Architektura zaczęła znacząco wpływać na rozwój i możliwości produkcji szkła w momencie, gdy produkcja szkła dobrej jakości stała się przystępna cenowo. Nastąpiło to wraz z pojawieniem się procesu produkcji szkła typu „float”, który umożliwił wytwarzanie płaskich tafli szkła w większych rozmiarach. W ciągu ostatnich kilku lat wśród producentów szkła doszło do olbrzymiego wyścigu na miarę konkursu olimpijskiego. Obecnie możliwa jest produkcja tafli o długości do 18 m, a jedna z firm jest już bliska produkcji 20-metrowych tafli w 2018 roku. Szkło w rozmiarze XXL można już znaleźć nie tylko w wybranych projektach, ale też… oglądać i podziwiać na targach glasstec 2018 w Düsseldorfie. od 23 do 26 października 2018
Przez długi czas, gdy była omawiana kwestia przezroczystości w architekturze, możliwości kompetencyjne i technologiczne porównywano w kategorii najbardziej efektywnej wartości współczynnika przenikania ciepła Ug. I jest godne podziwu, że przez okres 50 lat możliwe było przejście od pojedynczego oszklenia, przez pierwszą generację szkła izolacyjnego, aż do dzisiejszego, potrójnego oszklenia termoizolacyjnego. Pozwoliło to na zmniejszenie wartość Ug z ponad 5.0 W/(m2K) do 0,7 W/(m2K), zmniejszając ją prawie dziesięciokrotnie. Jednak wyścig na najskuteczniejszą izolację cieplną w oszkleniach termicznych już się właściwie skończył. Mimo że dalsze ulepszenia są technicznie możliwe, dzięki zastosowaniu poczwórnego lub próżniowego oszklenia, to wymagają one znacznie więcej wysiłku i kosztów, a także mają wiele innych wad funkcjonalnych, które utrudniają obecnie objęcie zasięgiem całego rynku. Wydaje się więc mało prawdopodobne, że zdobędą one większe znaczenie w przyszłości.
Szyby zwiększyły rozmiary
Jednak izolacja cieplna szkła jest tylko jednym z wielu aspektów, które odgrywają ważną rolę w architekturze. Wystarczy przypomnieć sobie ochronę przeciwpożarową i akustyczną oraz ochronę przed zbyt intensywnym nasłonecznieniem (cechę, którą można teraz zapewnić tylko dzięki oszkleniu, n.p. dzięki zastosowaniu szkła elektrochromatycznego lub typu switchable).
Nie potrzeba wówczas żadnych elementów mechanicznych, takich jak zewnętrzne żaluzje lub rolety czy też okiennice, które często są narażone na uszkodzenia w wyniku działania zmiennych warunków atmosferycznych.
A kierunki dalszego rozwoju? Rozmiary szkła są obecnie szeroko omawianym zagadnieniem w przemyśle szklarskim, maleje bowiem znaczenie szklenia dla architektury jako sprawy czysto praktycznej i wymagania architektów koncentrują się bardziej na aspektach projektowania i estetyki.
Możemy nawet powiedzieć, że przeszklenie znowu generuje duże problemy i wyzwania, również w sensie dosłownym. Architekci oczekują coraz większych tafli szkła, więc producenci szkła są obecnie zaangażowani w zacięty wyścig, kto ostatecznie wyprodukuje, przetworzy lub wykończy największe szyby.
Fot. 1. W maju 2017 r. Dom Historii Europejskiej otworzył swoje bramy w Brukseli. Budynek, który pochodzi z lat 30. XX wieku, jest dawną kliniką dentystyczną i został rozbudowany o „szklany implant” z fasadą składającą się ze szklanych żeber o długości do 13,8 m (źródło: Sedak GmbH & Co. KG, Christian Fabris)
Fot. 2. Hala wejściowa do kompleksu 111 South Main w Salt Lake City zachwyca gości szklanymi fasadami o wysokości prawie 11 m, dla których po raz pierwszy wykonano laminaty z forniru drewnianego (źródło: Steel Encounters Inc, Salt Lake City, US)
Producenci szkła prowadzący w tym wyścigu do szkła formatu XXL to Sedak wraz z Thiele Glas, AGC Interpane, Saint-Gobain Glass. Każda z tych firm jest teraz w stanie wyprodukować taflę szkła o wymiarach 18×3,21 m, choć Sedak już od połowy 2018 r. przewiduje produkcję formatów 3,51×20 m. Będzie wtedy produkować i wykańczać „największe tafle szklane na świecie”. Ponieważ tak duże tafle szkła też muszą być transportowane z miejsca produkcji do miejsca montażu, firma Sedak – zajmująca się przetwarzaniem i wykończeniem szkła – opracowała specjalną naczepę samochodową (inloader) do transportu szkła. Jest ona w stanie przewieźć 16-metrową szybę drogami publicznymi i jest prawdopodobnie najdłuższą naczepą do transportu szkła, o łącznej długości 23 m.
Stabilność strukturalna i logistyka – wyzwania związane ze szkłem XXL
W rzeczywistości produkcja szkła XXL to tylko jedna strona medalu. Wykończenie i logistyka są równie ważne i dlatego muszą zostać rozwiązane i opanowane. W końcu szyby XXL przechodzą przez tyle samo etapów produkcji, przetwarzania i wykańczania – od szklanej wanny float po instalację na placu budowy – co konwencjonalnego rozmiaru szyby. Wymiary takich tafli szklanych różnią się tylko grubością (od 6 do 20 mm), podczas gdy sam proces jest taki sam, jak w przypadku innych rozmiarów.
Jednak sytuacja staje się trudniejsza, jeśli chodzi o zapewnienie stabilności konstrukcji danego budynku. Dzieje się tak dlatego, że elementy mocujące (łączniki), profile nośne i podpory muszą wytrzymać ogromny ciężar tafli szklanych (dochodzący do 3 t, w zależności od rozmiarów), a także wytrzymać oddziaływanie wiatru i ew. obciążenie śniegiem. I oczywiście jest jeszcze jedna kwestia, którą należy rozwiązać: kiedy duża szyba dotrze na miejsce budowy na ciężarówce, musi zostać przesunięta do miejsca zamontowania, bez ryzyka uszkodzenia lub zniszczenia.
Fot. 3. Szkło XXL na drodze do autoklawów w firmie Sedak produkującej szkło laminowane – jeden ze specjalistów w produkcji i wykańczaniu oszklenia ponadwymiarowego czyli szkła XXL (źródło: Sedak GmbH & Co. KG)
Nowe technologie w obróbce i wykańczaniu szkła
W zależności od preferencji klienta, wykończenie szkieł XXL obejmuje te same etapy, co każde inne szkło: obróbka (tj. cięcie, wiercenie i obróbka krawędzi), nadawanie wstępnych naprężeń (termiczne wzmacnianie – tzw. półhart, hartowanie i test heat soak), druk ceramiczny (walcowy i cyfrowy), powlekanie i laminowanie. Tafle szklane o długości do 5 m można zgiąć w piecu. Jeżeli szkła są bardzo duże, stosuje się metody zginania na zimno o ograniczonym minimalnym promieniu gięcia (1500 x gr. szkła, na przykład 12-metrowy promień dla szkła grubości 8-mm). Pokazuje to, że pewne wymagania, a tym samym ograniczenia w stosowaniu szkieł XXL, występują nie tylko w produkcji, ale również w dalszej obróbce i wykańczaniu tak dużych tafli szklanych. Na przykład AGC Interpane i Sedak są obecnie w stanie wykonać wielokomorowe szyby termoizolacyjne o wymiarach do 3,21 x 15 metrów. Większe rozmiary można uzyskać tylko w przypadku tafli laminowanych.
(...)
Daniel Krauß
Brigitte Küppers
Całość artykułu w wydaniu drukowanym i elektronicznym
Inne artykuły o podobnej tematyce patrz Serwisy Tematyczne
Więcej informacji: Świat Szkła 04/2018