ELB 102 |
Firma BOVONE na tegorocznych targach VITRUM prezentowała swoje najnowsze maszyny do obróbki szkła. Jedną z nich jest krawędziarka ELB 102.
Maszyna wyposażona jest w dwa stalowe przenośniki ze specjalną powłoką antykorozyjną. Belki przenośników mają osłonięte łożyska kulkowe, izolowane od wody technologicznej za pomocą specjalnych urządzeń. Taśmy (sterownicze, napędowe) przenośników są wykonane z poliuretanu a elementy przesuwające z polietylenu wysokiej gęstości. Pas wyjścia ma specjalny kształt, który ułatwia wylot małych formatek.
Na bieżnie, na których spoczywa obrabiane szkło składa się szereg zespolonych elementów. Osie wykonano ze stali nierdzewnej. Szczelne, dopasowane łożyska, zapewniają połączenie przegubowe. Bieżnie napędzane są mechanizmami nie wykorzystującymi łańcuchów napędowych, by zapewnić długą żywotność urządzenia i ułatwić podawanie szkła.
Tylne gumowe podkładki bieżni są zrobione z wulkanizowanego kauczuku, mechanicznie zamocowanego na płytach z odlewu aluminiowego pokrytego powłoką anodową. Mogą być one korygowane a grubość podkładek pozwala na wykonanie na nich kilku korekt wyrównujących. W przypadku jakiegokolwiek uszkodzenia podkładki mogą być łatwo wymienione.
Przednie podkładki (przyssawki) są pokryte specjalną, żłobioną gumą, zdolną do mocnego chwytu małych formatek szkła i jednocześnie kompensującą nieznaczne nierówności powierzchni szkła.
Elementy bieżni i podkładki są specjalnie ukształtowane, by izolować prowadnice ślizgowe. Prowadnice bieżni, przymocowane do belek, są wykonane z hartowanych elementów stalowych, co pozwala na znaczną precyzję pracy i zapewnia trwałość powierzchni prowadnic. Mogą być one wymieniane w razie zużycia. Maszyna jest wyposażona w urządzenie automatycznie dozujące środek smarujący, sprawdzające poziom oleju i nadzorujące działanie smarowania.
Kadłub maszyny jest zrobiony ze stalowego odlewu, co ogranicza wibracje maszyny w procesie produkcyjnym.
ELB 102 posiada wewnętrzny zbiornik środka chłodzącego ze stali nierdzewnej.
Zarówno tarcze diamentowe jak i polerskie są mocowane na ruchomych wrzecionach. Ich korpus jest w całości zrobiony z lanego żelaza, by zwiększyć sztywność i stabilność. Ich łożyska kulkowe odznaczają się wysokią precyzją i posiadają specjalny system zapewniający wodoszczelność, co wpływa na ich długą żywotność. Chłodzenie wrzecion zapewnia duży wentylator zamocowany na osi.
Tarcze polerskie z cerem są wyposażone w pneumatyczne urządzenie, wywierajace stały (z możliwością regulacji) nacisk na szkło. By umożliwić większą wydajność tarcz polerskich wrzeciona mogą pracować przy dwóch szybkościach: 2800 lub 1400 obrotów na minutę.
Kontrola zużycia krawędzi, kompensacja ustawienia są umieszczone na przedniej stronie maszyny, by uprościć obsługę.
Garnkowe ściernice diamentowe ze spoiwem żywicznym gwarantują doskonałą geometrię powierzchni i szlifowanie jest perfekcyjnie dokładne.