XXII edycja międzynarodowych targów technologii szkła organizowanych przez GIMAV zgromadziła 120 wystawców i 6150 zwiedzających z 75 krajów. Cyfrowy „bliźniak” VitrumLife rejestruje 110 000 wizyt.
Sukces odniosło również Milan Glass Week, impreza przybliżająca zalety szkła mieszkańcom i turystom odwiedzającym Mediolan. Pierwsza edycja tej imprezy była niezwykle interesująca, odbyły się liczne spotkania i tematyczne wystawy oraz pokazy prezentowane w różnych punktach miasta – w sumie 45 wydarzeń odwiedziło 10 000 gości.
Prezydent Targów VITRUM Zandonella Necca powiedział: Aktywacja synergii z całym łańcuchem dostaw i otwarcie się na ogół społeczeństwa jest kluczem do uczynienia Mediolanu szklaną stolicą. Organizatorzy już pracują nad Vitrum 2023 i Glass Week 2022 .
Dwudziesta druga edycja VITRUM, odbywającej się co dwa lata międzynarodowej wystawy poświęconej maszynom i technologiom do obróbki szkła, organizowanej przez GIMAV, zamyka się pozytywnie pomimo trudności i ograniczeń spowodowanych pandemią.
Jednocześnie to potwierdzenie ducha entuzjazmu sektora poświęconego innowacjom, gdzie doskonale widać ogromne możliwości włoskiej myśli technologicznej. Od 5 do 8 października pawilony Fiera Milano gościły 120 wystawców, którzy spotkali się z ponad z 6150 zwiedzających, z czego 45% z zagranicy z 75 krajów.
Natomiast powierzchnia wystawiennicza liczyła łącznie 22 450 m2, i była o około 20% większa w porównaniu z poprzednią edycją 2019 roku.
– Nawet jeśli w ciągu ostatnich dwóch lat świat się zmienił, VITRUM z determinacją kontynuuje swoją drogę, aby stać się punktem odniesienia dla innych specjalistycznych targów maszyn i urządzeń do obróbki szkła, niezastąpionym miejscem spotkań dla wszystkich profesjonalistów z przemysłu szklarskiego – mówi prezes VITRUM Dino Zandonella Necca.
W tym roku wystawcy zaprezentowali się w wielkim stylu, prezentując na targach najnowsze osiągnięcia technologiczne i innowacje oraz znajdując w VITRUM wiele okazji do dyskusji i biznesu. A wszystko po to, aby umożliwić producentom, agentom, nabywcom, przedstawicielom włoskich i międzynarodowych stowarzyszeń szklarskich oraz wyspecjalizowanym mediom możliwość spotkań po wielu miesiącach pandemii.
VITRUM 2021 został wzbogacony o dwie nowe funkcje: platformę cyfrową VitrumLife oraz Milan Glass Week, podczas którego branża szklarska po raz pierwszy zaprezentowała się szerokiej publiczności. Jak mówią szefowie targów: Położyliśmy w ten sposób podwaliny pod to, by Mediolan stał się stolicą technologii szklarskich w nadchodzących latach.
Przybliżając tę edycję VITRUM 2021 nie sposób nie wspomnieć o tym, iż wartość prezentowanych na targach maszyn wyniosła ponad 13 milionów; kategoria producentów stanowiła 75% wystawców.
Dzięki pomocy Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Współpracy Międzynarodowej oraz Agencji ICE obecnych było 60 czołowych kupców (Top Buyer) i liderów opinii z 29 krajów, którzy uczestniczyli w około 400 spotkaniach na stoiskach włoskich firm.
Mimo trudnych pandemicznych warunków potwierdził się międzynarodowy charakter imprezy: 50% zwiedzających pochodziło z Europy, pozostali proporcjonalnie z pozostałych obszarów (z Ameryki, Azji, Afryki i Oceanii).
VitrumLife, platforma cyfrowa, na której można było śledzić VITRUM online, oferowała około 50 godzin relacji wideo w czasie rzeczywistym oraz ciągły przepływ szczegółowych i merytorycznych informacji i wiadomości, angażując prawie 31 000 użytkowników (40% z nich to obcokrajowcy).
Dużą popularnością cieszyły się również kanały społecznościowe dedykowane wydarzeniu. W tym przypadku liczby mówią same za siebie: 75 000 wyświetleń na Instagramie, ponad 41 000 użytkowników dotarło poprzez profil wydarzenia na Facebooku (który wygenerował ponad 2700 interakcji), z kolei na Linkedin odnotowano 12 700 odsłon postów oraz duży wzrost zainteresowania: + 188% średnich wyświetleń i + 181% unikalnych użytkowników.
Dużą popularnością cieszyły się również kanały społecznościowe dedykowane wydarzeniu, z 75 000 wyświetleń na Instagramie, ponad 41 000 użytkowników dotarło poprzez profil wydarzenia na Facebooku, który wygenerował ponad 2700 interakcji, podczas gdy Linkedin odnotowuje 12 700 odsłon postów, + 188% średnich wyświetleń i + 181% unikalnych użytkowników.
Wreszcie, Milan Glass Week, zorganizowany równolegle z VITRUM, aby rozszerzyć wiedzę o zaletach szkła na cały łańcuch dostaw szkła, który przejawiał się w imprezach organizowanych w różnych punktach Mediolanu, z dwoma głównymi lokalizacjami Piazza Gae Aulenti i Fundacja Riccardo Catella – przyciągnał łącznie ponad 10 000 odwiedzających .
Wydarzenie odbyło się pod patronatem Regionu Lombardii i Metropolii Mediolanu, we współpracy z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i Współpracy Międzynarodowej, w partnerstwie z Milano Wine Week oraz Lifegate jako partnerem medialnym.
W organizację Milan Glass Week zaangażowano 6 mediolańskich muzeów, 12 szklanych budynków, odbyło się 26 imprez towarzyszących, m.in. „Vitrum Party on the Road”. Wystawiono 30 szklanych prac, w tym muzyczne bębny El Cocal Glass Studio oraz instalację artystyczną Potwór z Lagunyna Piazza Gae Aulenti, niezwykle realistycznie przedstawiającą wodnego potwora złożonego z 191 szklanych łusek, mającego ponad 6 metrów długości, która wzbudziła ciekawość okolicznych mieszkańców i turystów.
Na koniec warto dodać, iż wśród ponad 45 imprez organizowanych przez 4 dni odbyły się też twórcze warsztaty dla dzieci (we współpracy z KiKolle Lab) oraz wycieczki do odkrywania Szkła w Mediolanie (spotkania te zorganizowane zostały przez Stowarzyszenie Architektów Mediolanu i AIHV – Association Internationale). Bilety na te wydarzenia zostały wyprzedane na długo przed oficjalnym rozpoczęciem Tygodnia Szkła. To pokazuje, jak miasto Mediolan aktywnie włączyło się w tegoroczną edycję Milan Glass Week.
Wydarzenie przyciągnęło dużą publiczność zarówno tę „na żywo”, jak i w wersji „online”. Świadczy o tym ponad 25 tysięcy unikalnych użytkowników, którzy w ciągu 30 godzin transmisji na internetowych kanałach weszli w interakcję cyfrową, dzięki czemu grono odbiorców poszerzyło się do prawie miliona osób (z Włoch i z zagranicy).
– Na podstawie tegorocznych sukcesów możemy z optymizmem patrzeć w przyszłość i już planować kolejne wydarzenia – podsumowuje… sukcesów możemy już rozpocząć kolejne wydarzenia i myśleć jeszcze szerzej – podsumowuje Dino Zandonella Necca. – Następnym spotkaniem będzie Tydzień Szkła 2022, już rozpoczęliśmy działania komunikacyjne dedykowane wystawcom.
Pracujemy oczywiście nad przyszłoroczną edycją, którą zamierzamy poszerzyć o cykl spotkań i warsztatów dla najmłodszych. Mamy nadzieję, że będzie to odsłona wyjątkowa, również dlatego, że 2022 będzie Międzynarodowym Rokiem Szkła.”
Następna XXIII edycja VITRUM odbędzie się w 2023 roku, od 5 do 8 września w Fiera Milano, z perspektywą znalezienia się w kontekście nie naznaczonym już pandemią i u szczytu gospodarki, a tym samym z możliwością zorganizowania największej w historii wystawy VITRUM.
Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne
Więcej informacji: Świat Szkła 10/2021