Głównym elementem tej realizacji Manufaktury Szkła Artystycznego z 2012 r. było umieszczenie fragmentów szklanej elewacji w krzywoliniowych ścianach, symbolizujących rozstąpienie się wód Morza Czerwonego co pozwoliło uciec Izraelitom przed Egipcjanami.
Projekt Muzeum został wykonany przez fińską pracownię architektoniczną, pod kierownictwem architekta Rainera Mahlamäki. Opiera się na planie kwadratu i przybiera postać sześcianu o szklanych ścianach. Zewnętrzna część zbudowana jest ze szklanych paneli i miedzianej siatki. Część wewnętrzna jest betonowa. Konstrukcja jej ścian opiera się na stalowych rurach powleczonych betonem. Ponieważ muzeum ma prezentować całą historię Żydów w Polsce, a nie tylko okres okupacji, projektant unikał podobieństwa do już istniejących muzeów holokaustu, które mają surową, betonową strukturę. Zgodnie z jego koncepcją, budynek ma mieć prostą, zewnętrzną formę, wpisaną w otaczający je park. Przeszklenie ma umożliwiać ponadto grę świateł. Projekt otrzymał nagrodę Chicago Athenaeum International Architecture Award.
Architekt w swoim projekcie przewidywał wykonanie „okien” z tafli szkła ze srebrną powłoką, które są swego rodzaju uzupełnieniem powierzchni ścian betonowych, wykonanych metodą torkretowania. Tafle szkła muszą być kształtowane w dwóch płaszczyznach.
Projekt architektoniczny ścian i wizja ich wykonania (połączenie konstrukcji stalowej z betonem nakładanym metodą „plucia”) to nieuniknione odstępstwa.
Wykonane ściany betonowe są inwentaryzowane, pomiary wykonane są w technice 3D po obwodzie „okien”-otworów + 2,0 m. Na bazie zbioru punktów geometrycznych w osiach 2x2 mm wykonywane jest modelowanie brakującej powierzchni, która ma być wypełniona szkłem. Tym kończył się pierwszy etap realizacji.
Następna faza, to przeniesienie tego modelu w wymiar 2D. To dopiero pozwoliło na wykonanie stalowych form, wręg w technice water jet, które były kanwą tworzenia płaszczyzny z blachy żaroodpornej. Podział pionowy form, a dalej tafli szklanych nawiązywał do dylatacji w betonowych ścianach.
Zastosowano szkło SGG Antelio Silver gr. 8 mm. Kształtowanie tafli odbywało się w piecach wielokomorowych, w pracowni Manufaktury Szkła Artystycznego. Montaż tafli szkła wykonano poprzez ich wklejanie w wyfrezowane krawędzie „kątowników”, o wym. 40x25 mm Zastosowano silikon Dow Corning PRO 995.
Lucjan Kaczmarek
Manufaktura Szkła Artystycznego
Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne
Więcej informacj: Świat Szkła 09/2013