Bosch wyznacza etyczne granice dla sztucznej inteligencji (SI). Spółka opracowała wytyczne dotyczące stosowania sztucznej inteligencji w swoich produktach. Myśl przewodnia kodeksu SI stworzonego przez koncern brzmi: we wszystkich decyzjach
“Sztuczna inteligencja ma służyć ludziom. Dajemy naszym pracownikom do ręki kodeks, a w nim jasne wytyczne dotyczące zasad tworzenia inteligentnych produktów. Chcemy, aby ludzie mieli zaufanie do naszych produktów SI.”
powiedział prezes Bosch Volkmar Denner z okazji inauguracji tegorocznej konferencji IoT Bosch ConnectedWorld (BCW) w Berlinie.
Sztuczna inteligencja jest dla Grupy Bosch kluczową technologią. Od 2025 roku wszystkie produkty Bosch będą wyposażone w sztuczną inteligencję lub będą z jej pomocą rozwijane albo produkowane. Przedsiębiorstwo postawiło sobie ambitne zadanie uczynienia produktów SI bezpiecznymi, wytrzymałymii zrozumiałymi.
“Jeżeli sztuczna inteligencja przestanie być czymś w rodzaju tajemniczej czarnej skrzynki, ludzie nabiorą do niej zaufania, a w świecie zintegrowanym w sieci zaufanie będzie ważnym wyróżnikiem jakości”
powiedział Michael Bolle, CDO i CTO spółki Bosch.
Bosch zamierza wytwarzać produkty wykorzystujące sztuczną inteligencję, którym można zaufać. Kodeks opiera się na motto Bosch „Technologia bliżej nas”, które łączy dążenie do innowacyjności z odpowiedzialnością społeczną.
W ciągu nadchodzących dwóch lat Bosch chce przygotować 20 000 pracowników do pracy ze sztuczną inteligencją. Program obejmuje także wdrożenie Kodeksu SI, który jest poświęcony odpowiedzialnemu stosowaniu tej technologii.
SI oferuje duży potencjał
Sztuczna inteligencja jest motorem postępu i wzrostu na całym świecie. Firma doradcza PwC przewiduje, że do roku 2030 produkt krajowy brutto w Chinach wzrośnie dzięki SI o 26 proc., w Ameryce Północnej o 14 proc., a w Europie o ok. 10 proc.
Mobilność, medycyna, rolnictwo... niemal we wszystkich obszarach życia, technologia może pomóc radzić sobie z wyzwaniami takimi, jak np. ochrona klimatu, oraz poprawić wyniki naszych działań.
Po przeanalizowaniu dużych ilości danych, algorytmy wyciągają wnioski i są w stanie podejmować decyzje. Bosch już dziś – przed wprowadzeniem wiążącej normy unijnej – angażuje się w dyskusję o kwestiach etycznych, jakie wiążą się ze stosowaniem nowej technologii. Fundament moralny dla tego procesu stanowią wartości zawarte w „Powszechnej deklaracji praw człowieka”.
Człowiek powinien nadal sprawować kontrolę
Zgodnie z Kodeksem SI firmy Bosch sztuczna inteligencja nie może decydować o losach ludzi bez człowieka pełniącego funkcje kontrolne. SI ma raczej służyć jako narzędzie.
Oznacza to trzy możliwe scenariusze. Wszystkie mają wspólny mianownik: człowiek powinien zachować kontrolę nad decyzjami podejmowanymi przez produkty SI rozwijane przez firmę Bosch.
W pierwszym scenariuszu sztuczna inteligencja jest środkiem czysto pomocniczym – np. w zastosowaniach wspomagających proces decyzyjny: człowiek może liczyć na jej wsparcie w procesie klasyfikacji przedmiotów lub istot żyjących (Human-in-command). Według drugiego scenariusza inteligentny system sam podejmuje decyzje, które człowiek może w każdej sytuacji zastąpić swoją decyzją (Human-in-the-loop).
Przykładem takiego wariantu jest częściowo zautomatyzowana jazda samochodem: kierowca ma możliwość bezpośredniej ingerencji w działanie funkcji asystenta parkowania.
W trzecim scenariuszu, którego przykładem może być asystent hamowania awaryjnego, eksperci już w fazie projektowania produktu inteligentnego określają pewne parametry będące podstawą podejmowania decyzji przez sztuczną inteligencje, natomiast w same decyzje człowiek nie może ingerować.
Następnie konstruktor sprawdza, czy urządzenie trzyma się zadanych przez człowieka parametrów. W razie potrzeby parametry można zmodyfikować (Human-on-the-loop).
Wspólne budowanie zaufania
Poprzez swój kodeks SI Bosch chce także zabrać głos w debacie społecznej dotyczącej sztucznej inteligencji.
“Sztuczna inteligencja zmieni wszystkie aspekty życia. Dlatego konieczna jest debata społeczna na ten temat.”
powiedział Denner.
Aby budować zaufanie do inteligentnych systemów, oprócz technicznego know-how, ważny jest także ciągły dialog ze światem polityki, nauki oraz społeczeństwem. Dlatego Bosch bierze udział w Grupie Eksperckiej (High Level Expert Group) Komisji Europejskiej w Brukseli, która zajmuje się m.in. kwestiami etycznymi dot. sztucznej inteligencji.
W ramach globalnej sieci, obejmującej aktualnie siedem lokalizacji, a także we współpracy z Uniwersytetem w Amsterdamie oraz Carnegie Mellon University z Pittsburgha/USA firma prowadzi obecnie badania nad bezpieczną i godną zaufania sztuczną inteligencją.
Bosch jest także członkiem założycielem inicjatywy badawczo-rozwojowej Cyber Valley w Badenii-Wirtembergii oraz inwestuje 100 mln EUR w budowę kampusu SI.
W niedalekiej przyszłości znajdzie tam pracę 700 specjalistów, badaczy z zewnątrz oraz pracowników z wewnętrznych start-upów Bosch. Ścisła wymiana ze specjalistami wiodących międzynarodowych stowarzyszeń i organizacji stoi także w centrum zainteresowania powołanego przez Bosch do życia Digital Trust Forum
“Naszym wspólnym celem jest bezpieczny i godny zaufania Internet rzeczy”
powiedział Bolle.
Główne wytyczne Kodeksu SI opracowanego przez spółkę Bosch:
- Każdy produkt Bosch wykorzystujący SI musi być zgodny z naszym motto „Technologia bliżej nas”, które łączy dążenie do innowacyjności z odpowiedzialnością społeczną.
- Sztuczna inteligencja nie może decydować o losach ludzi bez nadzoru człowieka - ma ona służyć człowiekowi jako narzędzie.
- Pragniemy rozwijać bezpieczne, wytrzymałe i zrozumiałe produkty SI.
- Zaufanie to jedna z podstawowych wartości w naszej firmie. Chcemy, aby rozwijane przez nas produkty SI cieszyły się zaufaniem.
- Podczas projektowania produktów SI przestrzegamy przepisów prawa i kierujemy się zasadami moralnymi.
- Kodeks sztucznej inteligencji (SI): Bosch przekazuje pracownikom zbiór wytycznych dot. SI i zajmuje stanowisko w debacie społecznej o sztucznej inteligencji.
- Podstawowa zasada: Sztuczna inteligencja powinna być bezpieczna, wytrzymała i zrozumiała, a człowiek powinien sprawować nad nią kontrolę.
- Prezes zarządu Bosch, Volkmar Denner: – Chcemy, aby ludzie mieli zaufanie do naszych produktów SI.
- Kooperacje i partnerstwa, których celem jest umocnienie zaufania do produktów zintegrowanych oraz inteligentnych.