Badanie zostało zrealizowane w ramach cyklicznego badania sondażowego Omnibus, w dniach od 28 listopada do 4 grudnia 2005 r. Opracowanie wyników przygotowano dla Guardian Industries Poland.
Cele badania
Projekt miał za zadanie określić:
. jaki procent populacji deklaruje chęć nabycia okien w najbliższym czasie,
. powody kupowania okien,
. liczbę skrzydeł okiennych najczęściej kupowaną,
. jakie są najważniejsze cechy okna,
. najczęściej wybierany typ ramy okiennej,
. wpływ poszczególnych elementów na jakość okna,
. stopień, w jakim na funkcje okna wpływa szyba, a w jakim rama,
. kto podejmuje decyzję o zakupie okien,
. kto wybiera typ okien,
. źródła informacji, z których korzysta się przy zakupie okien.
Czy w ostatnich 12 miesiącach kupił okna? Czy w najbliższych 12 miesiacach zamierza kupić okna? |
Czy w ostatnich 12 miesiącach kupił okna? Profil demograficzny |
Czy w najbliższych 12 miesiącach zamierza kupić? Profil demograficzny |
Metoda
Ogólne informacje o technice pomiaru
Omnibus jest badaniem prowadzonym na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 15-75 lat. Formuła badania omnibusowego przewiduje możliwość włączenia do wywiadu CAPI obok pytań metryczkowych zestawów pytań pochodzących od różnych zleceniodawców. Główne zalety tego typu badań wiążą się z ich niewielkim kosztem (zleceniodawca pokrywa jedynie część kosztów realizacji badania w terenie), standardową, powtarzalną metodologią oraz cyklicznym charakterem umożliwiającym prowadzenie badań trackingowych (52 fale badania w ciagu roku).
Wywiad
Wywiady CAPI (Computer Aided Personal Interview) w badaniu omnibus realizowane są techniką bezpośredniego wywiadu ankieterskiego w domach respondentów. Ankieter odczytuje pytania wyświetlające się na monitorze laptopa, zaznacza odpowiedzi wskazane przez respondenta (pytania zamknięte) lub zapisuje treść wypowiedzi respondenta (pytania otwarte).
Sieć ankieterska
Realizacją badań sondażowych w SMG/KRC Poland zajmuje się sieć ankieterska. Do realizacji omnibusa wykorzystywani sa najbardziej doświadczeni ankieterzy stale współpracujący z SMG/KRC. Nadzór nad pracą ankieterów sprawuje 27 koordynatorów regionalnych odpowiedzialnych za jakość i terminowość prac wykonywanych w terenie. Sieć ankieterska poddawana jest regularnym, szkoleniom pozwalającym utrzymać wyrównany wysoki poziom wzajemnej współpracy.
Wprowadzanie danych
Z uwagi na możliwości technologii związane z realizacją badań CAPI, wprowadzanie danych dokonywane jest na bieżąco. Odpowiedzi zaznaczone w kwestionariuszu CAPI są tym samym już wprowadzonymi danymi. Dane jakie uzyskuje ankieter przesyłane są do centrali w Warszawie w dzień wyznaczony na spływ badania. Zyskujemy na czasie – po zakończeniu badania mamy gotowe dane, które od razu można poddać obróbce analitycznej.
Jaki był/będzie powód zakupu okna? |
Co było/będzie powodem wymiany okien na nowe? |
Jaki rodzaj ramy wybrał/wybierzesz kupując okno? |
Ogólna charakterystyka próby
Badanie typu Omnibus realizowane jest na 1000 osobowej losowej próbie reprezentatywnej dla ogółu ludności Polski w wieku 15-75 lat. W przypadku części dotycz±cej okien próba została zawężona do osób z przedziału wiekowego 25-75 lat, co zmieniło liczebność próby do 792 respondentów. Próba ma charakter imienny i jest dobierana z operatu PESEL prowadzonego przez Departament Rejestrów Państwowych MSWiA. Poszczególne osoby dobiera się metodą losowania systematycznego w ramach wyróżnionych warstw. Warstwowanie uwzględnia wielkość miejscowości, województwo, a także płeć i wiek dobieranych osób.
Sposób doboru wraz ze schematem zastępowania jednostek niedostępnych zapewnia maksymalną reprezentatywność zrealizowanej próby dla populacji Polaków w wieku 15-75 lat.
Pięć najważniejszych cech okna |
W jakim stopniu na jakość okna maja wpływ poszczególne elementy? |
Pozostałe najważniejsze cechy okna |
W jakim stopniu na poszczególne funkcje okna wpływa szyba, a w jakim rama? |
Czy brał pod uwagę kupno okna z szyba o następuj±cych funkcjach? |
Z jakich źródeł informacji skorzystał (by) zamierzając dokonać zakupu okien? |
Najważniejsze wnioski
. 10,8% badanych deklaruje chęć kupienia okien w najbliższych 12 miesiącach, natomiast 11,5% dokonało zakupu okien w ci±gu ostatnich 12 miesięcy.
. Ponad 90% osób, które kupiły okna w ostatnich 12 miesiącach zrobiło to w celu wymiany starych okien na nowe w mieszkaniu albo w domu. Okna wymieniane były głównie z powodu uszkodzeń (52,5%) albo remontu (48,9%).
. Największa grupa badanych kupiła dwa skrzydła okienne (20,6%), natomiast średnio badani kupowali 5,6 skrzydła okiennego.
. Najważniejszymi cechami okna okazały się: energooszczędność (74,6%) i dźwiękoszczelność (51,3%), natomiast najmniej ważnymi odporność chemiczna szyby (3,8%) oraz zdolność szyby do naturalnego oddawania kolorów (2,2%).
. Największą popularnością zarówno wśród tych, którzy nabyli okna jak i zamierzających kupić cieszą się okna z ramą PVC – 84,2% i 70,8%.
. Największy wpływ na jakość całego okna badani przyznali jakości zastosowanych uszczelek (86,1%) oraz jakości użytej ramy (85,2%).
. Wg wypowiedzi badanych szyba ma większy wpływ niż rama na wszystkie badane funkcje okna. Największy wpływ szyby widoczny jest w przypadku ochrony przed słońcem (65,1%) i przed hałasem (43,8%).
. Rozważając zakup okna badani najczęściej braliby pod uwagę okna z szybami o następujących funkcjach: energooszczędność (67,5%) i dźwiękochłonność (52,4%).
. Posiadanie przez okna certyfikatu jakości miałoby wpływ na wybór okien dla 66% badanych. Podobnie wyglada to w przypadku posiadania certyfikatu jakości przez same szyby – 64,5%.
. Planujac zakup okna badani zbieraliby informacje przede wszystkim w punktach sprzedaży okien (58,5%) i zasięgaliby opinii znajomych (44,6%).
. Zarówno ci, którzy dokonali już zakupu okien, jak i ci, którzy taką chęć deklarują, to częściej osoby pozostajace w związkach małżeńskich, mieszkające we wschodniej Polsce, rzadziej w miastach od 100 tys. do 499 tys. mieszkańców. Osoby deklarujace chęć zakupu są w porównaniu z osobami, które już zakupu dokonały, w nieco wcześniejszej fazie życia, z młodszymi dziećmi. Są też nieco zamożniejsi.
Profil demograficzny – przede wszystkim faza życia – pozwala postawić hipotezę, iż deklarowany zakup okna mog± jeszcze odwlec w czasie (przyjmuj±c, iż najbardziej typową fazą życia osób dokonujących takiego zakupu jest, jak wynika z analizy, posiadanie dzieci w wieku powyżej 15 lat).
. Wydaje się, że profil osób, które okna kupiły różni się nieco od profilu osób, które okna dopiero chcą kupić. Ci, którzy kupili okna w ciągu ostatniego roku kupowali je częściej do domów niż do mieszkań, odwrotnie jest w drugiej grupie. Do domu kupuje się zazwyczaj większą liczbę okien, a więc taki rozkład odpowiedzi ma wpływ na średnią podawanej przez respondentów liczby skrzydeł, jakie każda z grup nabyła bądź nabędzie. Średnia ta jest wyższa w przypadku osób, które już kupiły okna. Osoby noszące się z zakupem okien częściej podają jako przyczynę wysokie rachunki za ogrzewanie, oraz cenią wyżej niezawodność okna.
Wyżej wymienione obserwacje tworzą następujacy obraz:
Osoby, które nabyły okna to ludzie mieszkajacy w domach, być może wykorzystujący ostatni rok ulgi remontowej. Natomiast osoby deklarujace chęć nabycia okien częściej mieszkają w mieszkaniach, dla nich powodem wymiany okien częściej miałaby być oszczędność w opłatach.
. Należy pamiętać o tym, że deklaracja nabycia okien jest łatwiejsza niż ich rzeczywisty zakup. A zatem spośród osób, które informowały o zamiarze zakupu, niektóre nie kupią okien z różnych względów. Jeśli zaś kupia, to zapewne mniej skrzydeł niż wynika z danych.
Porównujac liczebności grup, które okna kupiły (11,5%) i deklarujących chęć zakupu (10,8%) oraz biorac pod uwagę wyżej wymienioną charakterystykę grupy zamierzajacych dokonać zakupu (mniej skrzydeł w mieszkaniach + względy oszczędnościowe), nasuwa się wniosek, że sprzedaż okien może w przyszłym roku raczej spadać, niż utrzymywać się na dotychczasowym poziomie.
. W segmencie kupujacych mniejsza liczbę okien (skrzydeł okiennych) znalazło się więcej osób dopiero planuj±cych zakup niż tych, którzy już go dokonali – ponownie wskazuje na to znaczne prawdopodobieństwo przeszacowania zakupu w tej kategorii.
. Przyglądając się temu, kto zadecydował, że okna należy kupić widać, że tę strategiczną decyzję nieco częściej podejmowały kobiety.
Natomiast gdy przychodziło do wyboru typu okien, kobiety częściej zdawały się na mężczyzn. O tej zależności warto pamiętać - szczególnie biorąc pod uwagę różnice, jakie wystąpiły między płciami w ocenie różnych cech okna - aby komunikacja kierowana do potencjalnych nabywców trafiała precyzyjnie tam, gdzie powinna.
Przygotowane przez: Przemysław Doleżych