Tegoroczna Konferencja GlassPrint 2015, przez wielu uczestników została obwołana jako najlepsza ze wszystkich dotychczasowych, wraz z towarzyszącą wystawą odbyła się w listopadzie w Düsseldorfie w Niemczech. Przedstawiono na niej międzynarodowej publiczności najnowsze trendy w dekoracji elementów szklanych i rozwój w tym zakresie nakładania powłok malarskich na szkło.
Organizowana po raz szósty, osiągnęła rekordową frekwencję – ok. 200 uczestników – w tym przedstawicieli firm przetwarzających szkło, firm zajmujących się zdobieniem szkła oraz firm zajmujących się dystrybucją i montażem wyrobów szklanych. Uczestnicy przyjechali z 26 różnych krajów, nie tylko z całej Europy kontynentalnej i Wielkiej Brytanii, ale także z tak odległych miejsc, jak Kanada, Chiny, Japonia , Korea, Kuwejt i Stany Zjednoczone.
Rozbudowany Program konferencji
Program dwudniowej konferencji zawierał serię technicznych prezentacji konferencyjnych i umożliwiał dostęp do najnowszych zaawansowanych technologii druku na różnych rodzajach szkła: architektonicznego, samochodowego, gospodarczego, a także do zastosowań specjalistycznych, jako aktywne szklane ekrany.
Wśród kluczowych wykładów, obejmujące sektory szkła płaskiego i opakowaniowego znalazły się następujące wystąpienia:
- Adeline Farrelly, Sekretarz Generalny FEVE przedstawił konkurencyjność, wyzwania i możliwości dla europejskiego przemysłu opakowań szklanych,
- Cédric Janssens, ekspert organizacji „Glass for Europe”, przedstawił Reformy polityki UE w zakresie efektywności energetycznej w budynkach.
- Timo Feuerbach przedstawiciel Forum Technologii Szkła, będącego częścią stowarzyszenia VDMA, przekazał refleksje producentów maszyn i rządzeń do druku na szkle na wyzwania nowej generacji organizacji produkcji czyli na Glass Industry 4.0.
Druk na szkle “na żywo”
W tej edycji konferencji po raz pierwszy został dodany do programu panel dyskusyjny GlassPrint LIVE (Druk na szkle “na żywo”). W panelu wzięli udział specjalnie wybrani eksperci w zakresie zdobienia szkła, którzy odpowiadali na pytania słuchaczy dotyczące aktualnych zagadnień.
Paneliści reprezentowali kluczowych producentów szkła płaskiego i opakowaniowego, firm zajmujących się zdobieniem szkła. Wśród nich znajdowali się: Simone Baratta (kierownik ds. badań i rozwoju, Bormioli Luigi), Olivier Dangmann (kierownik ds. innowacji, O-I Europe), Alvise Cavallari (kierownik ds. innowacji w opakowaniach, Nestlé), Martin Hehl-Heinz (dyrektor techniczny ds. badań i rozwoju, Sahm) i Carsten Schwabe (dyrektor do ds. innowacji i nowych rozwiązań w zakresie szkła płaskiego, Schott).
Prezentacje techniczne
Eksperci techniczni pracujący dla różnych firm w sektorze zdobienia szkła wygłosili szereg prezentacji demonstrujących istniejące procesy technologiczne i nowe pomysły, zapewniające polepszenie jakości i efekty dodatkowe zwiększające wartość produktu końcowego
Prezentacje te obejmowały:
- Cyfrowy druk dekoracji szklanych butelek w masowej produkcji dla przemysłu napojów: wyzwania i rozwiązania (Curvink)
- Cyfrowy druk na szkle płaskim vs. sitodruk: zalety i ograniczenia (Durst)
- Druk cyfrowy na szkle gospodarczym: droga od teorii do realizacji (Fermac)
- Nowe trendy i rozwój aplikacji organicznych w przemyśle szklarskim (Ferro)
- Druk atramentowy a szkło (Global Inkjet Systems)
- Określanie i wybór system utwardzania UV (Integration Technology)
- Metalizacja „na nowo” (Isimat)
- Tendencje w zakresie kontroli druku na szklanych opakowaniach (KBA-Kammann)
- Powłoka UV nakładana walcami na szkło w połączeniu z drukiem cyfrowym UV (Marabu)
- Przezroczyste obrazy (Ormo Print druku)
- Szkło-IMD / FIM: tusze do drukowania i zwiększania przyczepność do szkła (backmolding) (Pröll)
- 100 elementów na minutę: wyzwania w utwardzaniu UV przy druku na szkła gospodarczym (Ruco)
- Jak standaryzacja procesów może zwiększyć wydajność drukowania szkła opakowaniowego (Sefar)
- Technologia druku ekranów i automatyka (Sign-Tronic AG / Grünig-Interscreen)
- Koncepcja ekranów komputerowych i niebieskich diod rozwiązana (SRS)
- Innowacje i dekoracje (Stölzle Glass Group)
Każdy, kto nie mógł przybyć na konferencję GlassPrint 2015 i chciałby obejrzeć prezentacje z tej konferencji może teraz zakupić kompletny pakiet online w www.esma.com/shop/glassprint2015
Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne
Więcej informacji: Świat Szkła 01/2016