydłom na górnych lub dolnych naświetlach oraz łatwą obsługą - dostępną nawet dla dzieci;
- zastosowanie bezpiecznego szkła laminowanego i oszklenia zabezpieczającego przed upadkiem;

 

 Jürgen Benitz-Wildenburg

ift Rosenheim

 

 

Przedstawicielem Instytutu ift Rosenheim w Polsce jest Andrzej Wicha: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.  

 

 

2021 01 10 1bWytyczna ift FE 16/1 „Zalecane zastosowanie do okien w budynkach szkolnych” zawiera praktyczne zalecenia oparte na przepisie GUV 81 „Przepisy dotyczące zapobiegania wypadkom w szkołach” i DIN 58125 „Budynki szkolne”, jak również na doświadczeniach ift Rosenheim.

 

Przy projektowani okien, organizowaniu przetargów i wykonywaniu montażu zaleca się stosować produkty spełniające odpowiednie klasyfikacje i mające parametry zgodne z charakterystyką efektywności energetycznej normy produktowej EN 14351-1

 

 

Bibliografia

[1] Wytyczne ift FE-16/2 – Zalecenia dotyczące stosowania okien w budynkach szkolnych (Einsatzempfehlung für Fenster in Schulbauten), ift Rosenheim, grudzień 2019

[2] Komentarz do normy EN 14351-1 Okna i drzwi – norma produktu, właściwości użytkowe, Ulrich Sieberath. Christian Niemöller, 3. wydanie, ift Rosenheim listopad 2013

[3] Ustawa GUV 81, niemieckie przepisy dotyczące zapobiegania wypadkom w szkołach (Unfallverhütungsvorschrift Schulen)

[4] DIN 58125 Budynek szkolny – Wymagania konstrukcyjne w zakresie zapobiegania wypadkom (Schulbau – Bautechnische Anforderungen zur Verhütung von Unfällen)

[5] Wytyczne do montażu okien i drzwi zewnętrznych” ift Rosenheim, marzec 2020 r.

[6] Przewodnik dotyczący higieny w pomieszczeniach w budynkach szkolnych. Komisja ds. Higieny powietrza w pomieszczeniach Federalnej Agencji Środowiska Dessau-Roßlau, Berlin 2008

[7] EN 13779 Wentylacja budynków niemieszkalnych – Wymagania dotyczące właściwości instalacji wentylacji i klimatyzacji

 

2021 01 02 1a

(kliknij na zdjecie aby je powiększyć)

  

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne 
Więcej informacji:  Świat Szkła 01/2021

Rysunek 14 Przykład definicji różnych wymagań. Wprowadzenie różnych klas, wartości i wymagań; W razie potrzeby należy dokonać rozróżnienia między salami dla uczniów, pomieszczeniami specjalistycznymi, administracyjnymi, pomieszczeniami podległymi

 

Czytaj także --

  

20130927przycisk newsletter

  

 

 

01 chik
01 chik
         
Zamknij / Close [X]