Otworek należy nawiercić na samym końcu pęknięcia, tak żeby usunąć jego ostre zakończenie. Czym większy otwór wywiercimy tym mniejsze powstaną w tym miejscu naprężenia. Większy promień = mniejszy karb. Takie nawiercenie może powstrzymać dalsze pogłębianie się pęknięcia.
Może, ale nie musi, bo przecież otwór to też karb tylko "bardziej przyjazny" i naprężenia dalej będą się tam spiętrzać. Jeżeli szyba ma pewien zapas wytrzymałości to pęknięcie się zatrzyma, jeżeli nie ma, to pęknięcie pójdzie w dowolną stronę od otworka, a w zasadzie w stronę gdzie naprężenia przekraczają wytrzymałość szyby. Dlatego czasami naprawa pomaga a czasami nie.
"Zasada działania karbu", bo tak to się nazywa, obowiązuje we wszystkich materiałach. Zawsze karb powoduje spiętrzenie naprężeń. Zawsze należy karb jak najbardziej "zaokrąglić" lub wygładzić.
Dlatego w przypadku wykrycia pęknięcia jakiegoś elementu np. wału lub belki nośnej powinno się wybrać materiał do samego końca pęknięcia a dopiero potem wybranie ponownie zaspawać (a w zasadzie napawać). Zaspawanie rysy z zewnątrz nic nie da, bo w środku dalej materiał będzie pękał.
źródło: www.peugeot-klub.pl