Aktualne wydanie

2019 07 okladka

 

       7-8/2019

 

20190444Swiat-Szkla-V4B-BANNER-160x600-PLEDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK

EDG Swiat Szkla Skyscraper 160x600 BAU OK 

 

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

Wydanie Specjalne

 

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

katalog 2018 a

 

banner konferencja 04 2019

 RODO

heroal 2018 Banner C50VSZ 750x150 PL mit-Rahmen1 

Artykuły z ostatniego wydania miesięcznika Świat Szkła

Ponadczasowe wykończenie okna – szprosy z oferty Awilux

Ich wygląd przypomina nam estetykę starych dworków i willi. Nic dziwnego – historia szprosów jest niemal tak samo długa jak historia okien. I choć najlepiej prezentują się w budynkach stylizowanych na klasyczne, coraz częściej znajdują zwolenników wśród fanów nowoczesnej architektury.

Dostępna jest już klasyfikacja najlepszych marek materiałów budowlanych

13 czerwca ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku ogłosiło wyniki Rankingu Budowlana Marka Roku 2019 Ranking Budowlana Marka Roku to klasyfikacja materiałów budowlanych produkowanych w Polsce. XV edycja Gali Budowlana Marka Roku odbyła się w hotelu Windsor w Jachrance.   Przyznano wyróżnien...

EFL z nową ofertą leasingu maszyn PREZ-MET

EFL i PREZ-MET, producent maszyn i urządzeń do stolarki aluminiowej i z PVC, przygotowali ofertę leasingową debiutującej na rynku zgrzewarki czterogłowicowej ZGP760 w nowej technologii Precision Line. EFL współpracuje z PREZ-MET od 1991 roku, czyli niemal od początku działalności spółki leasingowej...

Rosenheim Window and Facade Conference 2019

Okna w przyszłości – eleganckie, praktyczne, przyjazne dla klimatu Zaangażowanie wielu młodych ludzi w ochronę klimatu i wyniki wyborów europejskich wyraźnie pokazują, że energetyczna modernizacja naszej infrastruktury ponownie znalazła się na pierwszym miejscu. Dlatego motto 47. konferencji Rosen...

Potencjał drzemiący w szkle to siła targów Glass

Rozmowa z Martą Szydłowską, dyrektor targów GLASS Z końcem czerwca Mateusza Szymczaka, dotychczasowego dyrektora targów GLASS, zastąpiła na tym stanowisku Marta Szydłowska, która od sześciu lat związana jest z branżą budowlaną. Swoje doświadczenie zdobywała w zespole projek...

Inteligentny dom – jak zapewnić świeże powietrze i odpowiednią temperaturę na poddaszu?

Do niedawna każde z domowych urządzeń pracowało oddzielnie. Aby jednak zwiększyć komfort mieszkańców, powstał pomysł połączenia ich w jeden zintegrowany system. Tak narodziła się idea domów inteligentnych, w których wygoda, bezpieczeństwo, oszczędność i ekologia idą ze sobą w parze. Chcesz korzyst...

Świat szkła spotkał się w Wenecji - 3. Międzynarodowa Konwencja Stowarzyszeń Szklarskich, 10-11 lipca br.

17 stowarzyszeń i 14 czasopism technicznych reprezentujących 17 krajów: to liczby uczestników 3. Międzynarodowej Konwencji Stowarzyszeń Szklarskich, która odbyła się w Wenecji w dniach 10-11 lipca 2019 r., przy wsparciu ITA (Italian Trade Agency) i targów VITRUM.

Glass Performance Days 2019 tworzą dziedzictwo szkła

Tegoroczna konferencja Glass Performance Days (GPD) wyznacza nowy punkt odniesienia dla wysokiej jakości prezentacji, wymiany informacji i sieci osobistych kontaktów całego łańcucha wartości przemysłu szklarskiego.

GLASSPRINT 2019 – zaawansowane rozwiązania dla dekoracji szkła

Jako jedyna w Europie impreza poświęcona dekoracji szkła, ósma edycja wydarzenia GlassPrint (konferencja i wystawa) ponownie zostanie zorganizowana w Düsseldorfie, w Niemczech, w dniach 27-28 listopada 2019 roku.

Jubileuszowa edycja - SACROEXPO 2019

Minęła XX edycja Międzynarodowej Wystawy Budownictwa i Wyposażenia Kościołów, Sztuki Sakralnej i Dewocjonaliów SACROEXPO. Podczas trzech dni hale Targów Kielce wypełniła oferta 280 wystawców z 12 krajów. Wystawie, którą odwiedziło 5000 gości, towarzyszyły wystawy i inspirujące spotkania.

Wyłączne negocjacje ALU-PRO i ENSINGER – przeniesienie biznesu ramek dystansowych Thermix do szyb zespolonych

ALU-PRO i ENSINGER z przyjemnością informują, że rozpoczęły wyłaczne negocjacje w sprawie przeniesienia produkcji ramek dystansowych Thermix® do szyb zespolonych do firmy ALU-PRO. Oczekuje się, że zamknięcie transakcji zakończy się tak szybko, jak to możliwe, z zastrzeżeniem typowych warunków zamkni...

LiSEC zdobywa German Innovation Award

W 2017 r. Firma LiSEC zdobyła nagrodę German Brand Award za prezentację targową na targach GLASSTEC i za projekt nowej maszyny. W tym roku firma LiSEC ponownie znalazła się w gronie zwycięzców: tym razem nagrodę German Innovation Award zdobyła za projekt LiSEC FastLane (z t...

Wyzwanie dla Polski: mieszkalnictwo dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami

Mieszkanie jest podstawową potrzebą człowieka, której charakter zmienia się z wiekiem. Innej powierzchni mieszkania będzie potrzebować student, młode małżeństwo z dwójką dzieci, czy osoba w wieku podeszłym mieszkająca samotnie. To właśnie na ostatnim etapie życia mamy najbardziej rozbudow...

Maksymalizacja przezroczystości fasad dzięki silikonowym ramkom dystansowym Crystal Clear

Potrzeba większej przejrzystości w fasadach doprowadziła do rozwoju szkła wielkogabarytowego. Do tej pory niemal bezspoinowy wygląd wielkogabarytowych szyb mógł być osiągnięty tylko przy użyciu pojedynczej warstwy szkła laminowanego. Jednak ze względu na bardziej rygorystyczne wymagania dotyc...

Modułowe systemy ścian osłonowych heroal C 50

Sprawdzone aluminiowe systemy ścian osłonowych heroal C 50 spełniają rosnące wymagania w zakresie efektywności energetycznej przegród zewnętrznych budynków, jak również rosnące zapotrzebowanie na możliwość kastomizacji. Aby poszerzyć swoje portfolio, firma opracowała elementy i możliwości harmonijne...

Przestrzeń bez barier – w służbie bezpieczeństwa i komfortu

Gdy jesteśmy młodzi i w pełni sprawni fizycznie, żaden wysoki próg czy strome schody nie stanowią dla nas większego problemu. Podobnie, jeśli chodzi m.in. o sposób umieszczenia blatu roboczego w kuchni, wysokość na jakiej znajdują się okna czy też brak balustrady wyposażonej w dodatkową poręcz. Sta...

TPS® – termoplastyczna ramka dystansowa – trwała i sprawdzona w milionach szyb

 Ponieważ efektywność energetyczna w budynkach jest teraz ważniejsza niż kiedykolwiek, firma Bystronic glass oferuje z TPS® system dystansowy, który spełnia najwyższe wymagania dla ciepłych ramek dystansowych. Ponadto TPS® zwiększa trwałość termoizolacyjnych szyb zespolonych, a koszty energii&n...

Od XXS do XXL, czyli wydajność na całej linii gwarantuje Edgetech

Automatyczna aplikacja Super Spacer® w firmie AGC Interpane Szyby zespolone XXL są wymagającym rynkiem rozwoju, który od produkcji aż po logistykę wymaga maksymalnej efektywności. Poprzez automatyzację aplikacji ramek dystansowych, AGC Interpane w Plattling mogła znacząco podnieść wydajn...

ISO-TOP WINFRAMER „TYP 1“ E30 - z firmy ISO-Chemie

Rodzina produktowa firmy ISO-Chemie wzbogaciła się o kolejny system montażu w zewnętrznej warstwie izolacji cieplnej. SYSTEM MONTAŻU W ZEWNĘTRZNEJ WARSTWIE IZOLACJI CIEPLNEJ ISO-TOP WINFRAMER „TYP 1“ E30 skonstruowany został specjalnie do zastosowań w fasadach przeciwpożarow...

Nowe ramki międzyszybowe od Metal Union

Metal Union Sp. z o.o. poszerza swoją ofertę o nową ramkę Jetskin® (wyróżnienie IRBS – Innowacyjne Rozwiązania Branży Stolarki) ze stali ocynkowanej, otrzymywanej unikalną technologicznie metodą nakładania powłoki cynku za pomocą pary wodnej w komorze próżniowej. Wdrożona do produkcji prz...

SWISSPACER Air z Aprobatą Techniczną Niemieckiego Instytutu Techniki Budowlanej (DIBt)

 Od października 2018 roku membrana SWISSPACER Air robi furorę w branży szkła zespolonego. Jest to nieduży element służący do wyrównywania ciśnienia wewnątrz i na zewnątrz szyby zespolonej. Niemiecki Instytut Techniki Budowlanej (DIBt) zaopiniował pozytywnie stosowanie SWISSPACER Air i od...

Nowoczesne urządzenia w badaniach szyb zespolonych

Szkło, jako element okien i fasad budynków, nieprzerwanie już od wielu lat jest inspiracją dla architektów. Popularność tego materiału, a w szczególności wykonanych z niego szyb, odgrywa coraz większą rolę z punktu widzenia oszczędności energii.

Szprosy i ramki dystansowe - do produkcji szyb zespolonych

  (kliknij na tabele aby zobaczyć szczegóły oferty firmy)            

Masy uszczelniająco-klejące - do produkcji szyb zespolonych

  (kliknij na tabele aby zobaczyć szczegóły oferty firmy)              

Digitalizacja w dekoracji szkła

Coraz częściej targi przemysłu szklarskiego dostrzegają znaczenie druku cyfrowego, oferując konkretne pomysły dotyczące systemów druku cyfrowego do dekoracji. Obejmuje to zastosowanie warstw funkcjonalnych, serializacji1) lub płynów maskujących, które są wykonywane jako samodzielne procesy lub pods...

Usuwanie szklanego „ducha”: jak wyeliminować białe zamglenia (smugi) z hartowanego szkła

Odbiorcy szkła hartowanego zazwyczaj stosują pewne tolerancje dla powstających podczas hartowania szkła deformacji i innych wad, jak np. białe zmętnienie (haze). Zjawisko to nazywane jest także „pojawieniem białego ducha”. „Duch” jest zabawnie dokładnym opisem, ponieważ jeśli nie wiesz, co należy z...

Sedymentacja – przyjazne dla środowiska i dla portfela uzdatnianie wody w urządzeniach BOHLE

Firmy zajmujące się obróbką szkła, wiedzą, jak docenić dużą wydajność i niezmiennie wysoką jakość wykonania. Ponieważ uzdatnianie wody chłodzącej niesie ze sobą również dodatkowe wartości, nie tylko własna działalność zyskuje ekonomiczną efektywność, ale proces ten przynosi także korzyści środowisk...

„2 w 1“ od Haselsteiner GmbH: powlekarka walcowa i drukarka do szklanej krawędzi w jednym urządzeniu

Haselsteiner GmbH, z siedzibą w Waidhofen an der Ybbs w Austrii, została założona w 2005 roku jako firma handlowa w dziedzinie maszyn szklarskich i konsultingu przez inżyniera Huberta Haselsteinera. W tym czasie Hubert Haselsteiner miał ponad 20-letnie doświadczenie w doradztwie technicznym i sprze...

Nowe rozwiązania w dziedzinie hartowania szkła od NorthGlass

Seria AG pieców do hartowania szkła z wymuszonym obiegiem konwekcyjnym została opracowana przez firmę NorthGlass w celu spełnienia rosnących potrzeb klienta na bardziej efektywne hartowanie szkła niskoemisyjnego, poprawę jakości produktów oraz zmniejszenie zużycia energii.

BOHAMET to Master i Genius

BOHAMET to jeden z nielicznych w Europie zakład, który obrabia szkło o grubości 25 milimetrów: od rozkroju pohartowanie. Powstają z niego okna okrętowe, szyby do jachtów. Z obróbką tak grubych tafli z powodzeniem radzi sobie pierwsze w Polsce, nowej generacji centrum obróbcze INTERMAC Master One.

VIDRARIA MORTAGUA: innowacje w firmie razem z konstruktorem maszyn firmą FOREL

Ważną rzeczą jest posiadanie jasnego celu. Nie zawsze trzeba wiedzieć, jak osiągnąć ten cel już na początku: najpierw wybierasz cel, a następnie wyznaczasz trasę. Niemniej jednak ambitne plany często wiążą się z przeszkodami, które nie zawsze można pokonać samodzielnie. W tym celu potrzebny jest ni...

Rok 2022 - Rokiem Szkła

Działania w kierunku przyjęcia Deklaracji Narodów Zjednoczonych o ustanowieniu roku 2022 jako Międzynarodowego Roku Szkła  ...... i przekonania do tego ONZ   W ciągu ostatnich 60 lat Zgromadzenie Ogólne Organizacji Narodów Zjednoczonych doceniło ważne globalne inicjatywy i ich wkład dla ...

Fasady ze skórą podwójną: wybór odpowiedniego zestawienia szkła dla optymalizacji płynących z ich zastosowania korzyści

 Projektując fasadę ze skórą podwójną należy wybrać odpowiednie zestawienie szkła, by móc zoptymalizować korzyści płynące z jego użytkowania. Wśród nich wymienić można: zarządzanie energią, dynamiczną selektywność, właściwości termoizolacyjne, poprawiony komfort oraz zmniejszoną kondensację, mó...

Szkło elektrochromowe HALIO - Świat nie musi już być na niebiesko

Elektrochromatyczne szkło Halio zapewnia komfort i widok w naturalnych kolorach Szkła elektrochromatyczne są dostępne na rynku już od początku lat 90-tych. Pozwalają one na precyzyjną regulację przyciemnienia oraz przepuszczalności energii słonecznej bez kłopotliwej mechanicznej ochrony prz...

  • Ponadczasowe wykończenie okna – szprosy z oferty Awilux

  • Dostępna jest już klasyfikacja najlepszych marek materiałów budowlanych

  • EFL z nową ofertą leasingu maszyn PREZ-MET

  • Rosenheim Window and Facade Conference 2019

  • Potencjał drzemiący w szkle to siła targów Glass

  • Inteligentny dom – jak zapewnić świeże powietrze i odpowiednią temperaturę na poddaszu?

  • Świat szkła spotkał się w Wenecji - 3. Międzynarodowa Konwencja Stowarzyszeń Szklarskich, 10-11 lipca br.

  • Glass Performance Days 2019 tworzą dziedzictwo szkła

  • GLASSPRINT 2019 – zaawansowane rozwiązania dla dekoracji szkła

  • Jubileuszowa edycja - SACROEXPO 2019

  • Wyłączne negocjacje ALU-PRO i ENSINGER – przeniesienie biznesu ramek dystansowych Thermix do szyb zespolonych

  • LiSEC zdobywa German Innovation Award

  • Wyzwanie dla Polski: mieszkalnictwo dla seniorów i osób z niepełnosprawnościami

  • Maksymalizacja przezroczystości fasad dzięki silikonowym ramkom dystansowym Crystal Clear

  • Modułowe systemy ścian osłonowych heroal C 50

  • Przestrzeń bez barier – w służbie bezpieczeństwa i komfortu

  • TPS® – termoplastyczna ramka dystansowa – trwała i sprawdzona w milionach szyb

  • Od XXS do XXL, czyli wydajność na całej linii gwarantuje Edgetech

  • ISO-TOP WINFRAMER „TYP 1“ E30 - z firmy ISO-Chemie

  • Nowe ramki międzyszybowe od Metal Union

  • SWISSPACER Air z Aprobatą Techniczną Niemieckiego Instytutu Techniki Budowlanej (DIBt)

  • Nowoczesne urządzenia w badaniach szyb zespolonych

  • Szprosy i ramki dystansowe - do produkcji szyb zespolonych

  • Masy uszczelniająco-klejące - do produkcji szyb zespolonych

  • Digitalizacja w dekoracji szkła

  • Usuwanie szklanego „ducha”: jak wyeliminować białe zamglenia (smugi) z hartowanego szkła

  • Sedymentacja – przyjazne dla środowiska i dla portfela uzdatnianie wody w urządzeniach BOHLE

  • „2 w 1“ od Haselsteiner GmbH: powlekarka walcowa i drukarka do szklanej krawędzi w jednym urządzeniu

  • Nowe rozwiązania w dziedzinie hartowania szkła od NorthGlass

  • BOHAMET to Master i Genius

  • VIDRARIA MORTAGUA: innowacje w firmie razem z konstruktorem maszyn firmą FOREL

  • Rok 2022 - Rokiem Szkła

  • Fasady ze skórą podwójną: wybór odpowiedniego zestawienia szkła dla optymalizacji płynących z ich zastosowania korzyści

  • Szkło elektrochromowe HALIO - Świat nie musi już być na niebiesko

 LiSEC SS Konfig 480x120

  

VITRUM Swiat Szkla Web

 

ift 480x105px RFT19 engl 

 

 GP19-480x105px

 

 GLASS 480X120

 

Charakterystyka szyb samochodowych

Wszyscy mobilni użytkownicy doskonale zdają sobie dzisiaj sprawę z tego, że posiadają w swoich autach szyby samochodowe. Pierwsze samochody nie miały szyb. Ich rolę spełniały gogle i skórzana czapka. Potem montowano do samochodów szyby ze zwykłego szkła okiennego. Takie szyby chroniły tylko przed wiatrem i deszczem. Już nie wiało z jednego okna do drugiego, a deszcz nie moczył ubrań i tapicerki.

 

Po stłuczeniu pękały na duże kawałki z ostrymi krawędziami. Nie były więc bezpiecznym elementem nadwozia. Bezpieczniejsze okazały się szyby ze szkła hartowanego. Dopiero w latach pięćdziesiątych dwudziestego wieku wszystkie samochody jakie zjeżdżały z linii produkcyjnych były wyposażone w tak zwane szyby samochodowe z hartowanego szkła, które po rozbiciu rozpadały się na tysiące drobniutkich kawałków, nie powodując groźnych skaleczeń.

 

Wprowadzenie
Wprowadzenie do samochodów szyb hartowanych sprawiło to, że liczba śmiertelnych wypadków drastycznie spadła, za to znacznie zwiększyła się  liczba rannych. Jak wiadomo wszystkim użytkownikom pojazdów mechanicznych, szyby samochodowe razem z pasami bezpieczeństwa oraz poduszkami powietrznymi (air bag) są niezwykle ważną częścią każdego samochodowego systemu bezpieczeństwa.

 

Szyby samochodowe mogą mieć dzisiaj bardzo różny kształt, formę, a nawet i kolor. Bardzo często możemy spotkać w autach przyciemniane szyby samochodowe, które w bardzo dużym stopniu poprawiają komfort jazdy samochodem. Zabezpieczają pasażerów i kierowcę przed rażącym słońcem, jak również sprawiają, że samochód nie nagrzewa się zbyt szybko. Szyby samochodowe są już dzisiaj obowiązkowym wymogiem, jaki musi spełniać każdy samochód. Jazda bez szyb to tak jak jazda bez pasów bezpieczeństwa Zazwyczaj każdy producent samochodów podaje inne parametry dotyczące montowanych w jego autach szyb.

 

Ważne jest by wszystkie szyby samochodowe posiadały odpowiednie homologacje i były doskonale dopasowane do pojazdu. Każda z nich musi bezwzględnie posiadać odpowiednie oznaczenie klasyfikacyjne producenta, który ją wykonał. Po tym właśnie, w razie jakichkolwiek problemów, można bez problemu znaleźć odpowiednią dla nas szybę. Błędem jest bowiem montowanie szyb samochodowych w pojazdach, dla których nie są one wcale przeznaczone. Takie działanie może skutkować poważnymi konsekwencjami podczas jakiegokolwiek zdarzenia drogowego.

 

Szyby samochodowe były produkowane masowo dopiero od roku 1934, kiedy to po raz pierwszy w historii motoryzacji zaprezentowana została gięta  szyba czołowa. Jej twórcą był Chrysler, jeden z samochodowych gigantów tamtych czasów.

 

Rozwój przedniej szyby samochodowej to proces, który trwa praktycznie od początku XX wieku. W tabeli 1 przedstawiono chronologicznie ułożone najważniejsze punkty przełomowe z rozwoju szyb. Od tamtej pory postęp w motoryzacji wymusił także rozwój technologii produkcji w szybach samochodowych.

 

Coraz wyższe prędkości jeżdżących samochodów zmusiły konstruktorów do zastosowania szyb, które po stłuczeniu nie będą stawały się nieprzejrzyste.

 

Główne rodzaje szyb samochodowych
Szyba hartowana
przez pierwsze kilkanaście sekund po stłuczeniu, gdy pęka na drobne kawałeczki, jest nieprzejrzysta. W praktyce oznaczało to przejazd kilkudziesięciu, a nawet kilkuset metrów bez kontroli ze strony kierowcy. Szyby hartowane są odporne na zginanie, lecz nawet drobny ostry kamyczek może spowodować ich stłuczenie.

Nie trudno sobie wyobrazić skutki takiego przypadku w dobie samochodów szybkich, rozwijających prędkości do 200 km/godz. Dlatego też, szyby hartowane zostały zastąpione szybami warstwowymi. Są to szyby składające się z kilku, najczęściej z dwóch, warstw szkła przedzielonych cienką, mocną i przezroczystą folią (rys. 1).

 

Szybę warstwową (klejoną) tworzą co najmniej  dwie warstwy szkła, połączone ze sobą jedną lub kilkoma warstwami pośrednimi z tworzywa syntetycznego. Przy tym jedna lub więcej warstw szklanych  może mieć zwiększoną wytrzymałość dzięki specjalnej obróbce. Stosowane są tylko jako szyby przednie. Tylne, boczne tylne i drzwiowe wykonywane są w dalszym ciągu ze szkła hartowanego.

 

Rys. 1.
a - Podwójna szyba z oddzielającą folią pomiędzy;
b – szkło hartowane i zwykłe

 

Taki podział wynika z warunków bezpieczeństwa. Szyba przednia, warstwowa, po stłuczeniu pęka na małe lub duże kawałki, które dzięki folii trzymają się w całości i przez cały czas zachowują przejrzystość (rys. 2). Z drugiej zaś strony folia pomiędzy warstwami szkła daje szybie bardzo dużą wytrzymałość na uderzenia i wybicie.

 

Pozostałe szyby nie muszą być po stłuczeniu przejrzyste, natomiast powinny ułatwić szybki dostęp do wnętrza samochodu, np. w celu udzielenia pierwszej pomocy. Niektórzy producenci samochodów stosują także szyby warstwowe jako tylne.

 

Produkcję szyb dwuwarstwowych rozpoczyna się od formowania prostokątnych tafli szkła. Następnie wykonuje się obróbkę krawędzi i myje całe tafle. W razie potrzeby wykonuje się ceramiczny czarny lub szary nadruk (rys. 3). Jest to tylko maskownica przykrywająca to, co jest pod szybą, a kropkowane krawędzie dają płynne przejście pomiędzy ciemną krawędzią szyby i jej jasną płaszczyzną.

 

Tabela 1

 

 

Szyba bezpieczna pokryta tworzywem syntetycznym składa się ze szkła hartowanego lub klejonego i powłoki syntetycznej od strony wnętrza nadwozia. Szyba bezpieczna warstwowa ma jedną warstwę szkła i jedną lub więcej warstw z tworzywa syntetycznego.

 

Szyba laminowana składa się z dwóch warstw szkła, między którymi znajduje się folia PVB (poliwinylobutyral). Obecnie w szybach bocznych samochodów szkło hartowane zaczyna ustępować miejsca szkłu laminowanemu (rys. 4).

 

Szkło laminowane kuloodporne ma zapobiegać przebiciu szyby przez pociski. Dzięki swojej budowie szkło laminowane zapewnia wysoki poziom ochrony i bezpieczeństwa. W czasie wypadku taka szyba uniemożliwia wypadniecie pasażera na zewnątrz, a także w kontrolowany sposób zmniejsza skutki uderzenia głową.

 

Stosowane są szyby boczne laminowane, które zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu pasażerów:
- chronią przed wypadnięciem pasażerów z pojazdów w razie wypadku,
- zwiększają odporność na atak – podnoszą poziom bezpieczeństwa pasażerów i ochrony przed kradzieżami,
- zapewniają większą izolację akustyczną (ograniczenie hałasu),
- redukują promieniowanie UV docierające do pojazdu przez szyby boczne o 95%.

 

Szyba zespolona składa się z dwu równoległych szyb, rozdzielonych szczeliną gazową. Może być symetryczna, gdy tworzą ją dwa elementy tego samego typu (hartowane, klejone lub ze sztywnego tworzywa sztucznego), albo asymetryczna, jeśli tworzą ją dwa elementy odmienne.

 

Przeszkleniem z tworzywa sztucznego nazywa się przezroczysty materiał uzyskany z polimerów organicznych. Zależnie od składu chemicznego i obróbki technologicznej może on być sztywny lub elastyczny.

 

  

Rys. 2. Szyba warstwowa (klejona) 1 – szyby; 2 – warstwy pośrednie

 

Rys. 3. Ceramiczny lub szary nadruk wykonywany na obrębie szyby

 

 

Rys. 4. Typowa budowa szkła laminowanego

 

39-rys5

Rys. 5. Wykonywanie gięcia szyb przez tłoczenie w formie i studzenie [4] www.Auto-glass.com.pl

 

Okno podwójne jest zespołem dwu szyb zainstalowanych odrębnie w tym samym otworze okiennym. Do gięcia przygotowuje się tafle szkła parami: taflę wewnętrzną i zewnętrzną. Ponieważ obydwie warstwy szkła muszą po gięciu zostać rozdzielone, dlatego przed gięciem powierzchnie styku pokrywane są środkiem oddzielającym. Gięcie szyb wykonuje się na gorąco przez tłoczenie w formie i studzenie (rys. 5).

 

Po wygięciu, szyby są jeszcze raz dokładnie umyte. Potem pomiędzy obydwie warstwy szyb kładzie się folię PVB, podgrzewa i przez docisk razem ze sobą łączy. W szybach przyciemnianych (zielonych,  brązowych lub niebieskich) o wysokiej jakości, barwione jest szkło.

 

Jako szyby warstwowe produkowane są także szyby czołowe specjalne, podgrzewane zamontowanymi antenami. Od szyb czołowych podgrzewanych wymaga się idealnej przejrzystości, dlatego też przewody oporowe wykonane są z cienkiego drutu wolframowego układanego poziomo lub pionowo na powierzchni całej szyby.

 

Szyby absorbujące promienie słoneczne
Firma Pilkington jest od dawna liderem na rynku wyrobów ze szkła barwionego w masie. Optikool to przyciemniane na zielono szyby zoptymalizowane pod kątem pochłaniania promieniowania słonecznego, które w znacznym stopniu poprawiają komfort pasażerów. Produkty te zmniejszają ilość ciepła przedostającą się do wnętrza pojazdu przez powierzchnię przeszkloną o około 20% w porównaniu ze standardowymi szybami przyciemnianymi.

 

Pilkington Sundym to zestaw zielonych szyb, które harmonizują z zielonymi szybami drzwi przednich,  zapewniając ciekawe możliwości stylistyczne oraz  lepszą ochronę przed nagrzewaniem się wnętrza pojazdu. W pojeździe wyposażonym w szyby Pilkington Sundym ilość ciepła przenikająca do tylnej części pojazdu jest o 45% niższa w porównaniu z przednią częścią samochodu. Pilkington Galaxsee to zwiększająca poczucie intymności szara szyba, która obniża ilość ciepła o 65% w porównaniu z przednią częścią samochodu.

 

Szyby odbijające promienie podczerwone - IR
Szyby przednie z powłoką refleksyjną firmy Pilkington odbijają ponad 30% energii słonecznej (ponad pięciokrotnie więcej niż szyby standardowe). Ta cecha ma wielkie znaczenie zwłaszcza w przypadku nowej generacji pojazdów, które dysponują zwykle większą powierzchnią przeszkloną. Inną szybą odbijającą ciepło słoneczne jest Siglasol. Ta szyba zamiast powłoki ma wlaminowaną folię odbijającą promienie podczerwone, umieszczoną między dwiema taflami szkła. Produkt ten może być używany we wszystkich przeszklonych otworach pojazdu. Dostępny jest również produkt z folią niemetaliczną.

 

Szyby przeciwsłoneczne
Główne wymagania dotyczące tego typu szyb dotyczą ograniczenia nasłonecznienia wnętrza pojazdu, które wpływa na komfort pasażerów, ograniczenia szkodliwego wpływu promieni słonecznych na tapicerkę i materiały użyte do wykończenia wnętrza pojazdu, a także zmniejszenia zużycia paliwa dzięki zmniejszeniu obciążenia układu klimatyzacji. Projektanci samochodów coraz częściej wykorzystują szyby ze szkła barwionego w masie jako ważne elementy służące budowaniu unikalnej stylistyki nowych modeli.

 

Kolor nadwozia pojazdu można podkreślić za pomocą barwionych (przyciemnianych) szyb, które jednocześnie stanowią ochronę przeciwsłoneczną i zapewniają pasażerom większą intymność.

 

Oznaczenia szyb samochodowych w systemie EUROCODE
Pierwsze cztery znaki i cyfry identyfikujące markę typ i model.

Piątym znakiem jest litera oznaczająca miejsce umieszczenia szyby lub uszczelki:
A - przód pojazdu,
B - tył pojazdu,
I - bok lewy pojazdu,
R - bok prawy pojazdu,
F - bok prawy i lewy pojazdu

 

Kolejne dwa znaki (tzn. 6 i 7) oznaczają kolory szyby:
CS (SIGLASOL) lub CC (SOLAR) - szyby z kontrolą nasłonecznienia
GN lub GS (atermiczna) - zielona
BL lub BS (atermiczna) - błękitna
BZ – brązowa,
GY – szara,
CL - bezbarwna, biała,
LG - zielony jasny

 

Jeżeli dwa kolejne znaki (8 i 9 litera i cyfra) znajdują się przy szybach czołowych, to oznaczają kolor pasa na górze szyby:
BZ - brązowy
BL - błękitny
GN - zielony
GY - szary

 

Przykłady oznaczeń:
5428AGN1C MERCEDES VITO (V CLASS w.638)
R. 96- +BOSS 5428AGNGN MERCEDES VITO (V CLASS w.638)
R. 96-
5428AGNGN1C MERCEDES VITO (V CLASS w.638) R. 96- +BOSS
5428AGNGY MERCEDES VITO (V CLASS w.638)
R. 96-
5428AGNGY1C MERCEDES VITO (V CLASS w.638) R. 96- +BOSS
5438AGSA MERCEDES VITO / V CLASS R.03-+antena

 

Każda szyba samochodowa oprócz czarnego, ceramicznego nadruku ma także wydrukowany znak fabryczny producenta, normy techniczne, rodzaj budowy oraz datę produkcji. Data produkcji oznaczona jest cyfrą i kropkami przed lub po niej, np. 8...., co oznacza wrzesień 1998 rok.

 

Cyfra oznacza końcówkę roku produkcji, natomiast kropki jak poniżej:
- 6 kropek przed cyfrą roku = styczeń,
- kropka przed cyfrą roku = czerwiec,
- 6 kropek po cyfrze roku = lipiec,
- 1 kropka po cyfrze roku = grudzień itd.

 

Paweł Forys
absolwent WAT-WME

 

Literatura:
[1] www.MotoFocus.pl
[2] www.RENMAG..com.pl
[3] www.autoszyba.com.pl

 

inne artykuły tego autora:  

Drobne uszkodzenia szyb czołowych i ich naprawa, Paweł Foryś, Świat Szkła 03/2012

Przebieg procesu technologicznego wklejania szyb w pojazdach, Paweł Foryś, Świat Szkła 11/2011

Wymiana szyb wklejanych w autobusach i w samochodach ciężarowych, Paweł Foryś, Świat Szkła 10/2011

Charakterystyka szyb samochodowych, Paweł Foryś, Świat Szkła 6/2011

 

patrz też:

XIX Konferencja Techniczna "Szyby do środków transportu (homologacja, montaż, naprawa)" , Świat Szkła 06/2012

Najnowsze trendy w przemyśle laminowanego szkła motoryzacyjnego , Michel Van Russel, Świat Szkła 3/2010

Podstawy prawne homologacji typu oszkleń bezpiecznych , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 4/2009

Materiały oszkleniowe dla pojazdów mechanicznych wg amerykańskiej normy ANSI/SAE Z26.1:1996 , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła 9/2008

Szyby w nowoczesnych samochodach , Wiesław Wielgołaski, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

Przyciemnianie szyb samochodowych a homologacja , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

Najnowsze tendencje na rynku klejów poliuretanowych do montażu szyb , Maciej Nawrot, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

Wymagania jakościowe dla szyb samochodowych według normy amerykańskiej ANSI Z26.1 oraz norm w koncernach europejskich  , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła - Szyby samochodowe II 

Bezpieczeństwo w aucie , Świat Szkła - Szyby samochodowe II

Badania eksperymentalne różnych materiałów stosowanych w szkle laminowanym w charakterze przekładek , Bernhard Weller, Jan Wünsch, Kristina Härth, Świat Szkła - Szyby samochodowe II

 - Szyby samochodowe I , Wydanie Specjalne Świat Szkła 

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym

 

inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne

 

więcej informacj: Świat Szkła 6/2011 

 

 

 

 

 

 

01 chik
01 chik
         
Zamknij / Close [X]