Recykling w Polsce na fali wzrostu – wyniki europejskiego badania zachowań konsumenckich |
Data dodania: 22.04.20 |
Decyzje zakupowe w Polsce w coraz większym stopniu podejmuje się uwzględniając wpływ opakowań na środowisko. Nastąpił też wzrost selektywnej zbiórki wszystkich rodzajów opakowań, ale nadal brakuje kompleksowych rozwiązań systemowych.
To najważniejsze wnioski z niezależnego badania przeprowadzonego w 13 krajach europejskich w ramach analizy zachowań konsumenckich i zakupowych. Badanie zostało zlecone przez Friends of Glass oraz Europejską Federację Producentów Szklanych Pojemników na żywność i napoje oraz flakonów do perfum, kosmetyków i farmacji (FEVE).
Pod koniec marca 2020 roku decydenci państw unijnych, w tym także Polska, zgodzili się, że stymulacja gospodarek w czasie recesji wywołanej przez pandemię koronawirusa powinna się odbywać w myśl założeń Europejskiego Zielonego Ładu oraz zgodnie z celami zrównoważonego rozwoju wyznaczonymi przez ONZ.
Najnowsze dane pokazują, że również konsumenci z trzynastu europejskich krajów, w tym z Polski, coraz lepiej rozumieją konieczność dokonywania zmian swoich codziennych nawyków, także zakupowych, które mają wpływ na ochronę środowiska. Dostrzegają przy tym i potrafią wskazać na konkretne problemy z tym związane.
Najlepsze do żywności
Jednocześnie zauważają, że coraz więcej producentów je wykorzystuje do pakowania swoich wyrobów. Natomiast 9 na 10 europejskich respondentów poleciłoby opakowania szklane jako najlepsze do żywności i napojów.
W naszym kraju 88% Polek i Polaków deklaruje segregowanie szkła i tu ustępujemy tylko Austriakom (89%) i Włochom (90%) przy europejskiej średniej wynoszącej 84%. Jednak to w Polsce odnotowano największy progres w zakresie zbiórki opakowań szklanych w porównaniu do 2010 roku, wynoszący 16%!
Wciąż jest jednak wiele do zrobienia. Aż 97% pytanych Polek i Polaków odpowiedziało, że nie wie dokładnie jak segregować opakowania szklane. Polacy wraz z Chorwatami, Portugalczykami, Hiszpanami i Turkami dostrzegają też najwięcej przeszkód w recyklingu opakowań szklanych. Związane jest to najczęściej z brakiem kompleksowych rozwiązań systemowych bądź niewłaściwą lokalizacją oraz stanem pojemników do ich zbierania.
„Z jednej strony cieszymy się, że w Polsce tak szybko rośnie świadomość w zakresie recyklingu opakowań przede wszystkim szklanych, które zdaniem ankietowanych są najlepszymi opakowaniami do żywności i napojów. Polacy są też w europejskiej czołówce jeśli chodzi o deklarowane działania związane z segregacją opakowań.
Z drugiej strony, zdajemy sobie sprawę, że nie zawsze deklaracje pokrywają się z rzeczywistymi działaniami i wciąż jest ogromna potrzeba edukacji na temat właściwej segregacji, bo aż 97% z nas ma z tym problem. Stąd też projekty, takie jak EduPak Polska, których celem jest przekazanie wiedzy w formie zarówno praktycznej, jak i teoretycznej nauczycielom, dzieciom, młodzieży i rodzicom, są jednym z priorytetów naszych działań” - informuje Barbara Maciałczyk, kierownik marketingu Ardagh Group, reprezentująca Friends of Glass w Polsce.
Close the Glass Loop i piec przyszłości
Każda butelka ma znaczenie
O badaniu InSites survey: Niezależne badanie konsumenckie wykonane w ostatnim kwartale 2019 roku przez firmę The InSites Consulting, Badanie wykonane zostało w oparciu o panel badawczy online w 13 europejskich krajach (Francja, Włochy, Niemcy, Hiszpania, Wielka Brytania, Polska, Portugalia, Austria, Chorwacja, Czechy, Słowacja, Szwajcaria i Turcja) na reprezentatywnej grupie wiekowej 10 605 osób w przedziale 25-65 lat, składającej się w 75% z kobiet, a z 25% z mężczyzn.
Friends of Glass (Przyjaciele Szkła). To europejskie forum, które wspiera i promuje prawo konsumenta do możliwości wyboru produktów spożywczych w opakowaniach szklanych. Skupia ono tych wszystkich, którzy wierzą, że szkło jest najlepszym wyborem dla zdrowia rodzin i dla środowiska. „Przyjaciele Szkła” zostali powołani w 2009 roku przez Europejską Federację Opakowań Szklanych (FEVE) w odpowiedzi na ogólnoeuropejskie badanie zlecone przez FEVE we wrześniu 2008 r. i przeprowadzone przez Instytut Badawczy InSites. Badanie to wykazało, że 74% konsumentów europejskich preferuje opakowania szklane do napojów i żywności. Dziś te dane wzrosły do 87%. Dołącz do nas na profilu: www.facebook.com/friendsofglass
FEVE jest Federacją Europejskich Producentów Szklanych Pojemników na żywność i napoje oraz flakonów do perfum, kosmetyków i farmacji. Jej członkowie produkują ponad 80 miliardów szklanych pojemników rocznie. Stowarzyszenie ma około 60 członków korporacyjnych należących do około 20 niezależnych grup, które posiadają 160 zakładów produkcyjnych znajdujących się w 23 państwach europejskich i utrzymują 125 000 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy w całym łańcuchu dostaw. Więcej na www.feve.org
|