Naczepy do przewozu szkła typu inloader (innenlader) coraz częściej spotykane są na polskich drogach. Tafle szkła produkowane w Dąbrowie Górniczej, Częstochowie, Sandomierzu lub innych hutach przewożone są w tych specjalistycznych naczepach.
Spełniają one wymogi określone w przemyśle szklarskim i jednocześnie zapewniają elastyczność i kreatywność firmom przewozowym, wdrażanie optymalnych rozwiązań dostosowanych do transportu pod względem technicznym jak i ekonomicznym.
Specyficzna konstrukcja
Konstrukcja naczep pozwala na umieszczenie wewnątrz, pomiędzy jej ścianami stojaka, na którym znajdują się tafle szkła. Aby można było wewnątrz naczepy umieścić stojak (typ A lub L) naczepa nie posiada klasycznych osi umieszczonych pod podłogą normalnej powierzchni załadunkowej.
Można powiedzieć, iż naczepa do szkła jest „pusta w środku”. Po otwarciu tylnych drzwi widzimy podłoże, na którym ona stoi, a nie jej podłogę. Utworzona jest tzw. rynna w którą wsuwany jest stojak (stelaż) z taflami szkła – stąd nazwa: inloader.
Stelaż ze szkłem „wypełnia” naczepę czyli można powiedzieć, iż ją w pewien sposób usztywnia i stabilizuje.
Zoptymalizowana waga naczepy
Naczepa wyposażona jest w zawieszonych niezależnie 6 półosi.
Maksymalny nacisk na każdą to 4,5 t., czyli łącznie uzyskujemy 27 t. oraz 12 t. na czop sprzęgłowy. A więc masa całkowita naczepy z ładunkiem może wynosić maksymalnie 39 ton.
Masa własna naczepy oscyluje w granicach 8 t. Stosunkowo niską wagę naczepy uzyskano wykorzystując stal o podwyższonej wytrzymałości, co pozwoliło zmniejszyć grubość zastosowanych profili stalowych.
Wprawdzie naczepa może przewozić ok. 30 t. szkła, należy jednak pamiętać, iż w Polsce masa całkowita zestawu (ciągnik + naczepa + ładunek) nie może przekroczyć 40 t.
Dwa typy naczep do elastycznego wykorzystywania
Skrzynia ładunkowa w tradycyjnych naczepach inloader ma długość ok. 7, 5 m, możliwe jest więc przewożenie ładunków szkła o wymiarach jumbo 6x3,20 m i dłuższych, np. o długości ok. 7 m.
Inny rodzaj oferowanych naczep ma dodatkową przestrzeń ładunkową w przedniej części, w tzw. step deck, gdzie mogą być przewożone ładunki z powrotem z firmy szklarskiej do huty. Mogą być to tafle szkła o mniejszych wymiarach (max. 4,50x2,55 m) na stojaku lub wręcz stłuczka szklana w pojemniku o łącznym ciężarze do 3 ton.
Naczepy z tą dodatkową przestrzenią ładunkową mogą przewozić ładunki o długości nawet do 13, 60 m (wliczając 2,50 w części przedniej), ale maksymalna wysokość ładunku jest wtedy zmniejszona do 2,80 m.
Bezpieczny system transportu
W celu bezpiecznego przewozu takiego kruchego ładunku, jakim jest szkło, naczepa inloader posiada specjalne urządzenie zwane Hydro-Push, które zabezpiecza ładunek przed przemieszczeniem się podczas jazdy . Urządzenie to ma specjalne „łapy”, które dociskają szkło z dwóch stron do stojaka i utrzymują tafle w takiej pozycji, w jakiej zostały załadowane.
Najczęściej elementami dociskającymi są poziomo ułożone płyty o długości ok. 2 m, po dwie z każdej strony, ale możliwe jest zamontowanie do sześciu płyt dociskających z każdej strony, które są indywidualnie sterowane w zależności od zmiennych gabarytów przewożonego ładunku.
System wyposażony jest też we własny silnik elektryczny, pompę, zbiornik olejowy oraz ręczną pompę niezbędną w przypadku awarii.
Umieszczenie stojaka ze szkłem odbywa się poprzez wykorzystanie elektro-pneumatycznego układu umożliwiającego podniesienie lub opuszczenie naczepy.
Czyli po podjechaniu do stojaka ze szkłem naczepa jest opuszczana na wysokość ok. 9 cm, kierowca cofając pojazd najeżdża na stojak który jest wsuwany w rynnę naczepy jak szuflada. Po umieszczeniu stojaka wewnątrz naczepy jest ona podnoszona na wysokość ok. 45 cm i w takim położeniu szkło jest transportowane.
Przy wyładunku następuje proces odwrotny – naczepa zostaje opuszczona.
Bardzo ważną rolę pełnią również tylne drzwi naczepy, które po zamknięciu spinają boki naczepy, usztywniają ją i stabilizują. Uruchamiane są one w sposób pneumatyczny oraz posiadają dodatkowy mechanizm zabezpieczający .
Naczepa posiada zwykle opończę (plandekę) zabezpieczającą cały ładunek przed działaniem warunków atmosferycznych. Zastosowany rodzaj plandek ściśle opinających się na metalowej ramie zapewnia mniejsze opory powietrza. Możliwe jest również, aby na życzenie klienta zewnętrzne ścianki naczepy były wykonane z tworzywa sztucznego lub blachy aluminiowej czy stalowej.
Nowsze typy naczep mają specjalną, aerodynamiczną sylwetkę, dzięki czemu można znacznie ograniczyć zużycie paliwa. Naczepy czołowych producentów przeszły badania w tunelu aerodynamicznym, co pomogło opracować najbardziej optymalny kształt.
Lakierowanie naczepy jest wykonywanie z zachowaniem barw firmowych klientów czyli tzw. corporate design.
Wewnętrzna, dodatkowa bawełniana plandeka, umieszczona pod dachem, chroni szkło przed skraplającą się wodą, niektóre naczepy mają również zainstalowany system wentylacji wymuszonej do utrzymywania odpowiedniej wilgotności wewnątrz naczepy w czasie transportu.
Tradycyjnym wyposażeniem naczepy do szkła jest układ hamulcowy z systemem ABS, sterowaniem elektronicznym EBS*), w którego skład wchodzi również system RSS zabezpieczający przed zbytnim przechylaniem naczepy, np. na zakrętach lub w innych ciasnych manewrach.
Układ elektryczny wyposażono w lampy obrysowe, tylne, reflektor zewnętrzny i wewnętrzny.
Naczepy tego typu pochodzące od różnych producentów, mogą się oczywiście różnić marką ogumienia oraz wyposażeniem, ale idea przewozu szkła pozostaje taka sama.
Dostępne są również pojazdy typu inloader do przewozu stojaków ze szkłem wewnątrz hal magazynowych.
Konsultacja merytoryczna: Wojsław Modelski BURG POLSKA
więcej informacji: Świat Szkła 9/2008
MaXi-Trailer (R) - nowe rozwiązanie w transporcie szkła , Świat Szkła 9/2008