Czytaj także -

Aktualne wydanie

2020 06 okladka

Świat Szkła 06/2020

User Menu

 

Swiat Szkla Skyscraper 08-2020 final

 

 

facebook12

czytaj newsy Świata Szkła

- więcej szklanej architektury

 

Baztech

Miesięcznik Świat Szkła

indeksowany jest w bazie

czasopism technicznych

 

 

Wydanie Specjalne

okladka Dom inteligentny 22

(w opracowaniu) 

 dom bez barier okladka

gotowy

Fasady przeszklone termika akustyka odpornosc ogniowa 2016

 

okna pasywne 2015a

 

Fotowoltaika w architekturze okladka

 

20140808Przegrody przeciwpozarowe

 

konstrukcje szklane

 

20140533 Konstrukcje przeszklone 2

 

katalog 2018 a

 

banner konferencja 04 2019

 RODO

 

TopPageBanner BestMakin

 

Artykuły z ostatniego wydania miesięcznika Świat Szkła

Jak przyspieszyć montaż okien na wysokościach?

Sporym wyzwaniem inwestycji jest montaż okien wielkopowierzchniowych. Tafle szkła przyjeżdżają od dostawców pięknie zapakowane i gotowe do instalacji na wysokości nierzadko kilkunastu czy kilkudziesięciu metrów nad poziomem gruntu.

Dom bez barier architektonicznych 2020

Dom bez barier Praktyczny poradnik dla seniorów i osób niepełnosprawnych oraz ich opiekunów (na temat domów bez barier architektonicznych), a także dla firm branżowych i architektów

Efektywność kosztowa produkcji szkła laminowanego, którą należy uwzględnić

W czasach, gdy liczba dostawców we wszystkich branżach (a także oczywiście w przemyśle szklarskim) stale rośnie, a równocześnie rynek staje się coraz bardziej przejrzysty, znaczenie opłacalnej produkcji i uzyskiwanie wyższych marż zysku ogromnie wzrasta. Co więcej, poszczególni przedstawiciele przem...

Czy warto wprowadzić większą cyfryzację do procesu laminowania szkła?

Digitalizacja staje się strategiczną dyscypliną w prawie wszystkich przedsiębiorstwach i branżach, a przetwórstwo szkła nie jest tu wyjątkiem. Jeśli zastanawiasz się, czy warto wprowadzić nowe możliwości produkcyjne poprzez digitalizację w niektórych procesach szkła laminowanego, ten artykuł pomoże ...

Wyjątkowa sława i reputacja – od rozpadającego się otoczenia do dzisiaj

Jesteśmy w Petersburgu, gdzie odwiedziliśmy siedzibę firmy AKMA, założonej przez Aleksieja Kindera w 1991 roku, której jest właścicielem i dyrektorem zarządzającym.   Na 30 000 m² powierzchni produkcyjnej, podzielonej na 10 hal, w których pracuje tysiąc osób, każdego miesiąca wykonuje się pon...

Szybka lokalizacja nieszczelności dzięki przemysłowej kamerze dźwiękowej

Sprężone powietrze może być przyczyną 40% strat energii. Do tej pory lokalizacja nieszczelności w układach sprężonego powietrza, gazu i podciśnienia, była bardzo uciążliwa i czasochłonna. Dzięki innowacyjnej technologii zastosowanej w kamerze dźwiękowej Fluke ii900 można zlokalizować miejsce wyciek...

Inżynierskie programy komputerowe do określania oddziaływania uderzenia ciałem miękkim na przeszklone powierzchnie

Współczesne normy i kodeksy budowlane dotyczące praktyki projektowania wymagają oceny reakcji oszklonych powierzchni w odniesieniu do uderzeniowych oddziaływań dynamicznych, w celu uniknięcia kruchego pękania szkła. Badanie odporności na uderzenia ciałem miękkim pozwala odtworzyć efekt przypadkowego...

Cyfryzacja i inteligentna fabryka jako zintegrowana koncepcja dla firm zajmujących się obróbką szkła

Wiele firm z branży przetwórstwa szkła ma wystarczającą wydajność maszyn i systemów, aby przetwarzać zamówienia klientów. Ale brak wykwalifikowanych pracowników, procesy, które nie są optymalnie zharmonizowane, potrzeba dużej koordynacji wewnętrznej oraz rosnąca ilość danych dotyczących dostaw i pre...

Drzwi ze szklanymi skrzydłami

Drzwiami nazywany jest wyrób budowlany służący do zamykania otworu w ścianie oraz umożliwiający przejście, a w przypadku zastosowania szklanego skrzydła, także przepuszczający w stanie zamkniętym światło. We współczesnym budownictwie, wejścia do budynków oraz poszczególnych pomieszczeń są coraz czę...

Ramka dystansowa Butylver TPS: maksymalna wytrzymałość, automatyzacja produkcji i współczesny design

Produkcja okien i fasad architektonicznych wymaga coraz częściej opracowania wysoce spersonalizowanych propozycji, szczególnego designu i niestandardowego projektu w celu uzyskania awangardowej wydajności i najwyższego komfortu pomieszczeń mieszkalnych.   Wszystkie elementy muszą doskonale łą...

Profesjonalny montaż okien i drzwi Część 3: Mocowanie

Prawidłowy montaż jest niezbędny dla funkcjonalności i trwałości elementów, takich jak okna, drzwi, rolety i bramy. Oceny raportów ift pokazują, że ponad 50% wad konstrukcyjnych wynika z nieprawidłowego montażu. Aby tego uniknąć, trzy części artykułu ift Rosenheim przekazują informacje dotyczące pro...

Zamontuj poprawnie ścianę osłonową z nową instrukcją Część 2

Nowoczesne fasady są dziś często arcydziełami inżynierii. Wystarczy przypomnieć filharmonię w Hamburgu lub Burj Khalifa w Dubaju, obecnie najwyższy budynek na świecie o wysokości 828 m. Ale fasady „normalnych” budynków muszą również spełniać szeroki zakres wymagań w odniesieniu do fizyki budowli, no...

Zmiana na stanowisku dyrektora zarządzającego SWISSPACER

Andreas Geith, dotychczasowy dyrektor zarządzający SWISSPACER, odchodzi ze stanowiska z dniem 31 maja 2020 r. Decyzję tę podjął osobiście, aby cieszyć się przejściem na emeryturę. Pani Victoria Renz-Kiefel, dotychczasowa dyrektor ds. strategii spółki Saint-Gobain High Performance Solutions przejmuje...

Glasbau 2020

Tegoroczne wydanie książki Glasbau 2020, jest kolejną, oczekiwaną publikacją wybranych prac naukowych, dotyczących aktualnego stanu wiedzy nt. konstrukcji ze szkła w budownictwie.   Grono 75 autorów, pracujących głównie w Niemczech i w Austrii, ale pochodzących też z innych krajów, zaprezento...

Firma DZIADEK dołącza do inicjatywy G-U

Firma DZIADEK, producent stolarki okienno-drzwiowej, dołącza do ekspertów portalu www.drzwitarasowe.pl, który powstał z inicjatywy Grupy G-U. Strona drzwitarasowe.pl jest poświęcona rozwiązaniom do drzwi podnoszono-przesuwnych i adresowana do osób, które szukają informacji na temat nowoczesnych rozw...

ML System z powodzeniem realizuje projekty strategiczne Quantum Glass oraz Ultra PV

ML System zainstalował dotychczas pilotażowo moduły z powłoką kwantową na budynku biurowym firmy ALURON w Zawierciu oraz we własnej, nowo wybudowanej fabryce dla projektu Quantum Glass, zlokalizowanej w podrzeszowskim Zaczerniu.

Kamery termowizyjne - przegląd

             (kliknij na rysunek aby zobaczyć                           szczegóły oferty firmy)        

Deklaracja środowiskowa EPD dla lustra ekologicznego MIRALITE PURE

Lustro MIRALITE PURE po raz kolejny zostało docenione za najwyższą jakość oraz minimalny wpływ na środowisko. Właśnie otrzymało Deklarację Środowiskową Produktu (Environmental Product Declaration). Jest to kolejne potwierdzenie najwyższej jakości lustra MIRALITE PURE, a zarazem efekt działań związa...

ROLLTECH uruchamia nową stronę internetową i aktualizuje aplikację WINUM dla ekspertów w firmach stosujących ciepłe ramki w szybach zespolonych

W Rolltech zawsze liczy się wygoda użytkownika. Dzięki nowej stronie internetowej, całkowicie odświeżonemu projektowi i nawigacji, a także zaktualizowanej zawartości aplikacji, która oblicza wartość Psi (liniowy współczynnik przenikania ciepła) dla szyb zespolonych, lider Grupy Fenzi w rozwoju i pro...

VITRO-JET MULTIFLEX, nowa koncepcja kompaktowych drukarek cyfrowych do szkła architektonicznego

Firma Tecglass, lider technologii w dziedzinie druku cyfrowego na szkle, wprowadza na rynek nową maszynę – „autentycznie przełomową” - zaprojektowaną, aby umożliwić każdej firmie zajmującej się szkłem architektonicznym „skok” w kierunku druku cyfrowego.

  • Jak przyspieszyć montaż okien na wysokościach?

  • Dom bez barier architektonicznych 2020

  • Efektywność kosztowa produkcji szkła laminowanego, którą należy uwzględnić

  • Czy warto wprowadzić większą cyfryzację do procesu laminowania szkła?

  • Wyjątkowa sława i reputacja – od rozpadającego się otoczenia do dzisiaj

  • Szybka lokalizacja nieszczelności dzięki przemysłowej kamerze dźwiękowej

  • Inżynierskie programy komputerowe do określania oddziaływania uderzenia ciałem miękkim na przeszklone powierzchnie

  • Cyfryzacja i inteligentna fabryka jako zintegrowana koncepcja dla firm zajmujących się obróbką szkła

  • Drzwi ze szklanymi skrzydłami

  • Ramka dystansowa Butylver TPS: maksymalna wytrzymałość, automatyzacja produkcji i współczesny design

  • Profesjonalny montaż okien i drzwi Część 3: Mocowanie

  • Zamontuj poprawnie ścianę osłonową z nową instrukcją Część 2

  • Zmiana na stanowisku dyrektora zarządzającego SWISSPACER

  • Glasbau 2020

  • Firma DZIADEK dołącza do inicjatywy G-U

  • ML System z powodzeniem realizuje projekty strategiczne Quantum Glass oraz Ultra PV

  • Kamery termowizyjne - przegląd

  • Deklaracja środowiskowa EPD dla lustra ekologicznego MIRALITE PURE

  • ROLLTECH uruchamia nową stronę internetową i aktualizuje aplikację WINUM dla ekspertów w firmach stosujących ciepłe ramki w szybach zespolonych

  • VITRO-JET MULTIFLEX, nowa koncepcja kompaktowych drukarek cyfrowych do szkła architektonicznego

 

 Baner 2

 

wlasna-instrukcja ift--baner do newslet-2019

 

 LiSEC SS Konfig 480x120

 

Szkło artystyczne w architekturze japońskiej. Część 5

Studium współczesnej japońskiej architektury szkła podjęli autorzy w tym piśmie w swoim artykule Kulisy architektury szkła w Japonii [1].

 

Zostało ono rozwinięte w artykułach: Nowa architektura szkła w Japonii • Budynki komercyjne [2], Budynki użyteczności publicznej [3], Stacje kolejowe [4], Terminale lotnicze [5], Miejsca obsługi podróżnych na autostradach [6], Szkło w krajobrazie i jego walory estetyczne [7] oraz Szkło we wnętrzch i jego walory estetyczne [8].

 

Ukazały się ponadto artykuły na temat walorów technicznych nowoczesnego szkła produkowanego w Japonii [9] i szkła w realizacjach firmy Bohlin Cywinski Jackson [10]. Pierwsza część artykułu Szkło artystyczne w architekturze japońskiej [17] poświęcona była historii szkła w Japonii z uwzględnieniem szkła dekoracyjnego (kryształy) oraz zawierała początek omówienia witraży.

 

Druga część [25] stanowiła kontynuację tematu, natomiast trzecia i czwarta kończyły temat witraży japońskich  i innych technik [27, 32]. Niniejsza, piąta część poświęcona jest artystycznemu zastosowaniu bloków szklanych oraz formom i obiektom artystycznym wykonanym ze szkła.

 

 2019 12 10 1

Fot. 83. Tokio – włoskie bloczki szklane w „Maison Hermes”, 2001 – detal

 

 

Efekty artystyczne bloków szklanych
Bloki szklane stosuje się zarówno na elewacje, jak i we wnętrzach. Są materiałem popularnym, ale wysokiej jakości bloczki szklane i umiejętnie zastosowane pozwalają na spektakularne efekty. Najlepszym przykładem artystycznej elewacji jest budynek „Maison Hermes” (2001) na Ginzie w Tokio.

 

Włoski architekt Renzo Piano (Renzo Piano Building Workshop), który jest także autorem Centrum Pompidou w Paryżu, zaprojektował budynek ze ścianami kurtynowymi wykonanymi z eleganckich włoskich szklanych bloczków o wymiarach 45x45 cm (fot. 83). Intencją projektanta inspirowanego tradycyjnymi japońskimi latarniami było przywołanie wrażenia lampionu*).

 

W ciągu dnia półprzezroczysta elewacja oddaje zarys tego, co dzieje się w środku, ale ze względu na grubość elementów szklanych obiekty są rozmyte (fot. 84). W nocy cały budynek jest rozświetlony jak wielka latarnia i stanowi fragment nocnego krajobrazu Ginzy (fot. 85). Bloki szklane mogą zatem być tworzywem służącym do usyskania artystycznego efektu w architekturze.

 

Przykładem aranżacji wnętrz przy użyciu szklanych luksferów jest stacja metra „Akabanebashi Station” (Akabanebashi-eki; 2000) na linii Ōedo Line (Ōedo-sen) w Tokio. Ściany na poziomie holu oraz peronów są licowane blokami szklanymi, które są także podświetlone. Kolorowa iluminacja światłem LED pt. „City Fireflies” (Tokai no hotaru) została zaprojektowana i wykonana przez firmę Iwasaki Electric Co., Ltd. (Iwasaki Denki).

 

„Świetliki”, które pojawiają się głównie w postaci ruchomych linii o zmieniających się barwach niebieskiej i pomarańczowej, ożywiają wnętrze i nawiązują do charakterysyki okolicy, w której nocą występują świetliki (fot. 86).

 

 

 2019 12 10 2

Fot. 84. „Maison Hermes” – widok w dzień

 

 2019 12 10 3

Fot. 85. „Maison Hermes” – widok o zmroku

 

 2019 12 10 4

Fot. 86. Tokio – bloki szklane w „Akabanebashi Station”, 2000

 

 

W holu pustaki są szare, matowe, i tylko występujące gdzieniegdzie przezroczyste luksfery stanowią akcent artystyczny (fot. 87). Harmonizują one ze sufitem z paneli ze stali nierdzewnej oraz z białą posadzką. Na peronie szklane pustaki mają fakturę i są przejrzyste (fot. 88). Szklane luksfery, zastosowane w kolejnych częściach stacji, zapewniają ciągłość kolorystyki i materiału, co jest podstawą koncepcji wnętrza. Luksfery tutaj nie są iluminowane, tylko odbijają oświetlenie (fot. 89).

 

2019 12 10 5  

Fot. 87. „City Fireflies” – detal „City Fireflies”

 

2019 12 10 6

Fot. 88. „Akabanebashi Station” – detal peronu

 

2019 12 10 7

Fot. 89. „Akabanebashi Station” – detal peronu

 

2019 12 10 8

Fot. 90. Tokio – bloczki szklane w „Kokkai-gijidōmae Station”, 1972 – detal

 

2019 12 10 9

Fot. 91. „Kokkai-gijidōmae Station” – detale

 

Bloczki szklane zastosowane na mniejszą skalę znajdują się na stacji metra „Kokkai-gijidōmae Station” (Kokkai-gijidōmae-eki; 1972) na linii Chiyoda Line (Chiyoda-sen). W holu występują w kolorze zielonym, jako fragment elementów z nazwą stacji, które umiejscowione są na ścianach wyłożonych panelami drewnianymi (fot. 90). Na peronach luksfery są elementem ścian, a także kolumn. Bloczki tworzą mozaikę w kolorach białym i zielonym (fot. 91).

 

Prawdziwą kompozycję artystyczną z bloczków szklanych można podziwiać w „Terminalu 1” portu lotniczego „Narita International Airport” (Narita Kokusai Kūkō) w mieście Narita, w prefekturze Chiba. „The land of nature’s purity” (Kiyorakana jinen no sato; 1998) autorstwa Itoko Iwaty, jest mozaiką o powierzchni 180 m2, która znajduje się w holu odlotów na poziomie czwartej

 

kondygnacji (fot. 92, fot. 93). Bloczki szklane obrazujące niebieskie niebo i wodę, kwitnące kwiaty i drzewa, oraz zieleń wyrażają zalety regionu oraz urok przyrody [28]. Bloczki są różnobarwne i w zależności od barwy mają zróżnicowane faktury (fot. 94, fot. 95). Znacznych rozmiarów „Szklana wieża” licowana kolorowymi bloczkami szklanymi i nawiązująca do lokalizacji lotniska ma tutaj znaczenie symboliczne.

 

 2019 12 10 10

Fot. 92. Narita – „The land of nature’s purity”, 1998

 

 2019 12 10 11

Fot. 93. „The land of nature’s purity”

 

 2019 12 10 12

Fot. 94. „The land of nature’s purity” – detal

 

 2019 12 10 13

Fot. 95. „The land of nature’s purity” – detal

 

 2019 12 10 14

Fot. 96. Tokio – „Louis Vuitton Roppongi Hills”, 2003

 

 2019 12 10 15

Fot. 97. „Louis Vuitton Roppongi Hills” – detal

 

 

Formy szklane
We współczesnej architekturze projektuje się szklane formy, które pełnią różne funkcje, m.in. są elementem ściany osłonowej, ekspozycji artystycznej lub są same w sobie elementem sztuki. W budynku „Louis Vuitton Roppongi Hills” (Rui Vuiton Roppong i Hiruzu; 2003), japoński architekt Jun Aoki (Jun Aoki & Associates) zastosował zarówno w projekcie elewacji jak i we wnętrzach elementy szklanych tub „glass tube units” (fot. 96).

 

 

Ściana osłonowa budynku zawiera w sumie 28 000 przezroczystych szklanych tub o średnicy 10 cm i długości 30 cm, które zostały umieszczone pomiędzy dwiema taflami szkła (fot. 97). Zastosowanie w elewacji elementów szklanych tub, a także przezroczystego szkła oraz refleksyjnej stali nierdzewnej, nadaje budynkowi wygląd kojarzący się z nowocze-

 

sną techniką i luksusem. Wnętrza zostały celowo zaprojektowane w sposób dość skomplikowany. W ten sposób proste formy szklane wywołują zarówno wrażenie jedności jak i zróżnicowania oraz bogactwa. W innym obiekcie „Louis Vuitton Osaka Shinsaibashi” (Rui Vuiton Ōsaka Shinsaibashi; 2011) fasada emituje trójwymiarowe motywy monogramów (fot. 98). Złożona jest z elementów szklanych, w których osadzono również szklane monogramy (fot. 99).

 

Dzięki temu do wnętrza przedostaje się poprzez niższe partie budynku światło dzienne, które zostaje zmieszane z artystycznie przefiltrowanym doświetleniem z wyższych partii elewacji. Przykładem obiektu, który ma także wydźwięk krajobrazowy, jest „S-Art House” (S-tei; 2010), będący jednym z elementów szerszego projektu „Inujima Art House Project” (Inujima ie purojekuto; 2010). W ramach tego założenia architekt Kazuyo Sejima (Kazuyo Sejima & Associates) zaprojektowała nowe obiekty oraz zrewaloryzowała stare budynki na wyspie Inujima, w prefekturze Okayama [29].

 

Obiekty istniejące i nowe zostały zamienione na galerie i przestrzenie publiczne. Sejima zastosowała nowoczesne materiały, takie jak szkło, akryl, aluminium i wykreowała nowe formy. Przedstawiona forma ze szkła jest małym, wąskim obiektem wykonanym ze szklanych paneli (fot. 100). Funkcję dekoracyjną pełni płyta z nadrukiem, która znajduje się wewnątrz (fot. 101).

 

Dekoracja znajdująca się w środku jest od czasu do czasu wymieniana. Szklana forma jest przezroczysta i przepuszcza promienie świetlne, dzięki czemu obserwator widzi nie tylko to, co znajduje się w środku, ale także odbicia nieba i sąsiednich, tradycyjnych budynków. Efekt artystyczny został osiągnięty dzięki podstawowym walorom szkła, jakimi są przezierność i odbijanie światła.

 

(...)

 

 

Obiekty artystyczne ze szkła
Szkło jest materiałem, którego używają artyści w celu wykreowania instalacji przestrzennych, obiektów sztuki abstrakcyjnej, konceptualnej, itp. Leandro Erlich jest argentyńskim artystą uprawiającym sztukę konceptualną [30]. W niektórych swoich dziełach wykorzystuje zjawisko iluzji optycznej stosując na przykład gigantyczne lustra odbijające jakiś wizerunek (np. w pracy „Dalston House”; 2013).

 

Jest on autorem serii prac „Cloud” (ultra-clear glass, ceramic ink, wood, light), eksponowanych we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Japonii (fot. 102). Jedna z tych instalacji znajduje się w Tokio w dzielnicy Kasumigaseki przed budynkiem „Īno Building”. „Cloud” (2011) jest jakby chmurą zamkniętą w szklanym kontenerze o wymiarach 199,5 x 205 x 81 cm (fot. 103). Efekt ten artyta uzyskał montując w szklanym prostopadłościanie z superprzejrzystego szkła kilka tafli szkła z rysunkiem wykonanym tuszem ceramicznym (fot. 104).

 

W kolejnych pracach ilustracje przedstawiają geograficzne kształty Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Japonii. Jednym z najbardziej znanych dzieł Erlicha jest „Swimming Pool” (2004; concrete, glass, water, 280 x 402 x 697 cm.). Praca ta należy do stałej kolekcji muzeum „21st Century Museum of Contemporary Art” (Kanazawa 21 Seiki Bijutsukan) w Kanazawa. Iluzja polegająca na tym, że widzi się ubranych ludzi stojących w basenie wynika z zastosowania i z zalet szkła (fot. 105).

 

 2019 12 10 16

Fot. 98. Osaka – „Louis Vuitton Osaka Shinsaibashi ”, 2011

 

 2019 12 10 17

Fot. 99. „Louis Vuitton Osaka Shinsaibashi” – detal

 

 2019 12 10 18

Fot. 100. Prefektura Okayama – „S-Art House”, 2010

 

 2019 12 10 19

Fot. 101. „S-Art House” – detal

  

Modele prac artysty były prezentowane na wystawie „Leandro Erlich: seeing and believing” w Mori Art Museum w 2017 r. (fot. 106). Szklane lustra są medium wykorzystywanym często przez Erlicha, jak na przykład w pracy „Building” (2017; light, iron, wood, mirror) (fot. 107). Na elewacji odbitej w lustrze widać postacie zwiedzających. Wyglądają tak, jakby siedzieli na fasadzie budynku. Erlich chciał w ten sposób dać okazję ludziom do spotkania i interakcji wychodzącej poza zwykłą konwencję.

 

Szkło może być także stosowane w elementach rzeźbiarskich. We wspomnianym już terminalu lotniczym „Terminal 1” w Narita w skrzydle wschodnim na poziomie 4F znajdują się także rzeźby o aerodynamicznym kształcie. Jedna w kolorze niebieskim „B.S. East” (Burū sukai īsuto; 2006; 4.5 m x 2.2 m x 1.6 m) symbolizuje chmury na Wschodzie, a druga w kolorze fioletowym „V.O. West” (Vuaioretto ōshan uesuto; 2006; 4.5 x 2.4 x 1.6 m) usosabia fale na Zachodzie (fot. 108).

 

Taka koncepcja nawiązuje do faktu, że słońce wschodzi na Wschodzie i potem zachodzi nad morzem na Zachodzie [31]. Kształty rzeźb mają związek z tradycją: chmury nawiązaują do kompozycji „Bosatsu on clouds” (Unchūkuyō Bosatsu) znajdującej się w świątyni Byōdō-in w Kioto, a fale do tradycyjnego wzoru stosowanego w kimonach kaibu mon’yō. Autorem prac jest artysta Tetsuya Nakamura. W Tokio, w dzielnicy Roppongi Hills, znajduje się szereg obiektów artystycznych wykonanych ze szkła. Jednym z nich jest wygięty ekran cyfrowy „Counter Void” (Kauntā Voido; 2003).

 

Ten element artystyczny zaprojektowany został przez Tatsuo Miyajimę. W dzień wygląda on jak owalna ściana ze szkła nieprzeziernego (fot. 109), a w nocy na ekranie pojawiają się czarne cyfry. Całość wykonana jest z aluminium i ze szkła podświetlanego światłem LED. Projektant Tokujin Yoshioka jest z kolei autorem instalacji pt. „Chair disappears in the rain” (Ame ni kieru isu; 2003). Na chodniku, obok szklanego, nieregularnego obiektu stoi szklane krzesło, na którym można usiąść (fot. 110).

 

2019 12 10 20 

Fot. 102. „Cloud”, 2016 – model

 

2019 12 10 21

ot. 103. Tokio – „Cloud”, 2011

 

2019 12 10 22

Fot. 104. „Cloud” – detale

 

2019 12 10 23

Fot. 105. Kanazawa – „Swimming Pool”, 2004

 

2019 12 10 24

Fot. 106. Tokio – „Swimming Pool” – model

 

2019 12 10 25

Fot. 107. Tokio – instalacja „Building”, 2017

 

2019 12 10 26

Fot. 108. Narita – rzeźba „Violet ocean West” w tle rzeźba „Blue sky East”, 2006

 

 

Z jednej strony te obiekty artystyczne nie rzucają się w oczy, gdyż wtapiają się w krajobraz ulicy, ale z drugiej, zauważone stają się symbolem tej nowoczesnej dzielnicy, na równi z innymi obiektami artystycznymi, wykonanymi z innych materiałów.

 

Tokujin Yoshioka jest także autorem szklanego pawilonu herbacianego „Glass Tea House Kou-an” (Garasu no chashitsu – kōan), który został zaprojektowany na „Weneckie Biennale Architektury” w ramach 54. Biennale w Wenecji w 2011 r.

 

Po wystawie pawilon był eksponowany na tarasie widokowym świątyni Shogunzuka Dainichi-do, z którego podziwiać można panoramę Kioto. Obecnie instalacja znajduje się na terenie National Art Center (Kokuritsu Shin-Bijyutsukan) w Tokio (fot. 111).

 

Pawilon herbaciany nie został zbudowany z konwencjonalnych materiałów i nie zawiera charakterystycznych dla architektury chashitsu elementów. Pawilon otoczony jest szklanymi ławkami, a do środka prowadzi szklany próg.

 

Oszczędność materiału, który ogranicza się do szkła i wyraża światło, oddaje ideę wyrafinowanej estetyki ceremonii herbaty chanoyu i architektury pawilonu herbacianego. Kryształowe szkło odbija światło i tworzy, zgodnie z intencją autora, „architekturę światła”.

 

 2019 12 10 27

Fot. 109. Tokio – „Counter Void”, 2003

 

2019 12 10 28

Fot. 110. Tokio – „Chair disappears in the rain”, 2003

 

2019 12 10 29

Fot. 111. Tokio – „Glass Tea House Kou-an”, 2011

 


Zakończenie
Cykl pięciu arykułów na temat szkła artystycznego w Japonii przedstawił różnorodność i bogactwo różnych form sztuki wyeksponowanej w przestrzeni publicznej – we wnętrzach budynków użyteczności publicznej, na dworcach kolejowych, itp. oraz także na zewnątrz.

 

Obecnie szkło arystyczne, mimo że w budownictwie tradycyjnym nie było stosowane, jest istotnym środkiem wyrazu we współczesnej architekturze japońskiej. Szkło artystyczne występuje w różnych postaciach, ale najbardziej popularne są w Japonii witraże. Można je napotkać w budynkach związanych z oświatą, nauką, kulturą, a także na dworcach, w terminalach lotniczych, w ratuszach miejskich, jak również w obiektach prywatnych, w siedzibach korporacji i na mniejszą skalę w obiektach sakralnych.

 

Oprócz witraży obecnie coraz bardziej popularne staje się szkło wykonane w technologii druku cyfrowego. Ze względu na niższy koszt, w porównaniu na przykład do witraży, ma ono przed sobą dużą przyszłość i zapewne będzie dominowało w najbliższych latach, szczególnie w projektach wnętrz. Ciekawym elementem nadającym wnętrzom i miastu lekkości i świeżości są obiekty artystyczne ze szkła wykonane przez awangardowych artystów.

 

Jedną z takich prac była rzeźba szklana pt. „Dusza fortepianu”, zaprojektowana przez architekta i artystę Tomasza Urbanowicza (Archiglass) na światową wystawę „EXPO 2005” w prefekturze Aichi.

 

 (...)

 

dr Ewa Maria Kido
CTI Engineering Co., Ltd., Tokio;
Tokyo City University, Tokio

prof. Zbigniew Cywiński
Politechnika Gdańska

 

Bibliografia
[1] Cywiński Z., Kido E.M.: Kulisy architektury szkła w Japonii. „Świat Szkła” 4/2012.
[2] Kido E.M., Cywiński Z.: Nowa architektura szkła w Japonii – Budynki komercyjne. „Świat Szkła”: 6/2012 – Część 1 i 7-8/2012 – Część 2.
[3] Kido E.M., Cywiński Z.: Nowa architektura szkła w Japonii – Budynki użyteczności publicznej. „Świat Szkła”: 11/2012 – Część 1 i 12/2012 – Część 2.
[4] Kido E.M., Cywiński Z.: Nowa architektura szkła w Japonii – Stacje kolejowe. „Świat Szkła”: 5/2013 – Część 1 i 11/2013 – Część 2.
[5] Kido E.M., Cywiński Z.: Nowa architektura szkła w Japonii – Terminale lotnicze, „Świat Szkła” 12/2013 – Część 1 i 12/2014 – Część 2.
[6] Kido E.M., Cywiński Z.: Nowa architektura szkła w Japonii. Miejsca obsługi podróżnych na autostradach. „Świat Szkła”: 6/2014 – Część 1 i 7-8/2014 – Część 2.
[7] Kido E.M., Cywiński Z.: Nowa architektura szkła w Japonii. Szkło w krajobrazie i jego walory estetyczne. „Świat Szkła”: 3/2016 – Część 1; 4/2016 – Część 2; 5/2016 – Część 3 i 7-8/2016 – Część 4.
[8] Kido E.M., Cywiński Z.: Nowa architektura szkła w Japonii. Szkło we wnętrzach i jego walory estetyczne. „Świat Szkła”: 4/2017– Część 1; 6/2017 – Część 2; 10/2017 – Część 3 i 1/2018 – Część 4.
[9] Kido E.M., Cywiński Z.: O nowych gatunkach szkła w Japonii. „Świat Szkła”: 10/2014 – Część 1; 12/2014 – Część 2 i 5/2015 – Część 3.
[10] Kido E.M., Cywiński Z.: Nowa architektura szkła w Japonii – Architektura kreowana szkłem w realizacjach firmy Bohlin Cywinski Jackson dla Apple Inc. „Świat Szkła” 9/2015.
[11] http://asianartnewspaper.com/the-beauty-of-japanese-glass/(31.01.2018).
[12] https://www.glassart.org/1998BriefHistoryOfJapaneseGlass.html (2.02.2018).
[13] https://www.archdaily.com/800092/tokyu-plaza-nikken-sekkei(07.02.2018).
[14] https://www.swiat-szkla.pl/kontakt/12210-rozwoj-technikiwitrazownictwa-na-przestrzeni-wiekow.html (8.02.2018).
[15] Fekecz-Tomaszewska B.: Narodziny witraża – od starożytności do czasów karolińskich. „Świat Szkła” 9/2016.
[16] Fekecz-Tomaszewska B.: Rozkwit i schyłek sztuki witrażowej – od średniowiecza do XVIII w. „Świat Szkła”: 9/2017 – Część 1, 11/2017 – Część 2.
[17] Kido E.M., Cywiński Z.: Szkło artystyczne w architekturze japońskiej– Część 1. „Świat Szkła” 6/2018.
[18] https://jptca.org/en/publicart031/ (8.02.2018).
[19] http://at-art.jp/tag/stained-glass/ (8.02.2018).
[20] https://jptca.org/en/publicart/ (8.02.2018).
[21] http://www.shikoku-np.co.jp/national/life_topic/20040306000179(8.02.2018).
[22] http://jptca.org/publicart514/ (10.02.2018).
[23] http://crearejp.com/en/category/stained-glass/ (12.02.2018).
[24] https://jptca.org/en/news/2016/5746/ (10.02.2018).
[25] Kido E.M., Cywiński Z.: Szkło artystyczne w architekturze japońskiej– Część 2. „Świat Szkła” 1/2019.
[26] https://www.toshiba-elevator.co.jp/elv/pr/elevatornavi/pdf/navi37.pdf (12.02.2019).
[27] Kido E.M., Cywiński Z.: Szkło artystyczne w architekturze japońskiej– Część 3. „Świat Szkła” 9/2019.
[28]/ http://www.iwataglassart.com/index.html (1.03.2019).
[29] http://benesse-artsite.jp/art/inujima-arthouse.html (1.03.2019).
[30] http://artfrontgallery.com/en/artists/Leandro_Erlich.html (1.03.2019).
[31] https://www.narita-airport.jp/en/fun/art_promenade (6.03.2019)
[32] Kido E.M., Cywiński Z.: Szkło artystyczne w architekturze japońskiej– Część 4. „Świat Szkła” 10/2019.

 

 

Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym 

Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne 
Więcej informacji:  Świat Szkła 12/2019
 

 

 

Czytaj także --

  

20130927przycisk newsletter

  

 

 

01 chik
01 chik
         
Zamknij / Close [X]