Przyciemnianie szyb samochodowych a homologacja |
Data dodania: 29.08.11 | |
Każda szyba w pojeździe silnikowym powinna posiadać znak homologacji tj. znak E ze wskaźnikiem kraju, który homologacji udzielił oraz z numerem tej homologacji. Wzór takiego oznaczenia stanowi załącznik do homologacji. Powinien on mieć wygląd np.: ![]() E20 – oznacza, że homologacji udzielono w Polsce. Dla szyb nie będących w polu widzenia kierowcy, posiadających przepuszczalność światła w zakresie widzialnym poniżej 70% (przyciemnionych fabrycznie folią z tworzywa sztucznego lub wykonanych ze szkła barwionego w masie) wymagane jest oznaczenie: ![]() Znak V nad znakiem homologacji oznacza właśnie, że szyba ma przepuszczalność mniejszą niż 70% Homologacji typu na szyby samochodowe udziela Minister Infrastruktury na podstawie pozytywnego wyniku badań, przeprowadzonych zgodnie z wymaganiami Regulaminu Nr 43 Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ. Do badań tego typu w Polsce upoważniony jest Instytut Szkła i Ceramiki Oddział w Krakowie. Uchwała Rady Ministrów Nr 97/92 z dnia 11 sierpnia 1992 r. (niepublikowana), w sprawie przyjęcia niektórych Regulaminów stanowiących załączniki do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych warunków homologacji oraz wzajemnego uznawania homologacji wyposażenia i części pojazdów samochodowych przyjmuje obowiązki w zakresie honorowania na prawach wzajemności homologacji udzielonych przez inne kraje europejskie i pozaeuropejskie, które są sygnatariuszami porozumienia. Następnie Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej podał do powszechnej wiadomości o przyjęciu Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (Dz. U. z dnia 26 września 2001 r. Nr 104 poz. 1135). Obecnie sygnatariuszami tego Porozumienia... jest blisko 50 państw (w tym Japonia, Nowa Zelandia i Australia). Homologację typu może uzyskać wyłącznie producent części, który odpowiednim znakiem zaświadcza, że wyprodukowany wyrób, np. szyba, odpowiada dokładnie elementom przedstawionym do badań homologacyjnych. Polskie Normy przedmiotowe na szyby samochodowe są zasadniczo zgodne z wymaganiami Regulaminu R43 ECE, jednakże ich stosowanie jest dobrowolne i w zakresie, który nie jest wymaganiem ostrzejszym niż wymaganie „Regulaminu Nr 43 ECE” (np. Polskie Normy nie przewidują szyb w pojeździe o przepuszczalności światła w zakresie widzialnym niższej niż 70% nawet w dachach odsuwanych). Ponadto kolejne rozporządzenia ministrów najpierw Transportu i Gospodarki Morskiej a później Infrastruktury w sprawie wyposażenia pojazdów silnikowych jednoznacznie odwołują się do wymagań Regulaminów homologacji (w tym do Regulaminu nr 43 dotyczącego oszkleń w pojazdach silnikowych). Załącznik do rozporządzenia pod tytułem „Homologacja” potwierdza notyfikowane uprawnienia Instytutu Szkła i Ceramiki – Oddział w Krakowie do przeprowadzania badań homologacyjnych oraz deleguje uprawnienia do kontroli zgodności produkcji. Przyciemnianie szyb samochodowych stało się modne na Zachodzie (głównie w Niemczech) i spowodowało konieczność wypełnienia pewnej luki w przepisach. Mianowicie w Regulaminie homologacji przewidziano stosowanie szyb hartowanych lub klejonych z powłokami z tworzyw sztucznych od strony wnętrza pojazdu i służy temu odpowiedni Załącznik. Ponadto szyby o przepuszczalności światła mniejszej niż 70% mogą być montowane wyłącznie w miejscach niemających wpływu na pole widzenia kierowcy. Pole widzenia kierowcy określa się jako kąt 180o do przodu w kierunku wzroku kierowcy. W Polsce rozpowszechniły się usługi w tym zakresie i do roku 2000 praktycznie wszystkie one wykonywane były bez jakiejkolwiek kontroli. Od tego czasu przebadano grupę szyb z foliami dla wielu importerów, na zgodność z wymaganiami Regulaminu R43 ECE (badania klimatyczne, odporność na działanie substancji chemicznych, odporność na promieniowanie a także badanie przepuszczalności światła dla poszczególnych typów folii naklejonych na szyby ze szkła bezbarwnego o grubości nominalnej 4 mm). W wyniku tych badań dopuszczono stosowanie folii przyciemniających w miejscach nie mających wpływu na pole widzenia kierowcy. Zdecydowano również o wprowadzeniu rejestru firm wykonujących usługi przyciemniania szyb dla stworzenia możliwości skutecznego nadzoru w przypadkach spornych. Firmy te uzyskują Świadectwa z badań i nr rejestru, którym powinna być oznakowana każda szyba oklejona folią przyciemniającą. Nr rejestru odpowiada numerowi świadectwa z badań. Numer ten pozwala zidentyfikować firmę wykonującą usługę oklejania. Ponadto właściciel pojazdu powinien być zaopatrzony w Zaświadczenie o instalacji folii samochodowej, z wyszczególnieniem odpowiednich danych. Przykładowy wzór zaświadczenia przedstawiono poniżej. ![]()
patrz też: - Najnowsze trendy w przemyśle laminowanego szkła motoryzacyjnego , Michel Van Russel, Świat Szkła 3/2010 - Szyby w nowoczesnych samochodach , Wiesław Wielgołaski, Świat Szkła - Szyby samochodowe II - Przyciemnianie szyb samochodowych a homologacja , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła - Szyby samochodowe II - Najnowsze tendencje na rynku klejów poliuretanowych do montażu szyb , Maciej Nawrot, Świat Szkła - Szyby samochodowe II - Wymagania jakościowe dla szyb samochodowych według normy amerykańskiej ANSI Z26.1 oraz norm w koncernach europejskich , Tadeusz Tarczoń, Świat Szkła - Szyby samochodowe II - Bezpieczeństwo w aucie , Świat Szkła - Szyby samochodowe II - Badania eksperymentalne różnych materiałów stosowanych w szkle laminowanym w charakterze przekładek , Bernhard Weller, Jan Wünsch, Kristina Härth, Świat Szkła - Szyby samochodowe II
więcej informacji: Świat Szła - Numer specjalny: Szyby samochodowe II |