W Oławie pod Wrocławiem powstaje ciekawa realizacja – budynek w kształcie auta wyścigowego. Inwestorem jest właściciel agencji kreatywnej Wena, zajmującej się reklamą wizualną. Niespotykana bryła nowej siedziby firmy z jednej strony jest oryginalną formą autoreklamy, z drugiej zaś odzwierciedla pasję przedsiębiorcy, jaką jest kolekcjonowanie zabytkowych aut.
W budynku mieścić się będą biura oraz część wystawiennicza, w której eksponowane będą auta. Projekt inwestycji powstał na indywidualne zamówienie, wykonała go pracownia architektoniczna LKJ-BUD. Jest to budynek pasywny, wyposażony w panele fotowoltaniczne i pompę ciepła. Ma 37 metrów długości, 10 wysokości i 16 szerokości. Imponującym elementem konstrukcji są 7-metrowe, w całości przeszklone „koła samochodu”, gdyż we wnętrzu każdego z nich znajdują się gabinety pracowników.
Realizacja tak dużych przeszkleń wymagała zastosowania odpowiedniej stolarki. Inwestor wybrał rozwiązania firmy VETREX w kolorach korespondujących z elewacją budynku: srebrnym i antracytowym. W inwestycji zastosowany został system aluminiowy z izolacją termiczną YAWAL TM 62, przeznaczony do wykonywania przeszkleń o dużych wymiarach.
W realizacji tak dużych konstrukcji okiennych kluczowa jest ich sztywność i stabilność. Systemy aluminiowe posiadają odpowiednie parametry użytkowe, pozwalające na bezpieczne wykonanie przeszkleń wielkogabarytowych.
W systemie aluminiowym wykonane zostały 2 koła o średnicy ponad 4 m, 4 okna półkoliste, 3 nieotwierane witryny w różnych kształtach: prostokątne, romboidalne i łukowe oraz drzwi do głównego wejścia, także zakończone łukiem. Dodatkowo zamontowane też zostały 23 okna PVC, drzwi PVC i 3 drzwi aluminiowych oraz 22 parapetów wewnętrznych. Ponieważ cała inwestycja charakteryzuje się korzystnymi parametrami cieplnymi, przeszklenia zostały wyposażone w energooszczędne pakiety 3-szybowe z tzw. ciepłymi ramkami.
Montaż nietypowych przeszkleń zajął 3-osobowej ekipie firmy OMEGA, wspieranej przez serwisantów VETREX, dwa dni i był wyjątkowo ambitnym projektem, ponieważ, ze względu na szklaną elewację, okna należało wysunąć od lica muru na odległość ok. 20 cm. W tym celu użyto specjalnych konsoli, podtrzymujących konstrukcję. Największym wyzwaniem był montaż witryn umieszczonych na dużej wysokości. Z racji imponujących gabarytów, konstrukcje zostały rozkręcone na czas transportu i przeniesienia na docelowe miejsce oraz ponownie zespolone podczas montażu. Dla podniesienia walorów termoizolacyjnych wszystkie przeszklenia uszczelnione zostały folią paroprzepuszczalną.
Realizacja inwestycji rozpoczęta została w październiku 2013.
Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne
Więcej informacji: Świat Szkła 1/2015