Wraz z dynamicznym rozwojem współczesnej architektury stosującej - jako główne materiały wykończeniowe elewacji i wnętrz - szkło i metal, oczywista stała się moda na szklane meble. Meble te torują sobie drogę nie tylko do eleganckich wnętrz biurowców, czy centrów handlowych ale również do wnętrz mieszkalnych.
Moda na szklane konstrukcje upowszechnia sie na tyle, ze coraz czesciej do naszych wnętrz wkraczają szklane płaszczyzny stosowane nie tylko jako przegrody, ale również w postaci samodzielnych, trójwymiarowych form przestrzennych mebli. Wykonane sa przy użyciu najnowszych technologii, dzięki czemu szkło spełnia w nich zarówno funkcje konstrukcyjne jak i wykończeniowe.
Możemy wiec stykać sie z przykładami nowoczesnych szklanych stołów, stolików okolicznościowych, gablot czy witryn.
Sa one kształtowane w dowolne formy przestrzenne, sprawiając wrażenie niezwykłej plastyczności szklanego tworzywa, tak jakby szkło dawało sie „wyginać” w dowolny sposób. ?e jest to możliwe świadczą powszechnie juz stosowane szklane obudowy pryszniców, nowoczesne przeszklone kabin wind, łukowe ścianki działowe we wnętrzach obiektów biurowych itp. Dostępne sa równiez umywalki zagłębiane w dużych płaszczyznach blatów, czy łukowe drzwi szaf i innych sprzętów wyposażenia wnętrz.
Szklany mebel jako monolit jest jednak dla nas wciąż nowością. Przodujący – jak zawsze – w awangardowych pomysłach włoscy projektanci, zaczęli prezentować szklane meble juz w latach 70. XX wieku i wtedy tez zapoczatkowano nurt minimalizmu w wystroju wnętrz, w którym szklane meble odgrywały znacząca role.
Nam przyszło czekać wiele lat, aby najpierw dotarła do nas nowoczesna architektura budowli stanowiących odpowiednie otoczenie do stosowania szkła jako materiału wykończeniowego i konstrukcyjnego dla wystroju wnętrz. Niezbędny bowiem jest odpowiedni nastrój otoczenia, w którym dobrze eksponuje sie szklany mebel.
Meble ze szkła charakteryzują niezwykle piękne, rzeźbiarskie formy. Jednocześnie musza spełniać wysoki poziom wymagan funkcjonalnych, aby osiągać odpowiednie gabaryty i formy dostosowane do potrzeb użytkowników.
Nie jest wiec proste ukształtowanie mebli wielkogabarytowych takich jak normalnej wysokości stoły, krzesła czy fotele bowiem szkła nie da sie wlać do form tak jak w przypadku naczyń czy opakowan szklanych. Musiały zatem powstać nowe technologie termicznej obróbki szklanych płyt, z których formuje sie meble.
Warto uprzytomnić sobie, ze uwzględniając wymogi wytrzymałości konstrukcji meblowych szkło musi mieć grubość nawet od kilkunastu milimetrów wzwyż.
Nietrudno jednak wyobrazić sobie, ze rozgrzewanie i formowanie tak grubych płyt szklanych wymaga odpowiednich bardzo precyzyjnie sterowanych pieców.
W takich piecach szkło jest kształtowane na odpowiednich formach przez długotrwały proces rozgrzewania a następnie zastygania szklanych tafli.
Przykładem takiej konstrukcji może być stół zaprojektowany przez Vittorio Livi w 1984 roku, kiedy to przyznano mu prestiżowa nagrodę włoskiego wzornictwa „Compasso d’Oro”, a następnie wyeksponowano w Polsce na przeglądowej wystawie wzornictwa włoskiego w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie. Ten stół z „jednego kawałka” w tamtym czasie był przedmiotem wręcz idealnym i wydawał sie nierealny jako wzór przemysłowy.
Nie tylko ze względu na, być może, niebotyczna cenę ale również z powodu braku odpowiednich wnętrz, do których w polskich warunkach wówczas można by takie przedmioty „wstawić”. Podłogi, ściany i inne elementy wystroju musza być równie perfekcyjnie wykonane i wykończone aby stanowiły odpowiednie tło dla szklanych form.
Jednak warto podkreślić, ze optyczna lekkość i przejrzystość szklanej materii ułatwia wprowadzenie przedmiotów ze szkła i ich zestawianie z innymi elementami wyposażenia. Szklane stoły, regały, gabloty czy serwantki maja te niezwykła zaletę, ze będąc pięknymi obiektami, jednocześnie wspaniale służą do ekspozycji ustawianych na nich przedmiotów.
Piękno szkła, z którym obcujemy na co dzień w postaci wazonów, kloszy do lamp czy w innych form użytkowych, w przypadku szklanych mebli jest zwielokrotnione poprzez ich większe gabaryty. Tak wiec skoro juz akceptujemy szklane formy użytkowe w łazienkach, kuchniach czy we wnętrzach użyteczności publicznej – niebawem będziemy chętniej stosować je we wnętrzach mieszkalnych.
A trzeba zauważyć, ze obowiązujące do niedawna poglądy, ze szkło, to materiał chłodny i w krajach o zimnym klimacie nie znajdzie zastosowania i zainteresowania uzytkowników powoli znikaja wobec tworzonego przez nowoczesna architekture klimatu i nastroju.
Nasze współczesne wnetrza dzieki technikom ogrzewania i uszczelniania okien stały sie bez porównania cieplejsze niz dawniej, a co za tym idzie, psychologiczne bariery powoli ustepuja.
Styl otwartych przestrzeni i minimalistycznego wystroju wnetrz, który usuwa bariery optyczne, jakie do niedawna stanowiły ciezkie elementy wyposazenia, ułatwia oswajanie sie ze szklanymi formami mebli.
Szklane konstrukcje, które wypełniaja, a nie przesłaniaja przestrzeni, ułatwiaja„otwarcie” wnetrz. Potrzeba usuwania wrazenia natłoku wynika ze zmeczenia ciasnota i „zagraceniem” wnetrz w budownictwie mieszkalnym w minionych latach, i to nie tylko w naszym kraju. Od wielu lat w krajach Europy Zachodniej, skad docieraja do nas trendy nowoczesnej architektury, dominuja nurty otwierania przestrzeni i minimalizacji wystroju we wnetrzach uzytecznosci publicznej i mieszkaniach.
Miejmy nadzieje, ze obcowanie z nowoczesna architektura wytworzy zainteresowanie nowym sposobem kształtowania otoczenia, z coraz wiekszym udziałem pieknych form ze szkła. Im wieksze bedzie zainteresowanie szklanymi meblami tym szybciej zwiekszy sie ich podaz na naszym rynku, a co za tym idzie beda taniały i stawały sie bardziej dostepne.
Ewa Mickiewicz Ilustracje: INTERGLASS, MICHAŁEK, CURVET, OTTAGONO, DOIMO, FORMENTI
Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne
Więcej informacji: Świat Szkła 10/2003