W dobie wzrostu znaczenia cyfryzacji oraz „Internetu rzeczy” firmy branży okiennej i fasadowej stają przed perspektywą sprawdzenia swoich kompetencji w kreowaniu kierunków rozwoju w przyszłości.
O tym, jak będzie wyglądał scenariusz takiego przełomu gospodarczego, rozmawiali eksperci w czasie tegorocznego, europejskiego sympozjum „fenestra-vison: Inteligentne okna i fasady oraz innowacyjne materiały”.
Fot.: SWISSPACER/M. Suchold
Już po raz trzeci SWISSPACER zaprosił wyjątkowych ekspertów do udziału w wysokiej rangi sympozjum, które w tym roku miało miejsce w Salzburgu. Specjaliści z branży okiennej i fasadowej oraz systemów budowlanych, projektanci i eksperci ze środowisk naukowych dyskutowali o zmianach w branży. Eksperci zgodzili się, że nie ma odwrotu od postępu digitalizacji.
Digitalizacja albo śmierć – z tym tytułem wykładu Jochen Wilms, założyciel i dyrektor generalny firmy W Ventures, trafił w sedno spotkania.
Polscy uczestnicy konferencji [Fot.: K. Zieliński]
Zagrożenia i ryzyko związane z inteligentnymi budynkami
To temat, którym się zajął jeden z kluczowych wykładowców, dr Eckhard Keill, Prezes Zarządu Roto Frank AG. W swoim wykładzie prześledził on, jakie zagrożenia kryją się za aktualnymi trendami inteligentnych budynków. W pierwszej kolejności przedstawił identyfikację przeszkód i niebezpieczeństw.
Według najnowszego badania (Gartner), „szum informacyjny” wokół inteligentnego budynku podłączonego do sieci informatycznej osiągnął już prawie najwyższy poziom w publicznej świadomości. Jednak rynek potrzebuje jeszcze około 5 lat, by dojrzeć do tego typu innowacji.
– Domy staną się inteligentne wówczas, kiedy poznają nasze codzienne zwyczaje – jest przekonany dr Keill. Po drodze trzeba mieć na uwadze ważne aspekty i zagrożenia. – Co będzie, jeśli obietnice inteligentnych rozwiązań nie zostaną spełnione?
Przeszkodą mogą być dostawcy inteligentnych domów, którzy mogą szybko zniknąć z rynku lub aplikacje, nad którymi można zbyt łatwo przejąć kontrolę.
Systemy cyfrowe, które mogą być niezwykle wygodne w użyciu, muszą być jednocześnie skutecznie chronione przed hakerami. Aspekt bezpieczeństwa, to ważny paradygmat zakupowy dla inteligentnych domów.
Ale jak ochronić system przed dostępem dla przestępców z całego świata? Co się stanie, gdy system komputerowy zawiedzie i zostanie „złamany” przez inteligentnego włamywacza?
Niemniej jednak „życie z technologią jest już standardem”, o czym przekonywał w swoim wykładzie dr Keill. Warunkiem podstawowym realnych modeli biznesowych jest wielostronna, interdyscyplinarna współpraca i wspólnie opracowane koncepcje.
W przeciwnym razie powstające wyroby (pochodzące od różnych producentów i z różnych branż) nie będą ze sobą współpracować.
Zasadnicze znaczenie mają kwalifikacje uczestników w łańcuchu dystrybucji: od kadry zarządzającej u producenta, aż do instalatora wyrobu. W tym punkcie uczestnicy sympozjum byli zgodni: powstaną nowe kwalifikacje zawodowe, na przykład takie, jak integratorzy systemów informatycznych.
Dokumentacja cyklu życia produktu
Andreas Bittis, Product Manager w Saint-Gobain Building Glass przedstawił w swoim wykładzie ciekawy scenariusz dotyczący inteligentnych produktów i procesów.
Obecnie w centrum zainteresowania znajdują się nie tylko inteligentne rozwiązania, takie jak aktywne szkło o zmiennej przezierności, ale przede wszystkim wzajemna komunikacja pomiędzy elementami budowlanymi, mechanizmami tam wykorzystanymi i użytkownikami, a także wynikający z tego wzrost informacji.
Na przykład inteligentny chip RFID (Radio-Frequency Identification), umożliwia kompletną dokumentację począwszy od produkcji okna, poprzez działania użytkownika, cykle konserwacji, aż do utylizacji produktu.
– Na podstawie tych informacji można stworzyć nowe modele biznesowe – dodaje Andreas Bittis.
(...)
Dyskusje na sympozjum wykazały, że wiele pozostaje jeszcze do zrobienia w dziedzinie sterowania, aby wszystkie funkcjonalności były zintegrowane w jednym systemie.
Panel dyskusyjny „Inteligentne okna“ (od lewej): Michael Dietz (Rehau), Andreas Bittis (Saint-Gobain BGE), prof. Ulrich Sieberath (ift Rosenheim), Engelbert König (Internorm), dr. Eckhard Keill (Roto Frank AG) [Fot.: SWISSPACER/M. Suchold]
Digitalizacja albo śmierć
– W najbliższych latach branża okienna nie będzie w stanie dłużej cieszyć się stabilizacją – ostrzega Jochen Wilms. Pokazuje on uczestnikom, jak szybko rynek może się zmienić: w ciągu pięciu lat Google, Facebook, Microsoft & Co. wyparły gigantów przemysłu, takich jak Shell lub Texaco. Analogicznie może to spotkać rynek budowlany.
– Internet rzeczy wzrośnie 10-20-krotnie, w stosunku do obecnej sytuacji. Można już zaobserwować, że firmy informatyczne żywo interesują się budownictwem – a to spowoduje, że całe obszary działalności w branży budowlanej mogą się mocno zmienić – przekonuje Jochen Wilms.
Branża okienna i fasadowa są szczególnie odpowiedzialne, ponieważ ich wyroby kontrolują budynki pod względem kontaktu z otoczeniem. Zachęca to przedstawicieli branży do stworzenia porozumienia z innymi działami budownictwa, by móc odpowiednio się przygotować i przeciwstawić nadchodzącym wstrząsom.
Maarten Verhezen manager firmy Nest, należącej do Google-Holding, pokazuje zmianę perspektywy, którą osiągnęła jego firma – przełożyła „punkt widzenia klienta” do swojego modelu biznesowego. Ludzie powinni być przekonani, że produkty domowej automatyki są proste i atrakcyjne.
Około 1000 inżynierów Nest pracuje nad rozwiązaniami dla inteligentnego budownictwa. Obejmuje to wszystkie dziedziny, jak dostawy energii, sprzedaż internetową, itp. Maarten Verhezen stwierdza:
– Nest pragnie objąć siecią powiązań całą gospodarkę budowlaną.
Duży krok w kierunku digitalizacji poczyniła firma Schüco, tworząc dział Schüco Digital jako osobny obszar, który łączy wszystkie „cyfrowe” aktywności firmy. Prof. Winfrid Heusler, wiceprezes Global Building Excellence w Schüco podkreślił w swoim wystąpieniu, że potrzebne są kompetencje różnych branż, aby móc skutecznie sprostać wielowymiarowym wyzwaniom.
Związek między światem rzeczywistym a wirtualnym, będzie ogromnym wyzwaniem dla budownictwa.
Panel dyskusyjny „Digitalizacja“ (od lewej): prof. dr Winfried Heusler (Schüco), Maarten Verhezen (Google/ Nest Labs), Lars Anders (Priedemann), prof. dr Sedlbauer (fraunhofer Institut), Jochen Wilms (W Ventures) [Fot.: SWISSPACER/M. Suchold]
Cyfrowy „bliźniak” budynku
Prof. dr inż. Klaus Sedlbauer, dyrektor Instytutu Fizyki Budowlanej IBP im. Fraunhofer’a, przedstawił w swoim wykładzie korzyści płynące z pracy z „cyfrowym obrazem” budynku. Cyfrowy „bliźniak” służy jako podstawowe narzędzie do symulacji planowania użytkowania, do koordynacji harmonogramu prac budowlanych i rozwiązań technicznych oraz dostrojenia ich rekcji na warunki zewnętrzne i potrzeby użytkowników.
Siła cyfrowego planowania znajduje również odzwierciedlenie w BIM (Building Information Modeling) – cyfrowym modelu budynku. Lars Anders, Partner Zarządzający Prudemann Facade Consulting, widzi przyszłość w projektowaniu i budowie budynków z wykorzystaniem BIM.
– Transformacja cyfrowa to strategia, a nie technologia. Nabycie oprogramowania nie wystarczy – podkreślił w swoim wykładzie.
Na przykład fasady są wówczas innowacyjne, gdy są one najpierw skonstruowane w tym formacie. Jako przykład przedstawił projekt centrali PRodemann RMK w Jekaterynburgu: od modelu wydrukowanego na drukarce 3D do projektu z zastosowaniem CAD 3D, aż po wieloosiowe sterowanie cięciem i spawaniem za pomocą robota. Cały łańcuch technologiczny był całkowicie cyfrowy.
Rozmowa z Dyrektorem Zarządzającym SWISSPACER, Andreasem Geith
Nowe materiały dla inteligentnych budynków
Prof. dr inż. Klaus Peter Sedlbauer opisał zwrot w technologii materiałów wchodzących w skład zewnętrznej powłoki budynku. W przyszłości przegrody budowlane, będą regulować procesy podobne do tych, z jakimi mamy do czynienia w ludzkim ciele. Przyczynią się do tego inteligentne materiały budowlane, takie jak na przykład fasady tekstylne.
Ostatnia grupa ekspertów na omawianym seminarium, moderowana przez dyrektora Instytutu ift Rosenheim, prof. Urlicha Sieberatha, omówiła możliwe zmiany w zastosowaniu PVC jako materiału do produkcji profili okiennych. Wszyscy uczestnicy dyskusji, są przekonani, że materiał ten nie zostanie zastąpiony w nadchodzących latach.
Eksperci wspólnie zwrócili także uwagę na kierunki, w jakich idą targi Fensterbau Frontale w Norymberdze: od najnowszych systemów klejenia i rozwiązań BIM (Aluplast), aż po systemy 76 i 88 z rozwiązaniami modułowymi (Profile), dającymi większe możliwości kombinacji elementów.
Panel dyskusyjny „Innowacyjne materiały“ (od lewej): Frank Suthoff (Profine), Arno Bender (Aluplast), Michael Dietz (Rehau), prof. Ulrich Sieberath (ift Rosenheim) [Fot.: SWISSPACER/M. Suchold]
W sympozjum „fenestra-vision” brało udział wielu przedstawicieli z czołowych firm z branży szklarskiej i okienno-fasadowej. Z Polski przyjechali goście z firm: PRESS-GLASS, ALUPROF, OKNOPLAST, GLAS-TECH.
Wystąpienia z poszczególnych wykładów wkrótce będą dostępne w serwisie YouTube pod słowami kluczowymi „fenestra-vision”/„SWISSPACER”.
Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne
Więcej informacji: Świat Szkła 10/2017